Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Rivian PR
Næst efter Tesla, er det Rivian, der høster mest omtale og opmærksomhed som amerikansk elbilmærke med fuld fart fremad. Selv på vores breddegrader hører man om Rivian, selvom mærket kun bygger fuldfede og ærkeamerikanske trucks til nordamerikanske kunder.
Det ser dog ud til, at det kan ændre sig i løbet af et par år. Rivian har nemlig løftet sløret for ikke én men to nye modeller, der ser ud til at blive noget mere Europa-venlige.
De nye modeller, R2 og R3, bibeholder det utvetydige Rivian-designsprog nu blot med udvendige mål, der passer bedre til Føtex end til Trader Joe’s. Vi ser nærmere på dem lige her.
Der var kaldt til samling på Laguna Beach i Californien sidste uge, da Rivian løftede sløret for den kommende model, Rivian R2. Hvor mærkets nuværende SUV, Rivian R1S, måler monstrøse 5,1 meter i længden, er den nye R2 tættere på konkurrenter som Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E og selvfølgelig Tesla Model Y.
Rivian R2 måler 4,7 meter i længden. Det er over 35 cm mindre end R1S, uden dog at kompromittere akselafstanden væsentligt, da R2 stadig har 2,9 meter at gøre godt med.
Den amerikanske SUV vil kunne fås med én, to eller tre elektriske motorer, hvor alle kan klemme 480 km ud af batteripakken (300 miles). Den kvikkeste variant med tre motorer anslås at stryge fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder.
Batteripakker vil der være to af, og selvom nettokapaciteten ikke offentliggøres endnu, fortæller Rivian, at de begge bygges på en helt ny arkitektur. Batteri vil bygges på en hidtil uset 1.000V arkitektur, der kan drive elmotorer helt op til 1.200 hk og lynlade usandsynligt hurtigt. Rivian anslår selv en opladningstid fra 10 til 80 procent på mindre end 30 minutter.
Prismæssigt siger Rivian, at den nye R2 kommer til at starte i 45.000 USD i indgangsvarianten. Det er lige akkurat i prisleje som Tesla Model Y, der handles for 44.000 USD på hjemmemarkedet i basisvarianten. Det giver forhåbninger om, at R2 kan købes for under 400.000 kr., når den engang når det danske marked.
Foruden Rivian R2, som folk var mødt talstærkt op for at høre mere om, havde elbilproducenten også en kompakt nyhed i ærmet, der tog de fremmødte på sengen. Den nye platform, som R2 skal bygges på, åbner nemlig op for flere nært forestående modeller.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Første Rivian på dansk jord
Rivian R3 er navnet på overraskelsen. Den tager platformen og 1.000V-arkitekturen fra R2 og skaleres ned til et kompakt crossover-format. Et format der, baseret på de computergenererede pressebilleder, taler til de bilelskere, der elsker synet af en Lancia Delta Integrale (altså dem alle sammen).
Det er endnu sparsomt med detaljer på Rivian R3, som derfor forventeligt også vil lanceres endnu senere end R2. Rivian bruger ordet ‘kompakt’ i flæng uden at sætte tal på, hvad det betyder, andet end at platformen forkortes, så akselafstanden bliver 12,7 cm mindre.
Den lille Rivian vil også blive lanceret i en mere sporty R3X-udgave, der får samme ‘tri-motor’-setup som R2 samt større hjul og frihøjde. Præcist hvad ydelsen bliver, er der endnu ingen meldinger om, men R3 skal stryge fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder og stadig holde en rækkevidde på over 480 km.
Prisen bliver eftersigende lavere end R2, men dog uden at specificere den yderligere. De første Rivian R2 forventes leveret i første halvår af 2026, hvorfor vi efter alt at dømme skal væbne os med endnu større tålmodighed til denne kantede og kompakte crossover.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.