juni 24, 2017

Så meget koster det at tage bilen på ferie.

Udgifter til bilen en klassisk historie op til sommerferien. For hvad er den reelle udgift til bilen egentlig på en bilferie?

Af Ebbe Sommerlund

Der findes der mange udregninger på de reelle omkostninger ved en bilferie. Vores egen analytiker på Bilbasen, Jan Lang, har regnet på det.

Udgangspunktet for analysen, der er lavet sammen med SparNord, er uden de faste udgifter, som du alligevel afholder. Forsikring og ejerafgift er altså ikke regnet med. Og undersøgelsen dækker de 20 mest handlede biler brugte og nye.

Hvis man regner kr. pr kilometer så er regnestykket således:

– Når vi også tager højde for brændstofforbruget, så kan vi regne os frem til den faktiske kilometerpris for at bruge bilen. Det beløber sig for en benzinbil til omkring 3,1 kroner per kilometer og 2,7 kroner per kilometer for dieselbiler. Men oveni det skal man på en bilferie i Europa også tage højde for vejafgifter og eventuelle færger, siger Jan Lang.

 

Og resultatet ikke egentlig ikke så opløftende for en bilentusiast.

Prisen for en bilferie:

 

Destination Km fra Aarhus Km fra

København

Omkostninger,

fra Aarhus,

benzinbil

Omkostninger,

fra København,

benzinbil *)

Omkostninger,

fra Aarhus,

dieselbil

Omkostninger,

fra København,

dieselbil *)

Gardasøen,

Italien, t/r

3100 2800 10.019 kr. 10.087 kr. 8.769 kr. 8.959 kr.
Adriaterhavskysten,

Italien, t/r

3360 3060 11.061 kr. 11.130 kr. 9.707 kr. 9.869 kr.
Den franske riviera,

Frankrig, t/r

3600 3560 12.416 kr. 13.290 kr. 10.965 kr. 11.855 kr.
Alsace,

Frankrig, t/r

2080 2060 6.442 kr. 7.378 kr. 5.604 kr. 6.548 kr.
Istrien,

Kroatien, t/r

3560 3180 11.995 kr. 11.816 kr.

 

10.560 kr. 10.534 kr.

Note: Ved beregning af vejafgifter med viamichelin.com er valgt hurtigste rute.

Der er i beregningerne af TCO (Total Cost of Ownership) taget udgangspunkt i de 10 mest solgte nye og de 10 mest solgte brugte biler i Danmark. TCO gennemsnittet for benzinbiler er på 2,41 kr./km og for dieselbiler 2,18 kr./km.

Brændstofforbruget er sat til et gennemsnit for benzinbiler til 13,4 km/l og 17,6 km for dieselbilerne – i begge tilfælde 15 pct. under fabriksangivelserne.

Benzin- og dieselpriser er beregnet som et gennemsnit af priser i Danmark, Østrig, Tyskland, Frankrig og Italien. Benzinprisen er 9,21 kr./l for oktan 95 blyfri og dieselprisen 9,05 kr./l.

*) Omkostninger ved afrejse fra København er beregnet inklusive færgeoverfart Gedser/Rostock til 998 kr. tur/retur.

Kilde: Spar Nord og Bilbasen.

Ting der gør turen i bil billigere

Men som ved al statistik, så er der tale et simplificeret billede. Dels er afskrivningen af en bil ikke lineær. Det koster en ekstra pose penge at runde 200.000 km for eksempel. Hvis du alligevel vil skifte bilen inden næste service, så gør det også turen billigere, da det ikke skal regnes med. Er din bil tilmed af ældre dato, så bliver den heller ikke ramt så hårdt på afskrivning pr. kørt kilometer, som de biler i undersøgelsen.

Hvis man fx tager min egen Renault Laguna 2,0 DCi, så har jeg et konservativt loft på afskrivning på 1 kr. pr kilometer – som jeg snildt overholder. Service holder sig normalt under 0,30 kr. pr. km. Brændstof-udgiften med motorvejshastigheder er ca. 0,6 kr. pr km. Det vil sige, at min bil holder sig under 2 kroner pr. kilometer. Oven i det så tager den ikke skade af en ordentlig tur, hvor systemet bliver blæst i gennem. Så jeg kommer billigere af sted end analysens tal. Men det kan også forholde sig omvendt:

Ting der gør turen i bil dyrere

Før jeg fik min Renault Laguna kørte jeg i en Honda Civic VTI, der kørte lige over 10 km/l. Den havde ingen reel afskrivning, men nogle udgifter til reparation. Samtidig brugte den langt mere brændstof end min nuværende bil, så den kostede heller så meget at køre langt i. Men hvis nu du har en nyere bil, der kører kortere end de 13,4 km/l på benzin eller 17,6 km/l på diesel, så bliver det formentlig dyrere end tallene i undersøgelsen. Hvis du har en specialbil med en stor motor og stor afskrivning, så bliver det meget dyrere, men det er næppe nogen overraskelse for dig. Men man vil jo gerne have sin fede bil med sydpå. Der må man prioritere.

 

Den billigste bilferie

Det fedeste for dig er naturligvis, hvis du har en firmabil. Selv om dit firma måske ikke betaler brændstof i udlandet, så kan du trække de faktiske udgifter til tankningerne fra i den skat, du betaler på din firmabil.

 

Læs mere om bilferie

Har du husket gummiet på ferien?

4 biler med over 250 hk og mindst 20 km/l

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS