Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
2014. Det er næsten 10 år siden, og uoverskueligt meget kan ske på 10 år. Krige, pandemier, streamingtjenester, elbiler. Og så fylder Mitsubishi Space Star 10 år i år i den udgave, der står i forhandlernes hjørner og samler støv.
Er det noget at fejre, at en lille og billig bil fylder 10 år? Det er ikke til at sige, om Mitsubishi i Danmark har tænkt over det, da de for nylig startede kampagnen med Space Star som Danmarks billigste bil; det lyder, indrømmet, end at køre kampagne på Danmarks ældste bil.
LÆS OGSÅ | Mitsubishi L200 lever i bedste velgående
Prisen på 128.995 kr. gør Space Star 1,2 Inform til den billigste nye bil, man kan købe i Danmark lige nu. Space Star er 905 kr. billigere end Kia Picanto 1,0 Vision, og den koreanske bil er endda en meget mindre bil. Space Star ligger et sted mellem mikrobiler og minibiler, så mere plads end i de mindste biler får man. Det er da et plus. Et plus i en bil, som man grundlæggende bør holde sig fra.
Herover er to billeder. Begge er billeder af Space Star. Den blå bil er modellen, som den blev præsenteret allerede i 2011 og har været solgt i Danmark siden 2014. Den forkromede på det andet billede er en sminket Space Star, som Mitsubishi sælger den i dag.
Det er sminken, der er den største forskel fra dengang til i dag. Det ser, for undertegnede, ud som om, en nystartet designer har fået til opgave bare at gøre noget. Hvad som helst. Den ser anderledes ud, men i det her tilfælde er anderledes virkelig negativt.
Det skal ikke holde nogen fra at købe en bil (og gør det med garanti heller ikke), at nogen på Bilbasen synes, at Space Star ligner et trafikuheld. Nej, det er bilens alder og alvorlige mangler, der skal gøre udslaget.
En så gammel model som Space Star, der på den tekniske side har stået stille i mange år, er en pengemaskine for en bilproducent. Omkostningerne til at lave den er få. Tænk på det som når en virksomhed laver afskrivning på maskiner eller udstyr. Space Star er afskrevet, og 128.995 kr. er mange penge for noget, der kun kan koste lidt at producere.
De allerfærreste danske journalister, hvis nogen overhovedet, har prøvet den seneste variation over emnet Space Star. Det er mange år siden, at det senest har været en mulighed. For mange år siden var Space Star en bil, der føltes pappet og som om den var lavet af tynde blikplader, og støj fra enhver tænkelig kilde gennemtrængte bilen. Køreegenskaberne er okay, den lille motor frisk nok.
Det er bevægelse ud på dybt vand, når vi nu siger, at Space Star også vil give den oplevelse i dag. Vi ved det ikke. Men tiden er gået, og andre biler og opfattelsen af biler har rykket sig – det sker konstant med nye modeller – så det er virkelig, virkelig nærliggende at tro, at Space Star i hvert fald ikke føles friskere eller yngre i dag.
LÆS OGSÅ | Ny MItsubishi ASX – priserne er en fiasko
I 2013 testede EuroNCAP Space Star, og resultatet var godt. God sikkerhed for voksne, børn og fodgængere. 4 stjerner. Som der så også står ved testen på organisationens hjemmeside, så er bedømmelsen udløbet. Fordi det er så mange år siden, og fordi EuroNCAP vurderer hårdere og anderledes i dag.
Space Star ville nok ikke få en eneste stjerne i en 2023-test. Bare for at vise, hvor galt det går, når årene går: I 2011 testede EuroNCAP den dengang nye Fiat Panda. 4 stjerner. En sikker bil. I 2018 gentog de testen efter moderne foreskrifter. 0 stjerner. Kan det overføres uden videre? Selvfølgelig ikke, men intet får mig til at tro, at Space Star er grundlæggende opgraderet på sikkerhed, siden den kom frem.
Det bedste ved at købe en ny Space Star i dag er, at man slipper for alle mulige advarsler og meldinger fra aktive sikkerhedssystemer. For Space Star har ingen. Nul og niks. Ingen sporskifteadvarsel, træthedsregistrering, blind vinkel-system eller automatisk nødopkald – og ingen automatisk nødbremse (Citroën C3 er en af de få andre nye biler, der heller ikke har nødbremsesystem, selv om det kun gælder de billigste udgaver). Jeg kan godt finde ud af at bremse, og det kan du nok også, men andre kan bremse så hurtigt (eller cykle ud foran), at man ikke selv kan nå at bremse.
Fra maj 2024 skal automatisk nødbremse være standard i alle nye biler, og derfor vil Space Star lide en naturlig og stille død, for det kræver en stor investering at putte det i en bil, der er så gammel, og så vil Danmarks billigste bil, der er alt for dyr, blive dyrere endnu. Det ville give endnu en grund til, at ingen bør købe en ny Space Star.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.