Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten B. Bek FOTO Hongqi PR
Lige nu venter flere hundrede danskere på levering af en elbil, som ved introduktionen lignede en bil, der var fejlcastet til det danske marked: Hongqi E-HS9, den kinesiske luksus-SUV med et kontroversielt design, startede i Danmark til priser fra 795.000 kr.
En forfejlet prissætning, som i november sidste år blev korrigeret med meget stort eftertryk. 400.000 kr. blev hakket af, og det har siden fået omkring 200 danskere til at købe den usædvanlige elbil – og de går nu og venter på deres nye bil.
E-HS9 er en topmodel, der er taget til Danmark for at sætte Hongqi-navnet på kortet og ind i danskernes hukommelse. Den danske importør har ventet på helt nye modeller, som har større potentiale, og med E-HS7 og E-H7 viser Hongqi, hvad det er, der er på vej.
Jeg ser nærmere på de to nye elbiler på biludstillingen Auto China i millionbyen Beijing. E-HS7 er en SUV, og E-H7 er en sedan, og det er ikke små elbiler. Med tiden vil danskerne sandsynligvis kunne møde kompakte modeller fra det kinesiske mærke, men det bliver ikke med disse elbiler. E-HS7 er 489 cm lang og dermed i samme kategori som Audi Q8 E-Tron, og sedanen E-H7 er 498 cm lang. Det er BMW i5-størrelse.
Topmodellen E-HS9 er plastret til med en kæmpe grill, der sidder i en mur af et frontparti. Kæmpen er ikke udtænkt til kun at være en elbil, men det er E-H7 og E-HS7, som er slanke og aerodynamiske. Vinden har meget lettere ved at komme forbi de to modeller, end når E-HS9 blokerer for den.
Men det koster noget. E-HS9 vækker opsigt, fordi den ser ud, som den gør. Ikke fordi den er stor. De to nye modeller er som mange andre elbiler fra kinesiske producenter, jeg finder på den store udstilling Auto China i Beijing. Kinesiske bilmærker har svært ved at adskille sig fra hinanden, og i de mange store haller i Kina står der mange modeller, som ser ud mere eller mindre som de nye fra Hongqi.
Et par skridt fra E-HS7 står en anden ny model i samme familie. En E-H7 uden tag. En klassisk cabriolet med stofkaleche og slanke proportioner. Den er ikke bare for sjov eller kinesisk utopi, og Alexander Bachmann fra den danske importør, K. W. Bruun, regner med at kunne have den klar i Danmark til sommeren 2025.
Om det er cabriolet, sedan eller SUV, så er de nyeste produkter fra Hongqi den ældre E-HS9 teknisk overlegne. Alle tre modeller kører på en helt ny platform med 800 volt-system som standard. Baghjulstræk eller, med to motorer, firehjulstræk, men mest spændende detalje er der opladningshastigheden. Den er op til 365 kW.
Der er lige nu ingen lynlader i Danmark, der leverer mere end maksimalt 350 kW, men det er kun et spørgsmål om tid. Med 365 kW vil man kunne lade fra 10 til 80 procent på 25 minutter i eksempelvis E-H7, der er udstyret med det største batteri.
Det lyder måske ikke banebrydende, men det er strømtilførsel til et batteri med en kapacitet på 111 kWh. Jeg kan fortælle, at sedanen kommer med to yderligere batteristørrelser, 75 og 85 kWh, mens det er usikkert, om SUV’en kommer med det mindste batteri.
Rækkevidden vil jeg meget gerne kunne fortælle om, men det kommer til at vente til senere i år. Kun tallene for det kinesiske marked er på plads, og den kinesiske CLTC-norm er endnu mere gavmild og urealistisk end den WLTP-norm, vi kender.
CLTC giver basisudgaven af sedanen E-H7 Pro med batteri på 75 kWh, baghjulstræk og 344 hk en rækkevidde på 600 km, og med 111 kWh og samme motorydelse hæves rækkevidden til 820 km. Jeg tænker, vi er nede i 450 og 600 km, når det er WLTP-målingen, der rulles ud.
For mange bilmærker er det vigtigt at imponere med høj motorydelse, og det er langt nemmere med elmotorer end med benzinmotorer; en ekstra elmotor ved modsatte aksel giver mulighed for mange flere hestekræfter, mens firehjulstrækket i en benzinbil ikke gør noget ved ydelsen.
Hongqi kommer til at tilbyde E-H7 og E-H7 i den nævnte Pro-variant med en enkelt elmotor ved bagakslen, som kører med 344 hk. Når der kommer et + på Pro, som så giver Pro+, giver en elmotor ved forhjulene 275 hk som tilskud. Firehjulstræk og 619 hk er det samlede resultat.
Man kan nyde alle kræfterne (eller få kvalme, hvis man er passager) i et interiør, der ikke er så udpræget kinesisk som i den store E-HS9.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.