marts 12, 2024

Rivian løfter sløret for to Europa-venlige modeller

Set med europæiske briller er der ikke meget mening i de trucks, som Rivian producerer i dag. Det ser dog ud til at ændre sig med R2 og R3.

TEKST Simon Hallenslev FOTO Rivian PR

Næst efter Tesla, er det Rivian, der høster mest omtale og opmærksomhed som amerikansk elbilmærke med fuld fart fremad. Selv på vores breddegrader hører man om Rivian, selvom mærket kun bygger fuldfede og ærkeamerikanske trucks til nordamerikanske kunder.

Det ser dog ud til, at det kan ændre sig i løbet af et par år. Rivian har nemlig løftet sløret for ikke én men to nye modeller, der ser ud til at blive noget mere Europa-venlige.

De nye modeller, R2 og R3, bibeholder det utvetydige Rivian-designsprog nu blot med udvendige mål, der passer bedre til Føtex end til Trader Joe’s. Vi ser nærmere på dem lige her.

Rivian R2 – Modstander til Model Y

Der var kaldt til samling på Laguna Beach i Californien sidste uge, da Rivian løftede sløret for den kommende model, Rivian R2. Hvor mærkets nuværende SUV, Rivian R1S, måler monstrøse 5,1 meter i længden, er den nye R2 tættere på konkurrenter som Hyundai Ioniq 5, Ford Mustang Mach-E og selvfølgelig Tesla Model Y.

Rivian R2 måler 4,7 meter i længden. Det er over 35 cm mindre end R1S, uden dog at kompromittere akselafstanden væsentligt, da R2 stadig har 2,9 meter at gøre godt med.

Den amerikanske SUV vil kunne fås med én, to eller tre elektriske motorer, hvor alle kan klemme 480 km ud af batteripakken (300 miles). Den kvikkeste variant med tre motorer anslås at stryge fra 0 til 100 km/t på under 3 sekunder.

Batteripakker vil der være to af, og selvom nettokapaciteten ikke offentliggøres endnu, fortæller Rivian, at de begge bygges på en helt ny arkitektur. Batteri vil bygges på en hidtil uset 1.000V arkitektur, der kan drive elmotorer helt op til 1.200 hk og lynlade usandsynligt hurtigt. Rivian anslår selv en opladningstid fra 10 til 80 procent på mindre end 30 minutter.

Prismæssigt siger Rivian, at den nye R2 kommer til at starte i 45.000 USD i indgangsvarianten. Det er lige akkurat i prisleje som Tesla Model Y, der handles for 44.000 USD på hjemmemarkedet i basisvarianten. Det giver forhåbninger om, at R2 kan købes for under 400.000 kr., når den engang når det danske marked.

Kompakt overraskelse

Foruden Rivian R2, som folk var mødt talstærkt op for at høre mere om, havde elbilproducenten også en kompakt nyhed i ærmet, der tog de fremmødte på sengen. Den nye platform, som R2 skal bygges på, åbner nemlig op for flere nært forestående modeller.

Rivian R3 er navnet på overraskelsen. Den tager platformen og 1.000V-arkitekturen fra R2 og skaleres ned til et kompakt crossover-format. Et format der, baseret på de computergenererede pressebilleder, taler til de bilelskere, der elsker synet af en Lancia Delta Integrale (altså dem alle sammen).

Det er endnu sparsomt med detaljer på Rivian R3, som derfor forventeligt også vil lanceres endnu senere end R2. Rivian bruger ordet ‘kompakt’ i flæng uden at sætte tal på, hvad det betyder, andet end at platformen forkortes, så akselafstanden bliver 12,7 cm mindre.

Den lille Rivian vil også blive lanceret i en mere sporty R3X-udgave, der får samme ‘tri-motor’-setup som R2 samt større hjul og frihøjde. Præcist hvad ydelsen bliver, er der endnu ingen meldinger om, men R3 skal stryge fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder og stadig holde en rækkevidde på over 480 km.

Prisen bliver eftersigende lavere end R2, men dog uden at specificere den yderligere. De første Rivian R2 forventes leveret i første halvår af 2026, hvorfor vi efter alt at dømme skal væbne os med endnu større tålmodighed til denne kantede og kompakte crossover.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Hvad sker der, Mitsubishi?

Mitsubishi i Danmark virker til at være gået i dvale. De nyeste modeller på Renault-basis findes ikke i Danmark, og den nye Outlander lader vente på sig. Nu er der facelift til den Captur-baserede ASX.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS