Internettet raser over det nye Jaguar
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Et bilmærkes strategi skal helst være præget af langtidsplanlægning og lidt mindre af, om vinden blæser den ene eller den anden vej. Hvis der er et mærke, der ikke har forstået det, så er det Mitsubishi, som bare flyver med, når vinden skifter.
I 2020 var det planen, at Mitsubishi skulle stoppe al aktivitet i Europa. Planen var en plan, til den i 2021 ikke længere var den rigtige plan. Mitsubishi havde pludselig fået en aftale på plads med alliancepartner Renault om nogle biler til det europæiske marked. Renault skulle lave, viste det sig, udgaver af Clio og Captur med Mitsubishi-logoer på.
LÆS OGSÅ | Ny Mitsubishi ASX – priserne er en fiasko
Det er ikke en god idé at skræmme sine forhandlere på den måde. Men okay, de ville få nye bilmodeller i størrelser, der passer rigtig godt ind i Danmark og resten af Europa. Både Clio (Colt) og Captur (ASX) er introduceret og ruller af samlebåndet side om side med de franske originaler.
Men i Danmark har vi ikke set noget til den nye Colt, og den nye ASX blæste ind og blæste væk igen, før nogen forstod, at den var der. Der er fire let brugte (demobiler?) til salg på Bilbasen. Alle årgang 2023. Og nu har ASX allerede fået et facelift. Et facelift, som på den danske Mitsubishi-hjemmeside står til premiere den 23. april. I kan bare løfte sløret, for alle detaljer er afsløret.
Lige nu sælger Mitsubishi i Danmark kun Eclipse Cross PHEV. Sælger er så meget sagt, men nogle får importøren da af sted i kraft af priser, som starter på 269.995 kr. Den har firehjulstræk som standard, og det er et argument, som kan sælge biler til nogle danskere.
Colt er som sagt aldrig dukket op, og den stærkt forældede Space Star (Danmarks billigste bil!), er forsvundet. Ikke helt, for den er på hjemmesiden, men der er ingen priser på den. Hvis vi skal gætte på hvorfor, så er det, at den ikke kan leve op til de nye EU-regler (GSR) om blandt andet førerovervågning og bimlende advarsel for hastighedsoverskridelse, som alle biler fremover skal have. Det er helt okay, for så forhindrer Mitsubishi selv, at den bedagede bil kommer i hænderne på flere danskere.
Mitsubishi har lovet, at 2024 er året, hvor den nye Outlander PHEV kommer til Danmark. En model baseret på Nissan X-Trail, som egentlig ikke er udviklet til Europa. Hvis det når at ske i 2024, så er Outlander i sig selv et tegn på, hvordan strategien hos de japanske mærke enten ikke er der eller bare halter virkelig meget; at introducere en plug-in hybrid i Danmark i 2024 er ikke langt fra at være lige så smart som at lancere en ny dieselbil.
Måske Mitsubishi ikke har set det, men danskernes kærlighed til plug-in hybrider er visnet så meget, at selv den største af dem alle, Ford Kuga PHEV, ligger underdrejet.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Renault 5 E-Tech Electric kommer i foråret 2025 med retro-charme og rækkevidde op til 410 kilometer. En sammenligning med den første Zoe viser, hvor langt batteriteknologien er kommet.
Med den nye MMA-platform, som debuterer i den elektriske CLA, vil Mercedes ramme ekstremt høj effektivitet. En udgave med benzinmotor skal desuden byde på forbrug som en diesel.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.