Ny elbil fra DS med 750 km rækkevidde
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 03. april 2020
Linjerne er trukket hårdt op i debatten om elbiler. Nogle er indædte fortalere og andre vil ALDRIG nogensinde have en elbil. Argumenterne flyver frem og tilbage, men de er ikke altid saglige.
Jeg ved det, for som journalist står jeg med et ben i hver lejr; Jeg prøver at smide lidt fakta på de mest fejlagtige oplysninger, som ofte puster til ilden. Men jeg kan godt se, hvad der går galt, når elbilsfortalere debatterer.
SE OGSÅ: Video: Har du dårlig smag i biler; tak for det!
Se bare Jan Gintberg, der kom i uføre for at brokke sig lidt over besværlighederne ved at køre elbil (Audi e-tron). Det tog ikke elbilsfortalere mange timer at skyde på budbringeren. Vores tidligere transportminister, Ole Birk Olesen, lavede en video, der viste, hvor let det er at lade en Tesla op. Og Ida Auken sagde: Du har købt den forkerte elbil, Jan Gintberg.
Og ja, Jan Gintbergs el-bil-liv havde været lidt lettere med en Tesla, fordi Tesla har det klart bedste ladenetværk. Plus mulighed for at lade på alle andre ladestandere oveni.
Men Jan ville jo netop ikke have en Tesla, og i øvrigt ville hans kørselsmønster med bilen også være besværligt med en Tesla. Der ER bare ikke nok ladestandere med ordentlig effekt i vandkantsDanmark og det yderste af det mørkeste Jylland. Steder som Jan Gintberg rent faktisk besøger.
SE OGSÅ: Video: Den bedste ELBIL til hr. og fru Danmark; Berner tester og tæsker
Jan ville gøre noget godt for klimaet og købte en elbil. Han fik en elbil, som medførte ham masser af besvær, OG kritik fra elbilsfortalere, da han fortalte om sine problemer. For du må IKKE sige noget grimt om elbiler, hvis du vil være med i klubben. Og du vil jo gerne være med i hulen, ikke Mulle?
Bare lige et hurtigt tip til elbilsfortalere – lad være med at skyde på de, der rent faktisk prøver at gøre som jer. For det kan være hårdt, når man føler, at man gør en indsats, og både skal skydes ned forfra og bagfra – det er der jo ikke nogen, der gider.
Her er min liste med 5 grunde til, at elbilsfortalere taler for døve ører og burde skifte taktik, hvis andre skal lytte.
Elbiler sviner ikke med udstødningsgasser. Elbiler slider mindre på bremserne. Elbiler kan opfylde 80 pct. af alles behov. Det er alle fine argumenter, men de rammer alligevel forbi skiven, når de bliver fremført af en elbilsfortaler. Hvorfor?
Fordi valget af bil ER irrationelt. Det er fyldt med følelser. Tænk bare på hvor dumt det er, at biler er lakeret i forskellige farver. Det ville være nemmere, hvis bilen kun kom i én farve. Og meget billigere, hvis man kun kunne vælge én motorvariant og så videre. Faktisk ville det være smartere, hvis bilerne slet ikke var lakeret, men hvis karroseriet bare var lavet af bioplast, der kunne skiftes ud.
Men mennesker er forskellige. Og det med kun én bilmodel at vælge mellem er ligesom afprøvet. Jeg siger bare Lada og Trabant – er det ikke argument nok?
Mennesker er ikke maskiner, der blot gør, hvad der er smartest. Tænk bare på rygning, alkohol, lattergas og så videre. Selvom det er skadeligt for vores kroppe, så vil vi have rusen alligvel. Vi er mennesker. Og mennesker er ikke 100 % rationelle – heldigvis.
Man kan sagtens køre på ferie til Sydeuropa i en elbil. ”Det er så dejligt, og kræver bare lidt planlægning.” Har du hørt argumentet? Sikkert. Jeg har selv kørt til Geneve t/r i en Tesla og det gik fint. Men travlt… Det skal du ikke have.
For mig er bilen den ultimative frihed – jeg kan starte den og køre til Malaga, hvis jeg vil. Det gider jeg selvfølgelig ikke – der er pisselangt. Men jeg kunne gøre det, og jeg kunne gøre det med bare fire stop for at tanke diesel.
