Den lille Kia EV2 er på vej
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Af: Ebbe Sommerlund og Martin Messer fra FDEL / d. 7. marts 2020
Egentlig er en elbil mere simpel end en bil med forbrændingsmotor. Der er hverken gearkasse, turbolader, kobling, indsprøjtningsdyser og så videre.
LÆS OGSÅ: Hvad er afgiften på elbiler?
Hvis du er på udkig efter en elbil, så er der en række vigtige ting, du bør spørge forhandleren om. Du bør også selv søge efter svar, men vi har samlet de vigtigste spørgsmål til forhandleren, når du overvejer en elbil.
Rækkevidden opgives i kilometer efter WLTP-normen på nye og nyere biler og NEDC på lidt ældre. WLTP rammer tættere på den reelle rækkevidde, men hvis du for eksempel kører meget motorvej, så når du ikke det opgivne tal. Spørg derfor ind til, hvad den reelle rækkevidde er. Koldt vejr og høj hastighed trækker især ned på rækkevidden i den daglige brug. Nogle fabrikanter har en beregner på deres hjemmeside, hvor du kan opstille forudsætninger for brugen.
Spørg altid efter størrelsen på batteriet. Det, du vil kende, er netto-værdien – altså den kapacitet, du har til rådighed. Nogle fabrikanter oplyser en brutto-værdi, men der kan du ikke bruge hele kapaciteten. Så spørg efter netto-værdien.
LÆS OGSÅ: Alle elbiler i 2020
Det er også vigtigt, fordi en del biler fås med forskellige størrelser af batterier. Det betyder alverden om din nye BMW i3 har 18, 24 eller 30 kWh i kassen. Blandt andet i forhold til rækkevidde.
Batteriet vil have en faldende kapacitet over tid, så du kan risikere, at lidt ældre biler ikke kan holde så meget strøm, som da de var nye. Nogle biler oplever en langsom degradering, mens det går lidt hurtigere på andre.
Nogle elbiler kan selv give dig en indikation af status på kapaciteten, og det er værd at finde ud af inden du køber en brugt elbil. På en Nissan Leaf kan det aflæses direkte i instrumenthuset.
Det er meget rart at vide om bilen er energieffektiv. En Audi e-tron har for eksempel et stort batteri, men er ikke særligt energieffektiv. Den er opgivet til 22,8 kWh/100 km. En Hyundai Ioniq EV 28 kWh har ikke et særligt stort batteri, men er meget effektiv. Den er opgivet til 14,8 kWh/100 km. En e-tron bruger altså over 50% mere energi per kørt kilometer, hvilket naturligvis koster ekstra i brug.
Langt de fleste biler har DC-ladning, som bruges til hurtigladning, når du er på tur. Men der findes nogle som ikke har, og det kommer du virkelig til at savne hvis du kører længere ture.
LÆS OGSÅ: Berner og Sommerlund er fan af hver sin 8-cylindret BMW
De langsomste med DC-ladning kan tage 40 kW, mens nogle biler med store batterier kan tage op til 170 kW. Porsche Taycan kan suge 270 kW, men kun meget kortvarigt. Hvis man skal nørde i det, så skal du se på ladekurver, hvor du kan se mere præcis lade-effekt.
Stiktypen er ikke helt ligegyldig. Hurtigladestikkene af typen ChaDeMo begrænser dine lademuligheder, da standarden i EU er CCS Combo. Der er stadig en del ChaDeMo, men standarden er ikke så fremtidssikret.
Om dit AC-ladestik er Type 1 eller 2 er ikke helt så vigtigt, da du her har dit eget kabel. Hvis bilen har Type 2, så undersøg om der er DC-ladning. Det kendes på to store forbindelser under type 2-stikket. Det er det der kaldes CCS.
Til hverdag lader du med vekselstrøm kaldet AC. Her omdanner bilen selv vekselstrømmen til jævnstrøm, som kan fyldes på batteriet. Her er det vigtigt, hvor mange faser laderen har. Der kan være enten en, to eller tre. Med én fase, kan du maksimalt lade med 3,7 kW, medmindre du har en speciallader. Med to faser kan du lade med op til 7,2 kW og med tre faser kan du lade op til 22 kW.
Spørg til det specifikke tal for laderen i bilen. Husk at hvis sælgeren siger at du kan lade 7,2 kW på en fase, så kræver det en speciel omformer, som koster ekstra i både indkøb og brug, da den ’spilder’ noget af strømmen.
11 kW er typisk det højeste du kan trække fra dit hus, hvis ikke stikledningen er opgraderet.
Forbløffende få biler har dette, men det er virkelig nyttig at kunne se ladestatus, når du er væk fra bilen. Komfortmæssigt er det også et kæmpe plus, at du kan starte kabineopvarmning inden du skal køre.
LÆS OGSÅ: Test: VW Polo 1,5 er en stor, men dyr fornøjelse
En varmepumpe kan køle bilen om sommeren og varme den, når det er køligt. Varmepumpen er meget mere effektiv end et varmelegeme og har derfor betydning for rækkevidden, når du har brug for varme i kabinen. Køb altid kun bil med varmepumpe – med mindre du ved, at du kan nøjes med kortere rækkevidde end opgivet, når det er under 20 grader udenfor.
Du skal altid have et ladekabel med som kan gå i en ladestander. Det vil sige fra bilen til Type 2. Det er også meget rart at have en nødlader med – det der kaldes mormorlader. Den kan tilsluttes almindelige stikkontakter, hvis man har adgang til en god installation.
Desuden findes der kabler til både røde og blå industristik, som kan være rare at få med.
Med flere nye elbiler følger der en ladeløsning med. Altså en ladeboks og et abonnement hos en ladeoperatør. Hvis ikke du har brug for ladeløsningen, så spørg til om du kan slippe for den, og hvad det betyder for prisen. Hos nogle bliver prisen billigere og hos andre kan du ikke slippe for abonnementet på ca. 700 kr. om måneden i 6 måneder.
Der kan også være en ladebrik med, så du afregner forbrug på ladestandere udenfor hjemmet gennem bilfabrikken. Det gør håndteringen nemmere og i nogle tilfælde også billigere.
Alle elbiler har udvidet garanti på batteriet. Mange har otte år eller en kilometerbegrænsning. Et af de punkter, som er værd at lægge mærke til er, hvornår fabrikanten sætter grænsen for degradering af batteriet. Det kan for eksempel være 70%. Det vil sige, at du har ret til at få skiftet batteriet, hvis 30% af kapaciteten er væk. Når du sammenligner biler, så er det en faktor, der er værd at tage med.
Der er også forskel på garantien på bilens øvrige dele. En Hyundai har fem år, en Kia op til syv og en VW har kun to. Med mindre du eller tidligere ejer har købt udvidet dækning.
For mange er det en ny verden med elbiler, men med tiden bliver det lige så ukompliceret, som med andre biler. Hvis man da kan kalde det ukompliceret. I hvert fald står en masse elbiler lige på trapperne. Læs om dem her.
EV3 får kun lov at være den mindste elbil fra Kia i en kort periode. En mindre model, EV2, er godt på vej, og sidst i februar vises konceptudgaven sammen med den færdige udgave af EV4.
Audi Q4 40 E-Tron er tilbage, og denne gang spiller den basismodel med 204 hestekræfter og rækkevidde op til 412 kilometer. Som Sportback klarer den op til 423 kilometer på en opladning.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.