Spar op til 110.000 kr. på elektrisk Jeep Avenger
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Af: Bilbasen Blog/ d. 5. maj 2021
Som navnet antyder så deles leasingomkostningen mellem to betalere: Dig og din arbejdsgiver. Som tommelfingerregel kan splitleasing bedst betale sig, hvis du kører mange firmakilometer og få private kilometer.
Splitleasing er altså ikke en leasingform der kan benyttes af private alene – ej heller af virksomheder alene. Der skal være to at splitte regningen mellem.
Den helt store fordel ved splitleasing er, at lønmodtageren slipper for at blive beskattet af fri bil. Du betaler nemlig selv din andel af forbruget til leasingselskabet. Hvis leasingydelse, forsikring, ejerafgift for eksempel er 8.000 kr. om måneden og du kører 80 procent erhverv og 20 procent privat, så betaler virksomheden 6.400 kr. om måneden, mens du slipper med 1.600 kr. Dertil brændstof samt service og reparationer, som også deles efter samme andele.
LÆS OGSÅ | Hvad er leasing?
Som du kan se, er det en billig løsning for lønmodtageren i dette tilfælde, men virksomheden sparer også penge. Jo større andel af kørslen der er erhvervsmæssig, desto mindre koster den private del. For virksomheden er der også penge at spare, da medarbejderen selv betaler en del af leasingydelsen.
Det er forskelligt om service og reparationer er inklusiv i splitleasing. Det afhænger af, om leasingen er operationel eller finansiel – det er vigtigt at være opmærksom på. Er den finansiel, hvilket er det mest almindelige, så skal service og reparationer betales ud over den månedlige ydelse, og de udgifter deles også efter fordelingstallet.
Da du skal kunne dokumentere, hvilken kørsel, der er privat og hvilken, der er erhverv, så er kørebog et krav. Dette kan klares med en App og en GPS-tracker, så administrationen bliver nemmere.
LÆS OGSÅ | Alt du bør vide om privatleasing
Splitleasing er totalt set en lille smule dyrere end andre, da der er mere administration for leasingselskabet.
Udgifterne og fordelingen mellem arbejdsgiver og lønmodtager skal opgøres hver måned, og regningen fordeles i forholdet mellem erhvervs-og privatkørsel.
Fordelingen af udgifterne kan variere fra måned til måned alt efter antallet af kilometer kørt som erhverv eller privat. Det kan føles som en ulempe, men fordelingen er i sagens natur altid fair.
Men hvis du en måned slet ikke kører erhvervskørsel, skal du som lønmodtager afholde den totale udgift – den risiko løber du ikke med almindelig firmabil, hvor du altid kender udgiften. Under nedlukningen i 2020 kunne det eksempelvis være et problem.
LÆS OGSÅ | Hvad er flexleasing? Få de vigtigste tips
Administrationen af splitleasing er en lille smule tungere end almindelig leasing, hvorfor de totale omkostninger for leasingdelen er en smule højere – dette kan naturligvis variere.
Konklusionen på splitleasing er at det kan være en ret stor fordel for parterne, men at det også har nogle faldgruber, som du skal være opmærksom på. Især hvis du er lønmodtager.
Følgende leasingeksempel er over 12 måneder med 75 procent erhvervskørsel og 25 procent privatkørsel. De samlede private leasingomkostninger i perioden: 54.200 kr. inkl. moms.
Førstegangsydelse
Erhverv (Eks. Moms)
66.750,-
Privat (Inkl. Moms)
27.800,-
Månedlig ydelse
Privat (Inkl. Moms)
2.200,-
Erhverv (Eks. Moms)
5.620,-
1. Du skal have bil betalt af firmaet.
2. Du skal (helst) køre mere i firmaet end du gør privat. Mindst 60 pct. firmakørsel.
3. Du skal føre kørebog – selskaberne monterer som regel en GPS-baseret løsning.
4. Hvis du har måneder, hvor du næsten ikke kører firmakørsel kan det blive dyrt privat.
5. Hvis bilen er på finansiel leasingkontrakt skal et evt. tab også deles mellem erhverv og privat.
6. Undersøg om du kan komme ud af kontrakten, hvis din situation ændrer sig hurtigt.
Jeep Avenger blev årets bil i Europa sidste år, og alligevel har danskerne aldrig rigtigt taget den til sig. Det kan et ordentligt prishug måske ændre på.
Den kompakte elbil Kia EV3 overgik otte andre elbiler i finalen til Årets Bil i Danmark 2025. Den koreanske elbil roses for lave priser, god rækkevidde og sit design.
Så elegant og dynamisk den ser ud, den nye Audi Q5 Sportback. Men desværre er den fine Audi dømt til en tilværelse i skyggen i Danmark.
Den kompakte crossover er knap til at kende med sit nye friske fjæs, og indvendigt gør Google underværker for funktionaliteten. Vi kører 2024-udgaven af Renault Captur.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.