Frihed er ikke at overveje hver eneste afstikker fra motorvejen. Frihed er ikke at frygte om den spanske ladestander nu virker. Min bil er frihed.
Og det handler ikke om logik, venner. Ligesom alle de der bor i byen, fordi der er så mange kulturmuligheder, heller ikke benytter sig af det i nævneværdig grad. Men man kunne jo gøre det.
For en elbilsfortaler er dette meget svært at forstå, for man kan sagtens køre på ferie sydpå i en elbil, hvis man bare lige planlægger og ikke har travlt.
Men mennesker er dovne vanedyr. Amerikanerne gjorde bilen til det ultimative symbol på personlig frihed. Man kunne køre derhen, hvor man ville. Og vi skal nok komme dertil hvor elbilen kan gøre det samme uden for meget besvær. Men vi er der ikke endnu.
Et argument som ofte dukker op er at det samlet set er billigere at køre elbil. Ja, det er rigtig – hvis du sammenligner nye biler, men hey, der er rigtig mange som kører i større familiebiler til langt under 100.000 kr., fordi de ikke kan låne mere. Der er altså ikke en elbil til dem pt.
Hvis du siger, jeg er en idiot, så synes jeg også, at du er en idiot. Det er egentlig ret simpelt.
Og hvis man følger med på Facebook-sider, hvor der samles større mængder af elbilsfortalere (ja, FDEL på Facebook, jeg taler for eksempel til dig) , så opdager man hurtigt, at en stor del af medlemmerne i gruppen mener, at mennesker i biler med forbrændingsmotorer er idioter, der skader verden.
Mens de, uanset hvor mange tons Tesla de har holdende i indkørslen, jo er Jordens frelsere. Men hey: Du frelser altså ikke jorden dobbelt så hurtigt ved at have to Teslaer!
Jeg siger selv, at jeg ikke vil savne lyden af en 4-cylindret diesel i forhold til en elmotor. Men jeg kommer da helt sikkert til at savne lyden af motorer med seks, otte, ti og tolv cylindre. Man kan ikke bare affærdige det med: Det er bare larm.
Det er det måske for nogen, men ikke for alle. Hård metal kan være larm for den ene, men sød musik for den anden. Det gælder også klassisk musik. Du KAN ikke bestemme, hvad andre synes er fedt.
Dette punkt er der muligvis ikke så mange, der hæfter sig ved. Men en elbil er tung – rigtig tung. Og høj vægt er ikke praktisk, når en bil skal være sjov. Den legendariske engelske racerbils-bygger og stifter af Lotus sagde altid: ”Simplify, then add lightness.” Det var en ideologi, der vandt mange racerløb.
Alle elbiler på markedet lige nu er hverken simple eller lette – de er det modsatte. Stik mig en let elbil med baghjulstræk og mulighed for at slå de elektroniske barnepiger fra, så snakker vi. Giv mig en elbil, hvor jeg bestemmer. Så snakker vi. Og stik mig en elbil, der både er let og har en fornuftig rækkevidde – så snakker vi for alvor.
LÆS OGSÅ: De 12 vigtigste spørgsmål, når du ser på elbil
Jeg forstår godt fordelene ved elbiler, og skulle jeg have to biler, så var den ene også en elbil, hvis jeg havde råd. For det er da fedt, at køre ned og hente børnene uden udstødning. Men det er ikke fedt, at den eneste bil man ejer, ikke kan fragte undertegnedes popo til København tur/retur uden en ekstra times rejsetid for at lade.
Tip til elbilsfortalere: Tal om de fede ting, og lad være med at male roser på sandheden – elbiler er ikke for alle lige nu, men de kunne godt være for flere end jer, der rent faktisk har købt én. Men lad være med at gøre det til en krig. Selv om I synes vi andre er idioter, så lad være med at sige det.
Inden udgangen af 2024 afslører DS Automobiles sin første nye model siden 2021. Den nye crossover-coupé bliver en elbil med rækkevidde omkring 750 kilometer.
Få ting afslører, at der er tale om den nye Panamera. Men under huden gemmer sig et større batteri i plug-in varianterne og en ret vild undervogn.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.