Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Af: Ebbe Sommerlund / d. 19. marts 2019
Advarsel! Dette er ikke en rigtig test. Du bliver ikke klogere af at læse den. Du bliver kun præsenteret for journalistens dumme fordomme om bilejere. Du kan være enig. Du kan være uenig. Fortsæt læsningen på egen risiko. Bilbasen tager ikke ansvar for journalistens holdninger – de står for egen regning.
Her begynder artiklen:
Jeg bliver ofte spurgt til råds, når andre mennesker skal kigge efter bil. Som regel spørger jeg om hvilke praktiske behov, der skal opfyldes og hvad kørselsbehovet er. Men jeg spørger også om hvilke mærker, spørgeren foretrækker. Det er ikke altid, folk selv kender deres fordomme, men det er sket flere gange at jeg har foreslået en Kia Ceed til mennesker, som starter med sætningen: Jeg er helt ligeglad med hvilket mærke det er – det skal bare være den billigste med mindst mulig bøvl. Jeg går slet ikke op i køreegenskaber.
Når jeg så siger Kia Ceed, så skal de pludselig ikke have en koreansk bil. Den type skal stensikkert heller ikke have en Skoda.
Selv er jeg fyldt med fordomme om bilejere og bilfabrikker. For eksempel er jeg sikker på at Peugeot tænker at de med den nye, flotte 508 er gået på jagt efter kunder blandt Audi og BMW-ejere. Man kan tvivle på om de lykkes med missionen, men jeg er sikker på, at de har omvendt mindst én tidligere BMW-ejer. I hvert fald kørte jeg fem kilometer efter en Peugeot 508. Der var masser af sving i t-kryds. Peugeoten blinkede ikke én eneste gang.
Nå, men nu til ”testen” – fuldstændig uvidenskabeligt funderet på mine egne fordomme om bilejere.
Rolls Royce, Aston Martin eller Bentley.
Audi A6 (Sikkert med S-line udstyr og firecylindret motor).
Renault, Peugeot eller Citroën.
Tesla. Alternativt andre elbiler.
Honda, Mazda og Alfa Romeo.
LÆS OGSÅ: 8 virkelig dumme ting i biler
BMW.
BMW.
Alle mikrobiler og Skoda og Hyundai.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.