Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Et bilmærkes strategi skal helst være præget af langtidsplanlægning og lidt mindre af, om vinden blæser den ene eller den anden vej. Hvis der er et mærke, der ikke har forstået det, så er det Mitsubishi, som bare flyver med, når vinden skifter.
I 2020 var det planen, at Mitsubishi skulle stoppe al aktivitet i Europa. Planen var en plan, til den i 2021 ikke længere var den rigtige plan. Mitsubishi havde pludselig fået en aftale på plads med alliancepartner Renault om nogle biler til det europæiske marked. Renault skulle lave, viste det sig, udgaver af Clio og Captur med Mitsubishi-logoer på.
LÆS OGSÅ | Ny Mitsubishi ASX – priserne er en fiasko
Det er ikke en god idé at skræmme sine forhandlere på den måde. Men okay, de ville få nye bilmodeller i størrelser, der passer rigtig godt ind i Danmark og resten af Europa. Både Clio (Colt) og Captur (ASX) er introduceret og ruller af samlebåndet side om side med de franske originaler.
Men i Danmark har vi ikke set noget til den nye Colt, og den nye ASX blæste ind og blæste væk igen, før nogen forstod, at den var der. Der er fire let brugte (demobiler?) til salg på Bilbasen. Alle årgang 2023. Og nu har ASX allerede fået et facelift. Et facelift, som på den danske Mitsubishi-hjemmeside står til premiere den 23. april. I kan bare løfte sløret, for alle detaljer er afsløret.
Lige nu sælger Mitsubishi i Danmark kun Eclipse Cross PHEV. Sælger er så meget sagt, men nogle får importøren da af sted i kraft af priser, som starter på 269.995 kr. Den har firehjulstræk som standard, og det er et argument, som kan sælge biler til nogle danskere.
Colt er som sagt aldrig dukket op, og den stærkt forældede Space Star (Danmarks billigste bil!), er forsvundet. Ikke helt, for den er på hjemmesiden, men der er ingen priser på den. Hvis vi skal gætte på hvorfor, så er det, at den ikke kan leve op til de nye EU-regler (GSR) om blandt andet førerovervågning og bimlende advarsel for hastighedsoverskridelse, som alle biler fremover skal have. Det er helt okay, for så forhindrer Mitsubishi selv, at den bedagede bil kommer i hænderne på flere danskere.
Mitsubishi har lovet, at 2024 er året, hvor den nye Outlander PHEV kommer til Danmark. En model baseret på Nissan X-Trail, som egentlig ikke er udviklet til Europa. Hvis det når at ske i 2024, så er Outlander i sig selv et tegn på, hvordan strategien hos de japanske mærke enten ikke er der eller bare halter virkelig meget; at introducere en plug-in hybrid i Danmark i 2024 er ikke langt fra at være lige så smart som at lancere en ny dieselbil.
Måske Mitsubishi ikke har set det, men danskernes kærlighed til plug-in hybrider er visnet så meget, at selv den største af dem alle, Ford Kuga PHEV, ligger underdrejet.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.