Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST Simon Hallenslev FOTO Bilbasen/Colourbox
Mange af landets veje kræver i øjeblikket ekstra kærlighed af kommunerne og staten, der arbejder på højtryk for at lappe de mange huller i vejen. Skaderne i asfalten skyldes de store temperaturudsving med hård frost og vådt tøvejr, som har præget hele vinteren.
Hos sammenligningsportalen Samlino.dk viser tal fra januar, at antallet af skader er steget på landsplan sammenlignet med samme periode året før – men hvem skal betale, når skaden er sket?
Når en bil får skader som følge af et vejhul, er det ikke uvæsentligt, hvor og hvordan skaden er sket. Det er omvendt helt afgørende for, om man som bilejer kan få erstatning eller ej.
Det er til syvende og sidst enten dig selv, kommunen eller Vejdirektoratet, der ender med at betale regningen, hvis din bil bliver beskadiget af et vejhul.
Kommunen har ansvaret for almindelige byveje, Vejdirektoratet har ansvaret for motor- og landeveje mens du som billist selv har ansvaret for at undgå vejhullerne, når det er muligt.
Her fortæller Mads Bukholt, forsikringsansvarlig hos Samlino.dk, til Bilbasen:
“Bilisten skal kunne påvise, at vejhullet var uundgåeligt og ikke forudset, samt at vejens ejer handlede ansvarspådragende i form af fejl eller forsømmelse. Eller, sagt med andre ord, at staten eller kommunen har fejlet ved ikke at tage sig ordentligt af vejen”.
Erstatningskravet kan altså ende hos Vejdirektoratet eller kommunen, hvis ikke vejen er i ordentlig stand og bliver direkte årsag til en skade. Hullet i sig selv er dog ikke nok. Regningen kan ende hos dig selv, hvis ikke dokumentationen er i orden.
“Det er meget vigtigt at dokumentere, at skaderne på bilen stammer fra det pågældende vejhul. Billeder er en vigtig del af denne dokumentation, da de skal vise hullets dybde, bredde og placering i køresporet.” siger Mads Bukholt og fortsætter:
“Det kan her anbefales at bruge en tommestok til at måle dybden og bredden og tage billeder både tæt på og på afstand, så man kan vurdere hullets placering i forhold til vejbanen. Jo mere detaljeret dokumentation, desto bedre grundlag har man for at gøre erstatningskravet gældende” afslutter han.
Har man afveget fra vejbanen og ramt et hul i rabatten, er der ingen erstatning at hente. Det samme gør sig gældende, hvis man har ramt et hul, som allerede er besigtiget og vurderet ufarligt af kommunen. Er skaden sket her, kan det tyde på, at man som bilist har kørt for stærkt. Bilister har således også et ansvar i at køre ordentligt efter forholdende og undgå hullerne, når det er muligt.
Er skaden sket på statsveje, er det den juridiske afdeling i Vejdirektoratet, der behandler erstatningskrav fra borgerne. Vejdirektoratet modtager dokumentationen og behandler de potentielle krav inden for maks. 5 uger. Det skriver de på Vejdirektoratets hjemmeside.
Det er til Vejdirektoratet, at den førnævnte billeddokumentation skal sendes, foruden følgende:
Er skaden sket på en byvej, der tilfalder en kommunes ansvar, vil selve anmeldelsesprocessen variere fra kommune til kommune. Besøg den pågældende kommunes hjemmeside for at oprette erstatningskravet. Fælles for alle kommunerne er dog, at dokumentation også her spiller en afgørende rolle i kravet.
Kommunerne melder om ekstra travlhed med at registrere og lappe de mange huller i vejen, som vinterens vejr har båret med sig. Ved Samlino.dk synes tallene for januar i år også at være præget af flere skader end de forgangne år.
Ser man på de af Samlinos brugere, der har registreret mindst en skade eller flere i januar måned fra 2022 til 2024, er der en gennemsnitlig stigning på 30% på landsplan. Data er baseret på brugere, der har sammenlignet forsikringer på Samlino i januar måned i henholdsvis 2022, 2023 og 2024. Heraf er beregninger baseret på 99.214 opslag.
Brugerne har oplyst deres adresse samt hvor mange skader de har haft de seneste 6 år. Analysen dækker således ikke over, hvornår skaderne konkret er sket, eller typen af skade (fx grundet vejhuller). Stigningen i brugernes registrerede skader i netop januar måned kan dog være en indikation på, at vejene er i værre forfatning oven på den hårde vinter og giver bilisterne flere skader.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.