Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Der er flere måder at etablere sig på som helt nyt bilmærke. Man kan gøre som Polestar ved at have et stærkt bånd til Volvo, og man kan gøre som XPeng ved at sælge en lækker elektrisk SUV med lynhurtig opladning. Eller man kan gøre som Hongqi ved at sælge en kæmpe SUV med Rolls-Royce-lignende design til en forbløffende lav pris.
Polestar og XPeng har allerede flere modeller at byde på, men Hongqi skal først nu til at udvide butikken i Danmark med mere end den enorme E-HS9. Fra januar skal forhandlerne gøre plads til to nye modeller på samme tid: sedanen EH7 og SUV’en EHS7.
LÆS OGSÅ | Hongqi varmer op til flere danske premierer
Der er tale om to nye elbiler, som er langt mere nedtonede i designet, men hvor filosofien ellers er den samme som for E-HS9. Store elbiler med rigtig meget udstyr til lave priser, som skal forbløffe danskerne. De to nye modeller er i klasse med henholdsvis BMW i5 og XPeng G9, men på pris ligger Hongqi-bilerne meget lavere.
Man skal ikke underkende hverken kinesiske bilproducenter, som Hongqi, eller danskernes lyst til at købe elbiler, hvor man, i hvert fald målt på mængden af metal, batteri og udstyr får usædvanligt meget for pengene.
Hongqi EH7, sedanen af de to nyheder, er en stor sedan til en lille pris. Den er ikke færre end 498 centimeter lang (større end Mercedes EQE og lidt mindre end BMW i5), og den kommer i tre udgaver til priser fra kun 349.990 kr.
Til 349.990 kr. får man en sedan, der på papiret er helt sammenlignelig med BMW i5, som starter på 575.000 kr. EH7 Premium har 339 hestekræfter og baghjulstræk, i5 eDrive40 har 340 hestekræfter og baghjulstræk. På rækkevidde står EH7 Premium til 510 kilometer, mens i5 eDrive40 står noget bedre med 579 kilometer. Om EH7 Premium kan holde sin rækkevidde nogenlunde, ved vi ikke endnu, men vi kan sige så meget, som at i5 har svært ved på nogen måde at leve op til den officielle rækkevidde.
EH7 Premium er basismodel med et stabilt LFP-batteri på 81,6 kWh, og opladning foregår med op til 250 kW (10-80 procent på cirka 20 minutter). Udstyret er meget omfattende med 21″ alufælge, 48 liter frunk, panoramaglastag, 360 graders kamera, netbaserede opdateringer, nøglefri betjening, el-betjent bagklap, stort head-up-display og meget, meget mere.
De to øvrige EH7-modeller er EH7 Exclusive og EH7 Performance. I de to modeller til henholdsvis 379.990 kr. og 499.990 kr. får man et NMC-batteri på 103,5 kWh. I Exclusive, som har samme 339 hk som basismodellen, giver det en rækkevidde på op til 655 kilometer. Performance-udgaven er et helt andet bæst med 619 hk og firehjulstræk, og det koster lidt på rækkevidden, som er 640 kilometer.
Exclusive og Performance pakker endnu mere udstyr på end basisudgaven Premium. Exclusive har blandt andet også større lydsystem og udvidet stemningsbelysning, hvor Performance yderligere har elektronisk styret undervogn, matrix-LED-forlygter og elektrisk justerbart rat.
Den nye SUV fra Hongqi vil for mange danskere være mere interessant end den nye sedan. SUV’erne sælger bedre og er, på nogle parametre, de mere praktiske biler. Man skal betale højere priser og får kortere rækkevidde, men det spiller ofte ingen rolle.
Og EHS7 er på ingen måde en dyr SUV, og derfor vil den være meget attraktiv, selv om man føler sig nødsaget til at vælge det store af to batterier, som koster 30.000 kr. ekstra. Selv om man gør det, ligger EHS7 prismæssigt stadig langt under eksempelvis XPeng G9, der fås fra 499.900 kr.
Med sine 493 centimeter er Hongqi EHS7 lidt længere end XPeng G9, og alligevel er startprisen meget lavere: 389.990 kr. køber basismodellen Premium med rækkevidde på 475 kilometer. Det er 110.000 kr. lavere startpris end hos XPeng, men lidt længere rækkevidde.
LÆS OGSÅ | Første tur: Hongqi E-HS9
Som XPeng G9 er også den nye SUV fra Hongqi badet i udstyr. Frunk på 62 liter, 360 graders kamera, nøglefri betjening, varme i rat, forsæder og bagsæde, netbaserede opdateringer, el-betjent bagklap og meget mere.
Hvor sedanen EH7 findes i tre varianter, kommer EHS7 i fire. Udover basismodellen Premium med 339 hk og baghjulstræk er der Exclusive, Performance og Performance+ – og de varianter har alle et større batteri på 103,5 kWh. Exclusive til 419.990 kr. med baghjulstræk og 339 hk har modelprogrammets maksimale rækkevidde på op til 600 kilometer. Performance (599.990 kr.) og Performance+ (629.990 kr.) har 619 hk, firehjulstræk og rækkevidde op til 540 kilometer.
Hvis der skal være luftaffjedring og baghjulsstyring i EHS7, skal man vælge Performance+. Baghjulene kan med- eller modstyre med op til 8 grader. Derudover er den alene om at tilbyde interiør med læderindtræk og interiørlister i mat, åbenporet træ.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.