Kan man køre med vinterdæk om sommeren i Danmark?
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Udgifter til bilen en klassisk historie op til sommerferien. For hvad er den reelle udgift til bilen egentlig på en bilferie?
Der findes der mange udregninger på de reelle omkostninger ved en bilferie. Vores egen analytiker på Bilbasen, Jan Lang, har regnet på det.
Udgangspunktet for analysen, der er lavet sammen med SparNord, er uden de faste udgifter, som du alligevel afholder. Forsikring og ejerafgift er altså ikke regnet med. Og undersøgelsen dækker de 20 mest handlede biler brugte og nye.
Hvis man regner kr. pr kilometer så er regnestykket således:
– Når vi også tager højde for brændstofforbruget, så kan vi regne os frem til den faktiske kilometerpris for at bruge bilen. Det beløber sig for en benzinbil til omkring 3,1 kroner per kilometer og 2,7 kroner per kilometer for dieselbiler. Men oveni det skal man på en bilferie i Europa også tage højde for vejafgifter og eventuelle færger, siger Jan Lang.
Og resultatet ikke egentlig ikke så opløftende for en bilentusiast.
Destination | Km fra Aarhus | Km fra
København |
Omkostninger,
fra Aarhus, benzinbil |
Omkostninger,
fra København, benzinbil *) |
Omkostninger,
fra Aarhus, dieselbil |
Omkostninger,
fra København, dieselbil *) |
Gardasøen,
Italien, t/r |
3100 | 2800 | 10.019 kr. | 10.087 kr. | 8.769 kr. | 8.959 kr. |
Adriaterhavskysten,
Italien, t/r |
3360 | 3060 | 11.061 kr. | 11.130 kr. | 9.707 kr. | 9.869 kr. |
Den franske riviera,
Frankrig, t/r |
3600 | 3560 | 12.416 kr. | 13.290 kr. | 10.965 kr. | 11.855 kr. |
Alsace,
Frankrig, t/r |
2080 | 2060 | 6.442 kr. | 7.378 kr. | 5.604 kr. | 6.548 kr. |
Istrien,
Kroatien, t/r |
3560 | 3180 | 11.995 kr. | 11.816 kr.
|
10.560 kr. | 10.534 kr. |
Note: Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er valgt hurtigste rute.
Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark. TCO gennemsnittet for benzinbiler er på 2,41 kr./km og for dieselbiler 2,18 kr./km.
Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler til 13,4 km/l og 17,6 km for dieselbilerne – i begge tilfælde 15 pct. under fabriksangivelserne.
Benzin- og dieselpriser er beregnet som et gennemsnit af priser i Danmark, Østrig, Tyskland, Frankrig og Italien. Benzinprisen er 9,21 kr./l for oktan 95 blyfri og dieselprisen 9,05 kr./l.
*) Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet inklusive færgeoverfart Gedser/Rostock til 998 kr. tur/retur.
Kilde: Spar Nord og Bilbasen.
Men som ved al statistik, så er der tale et simplificeret billede. Dels er afskrivningen af en bil ikke lineær. Det koster en ekstra pose penge at runde 200.000 km for eksempel. Hvis du alligevel vil skifte bilen inden næste service, så gør det også turen billigere, da det ikke skal regnes med. Er din bil tilmed af ældre dato, så bliver den heller ikke ramt så hårdt på afskrivning pr. kørt kilometer, som de biler i undersøgelsen.
Hvis man fx tager min egen Renault Laguna 2,0 DCi, så har jeg et konservativt loft på afskrivning på 1 kr. pr kilometer – som jeg snildt overholder. Service holder sig normalt under 0,30 kr. pr. km. Brændstof-udgiften med motorvejshastigheder er ca. 0,6 kr. pr km. Det vil sige, at min bil holder sig under 2 kroner pr. kilometer. Oven i det så tager den ikke skade af en ordentlig tur, hvor systemet bliver blæst i gennem. Så jeg kommer billigere af sted end analysens tal. Men det kan også forholde sig omvendt:
Før jeg fik min Renault Laguna kørte jeg i en Honda Civic VTI, der kørte lige over 10 km/l. Den havde ingen reel afskrivning, men nogle udgifter til reparation. Samtidig brugte den langt mere brændstof end min nuværende bil, så den kostede heller så meget at køre langt i. Men hvis nu du har en nyere bil, der kører kortere end de 13,4 km/l på benzin eller 17,6 km/l på diesel, så bliver det formentlig dyrere end tallene i undersøgelsen. Hvis du har en specialbil med en stor motor og stor afskrivning, så bliver det meget dyrere, men det er næppe nogen overraskelse for dig. Men man vil jo gerne have sin fede bil med sydpå. Der må man prioritere.
Det fedeste for dig er naturligvis, hvis du har en firmabil. Selv om dit firma måske ikke betaler brændstof i udlandet, så kan du trække de faktiske udgifter til tankningerne fra i den skat, du betaler på din firmabil.
Læs mere om bilferie
Har du husket gummiet på ferien?
4 biler med over 250 hk og mindst 20 km/l
Hvilke fordele og ulemper er der ved at bruge vinterdæk i sommerperioden? Det kan du læse om her.
Den nye Mercedes-Benz CLE Coupe trækker lange blikke fra misundelige forbipasserende, men skønheden kommer med et stort kompromis.
Det er ikke accelerationen, der trækker fokus i nyheden om Tesla Model 3 Performance 2024. Det er alt det andet, der tilsyneladende gør den meget vildere, end den før har været.
Fra benzin til strøm. Porsche Macan starter en ny karriere som elbil, og meget tyder på, at Porsche får succes med valget.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.