Fuld fart på familien: Kia EV9 GT har 509 hestekræfter og kunstige gearskift
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Af: Bilbasen Blog
Leder du efter den mest økonomiske brugte bil, skal du vide:
En brugt bil er billigere end at købe end en ny bil af samme type, men køber du den forkerte brugte bil, kan dårlig brændstoføkonomi og høje udgifter til vedligeholdelse æde besparelsen op som årene skrider frem.
Derfor er det vigtigt at vælge den rigtige brugte bil, nemlig én der er god økonomi i at købe.
Når man kigger på de typiske parametre for, hvad der gør en brugt bil økonomisk forsvarlig, er det især brændstoføkonomien og udgifterne til vedligeholdelse, du bør holde øje med.
Derfor kigger vi nærmere på disse i de følgende afsnit.
Det er selvfølgelig altid relevant at se på, hvad man får for pengene, når man køber en bil. Bilmærke og model samt antal kørte kilometer, ulykkes- og servicehistorik kan alt sammen være med til at afgøre, om man vælger den ene eller anden bil.
LÆS OGSÅ | Hvad skal du se efter, når du køber en brugt bil
Du bør imidlertid også holde nøje øje med brændstoføkonomien, for har du to biler, hvor den ene kører længere på literen, kan den samlet set hurtigt vise sig at være det bedre valg. Pointen med at vælge den bil der kører langt på literen er, at den for hvert år du har den, sparer dig penge ift. den anden bil. Og jo mere du kører i den, jo større bliver forskellen mellem de to biler.
Jo længere en bil kører på literen jo bedre, og der er heldigvis sket en god udvikling for både benzin- og dieselbiler, som betyder, at de bruger mindre brændsel nu en for blot få år siden. Ligesom man kender det fra hårde hvidevarer og sågar boliger, er biler ligeledes inddelt i energiklasser.
Hvis du finder en benzinbil med energiklasse A+++, betyder det, at den kører mindst 28,4 km/l. Mindre kan dog også gøre det og mange biler ligger faktisk i energiklasse A++, som kører mellem 20,8 og 28,3 km/l.
Nu tror du måske, at brændstoføkonomien bliver dårligere i takt med, at bilen bliver ældre, og det er da heller ikke helt forkert. Det er dog således, at der ikke sker en nævneværdig forringelse før bilen er decideret gammel. Eftersom middellevetiden for biler i Danmark er på kun 8,8 år, behøver du formentlig ikke forholde dig til en lavere brændstoføkonomi grundet alder.
Som et ekstra plus betyder god benzinøkonomi, at du også betaler mindre i grøn ejerafgift, og det er jo også værd at tage med, når du leder efter en økonomisk brugt bil.
Vedligeholdelse er vigtigt at holde øje med, når du køber brugt. Det er vigtigt i forhold til at finde en bil, som er værd at købe og ikke mindst for at bestemme prisen på bilen, men det er også vigtigt af hensyn til de omkostninger, der uvægerligt kommer, efter du overtager bilen.
Alle biler kræver jævnlige serviceeftersyn, og der kommer helt naturligt slitage på bevægelige dele, dæk og bremser. Udgifterne til vedligeholdelse og forventelige reparationer stiger desuden med bilens alder afhængig af brugen.
Hvor ofte og hvor meget der skal skiftes dele ud har betydning for bilens samlede økonomi, men det har reservedelenes priser også. Det er forskelligt fra producent til producent, hvad de enkelte reservedele koster, og nogle er derfor generelt billigere end andre.
Det britiske forsikringsselskab Warranty Direct har i mere end 10 år samlet data på kundernes biler, skader og reparationer. Disse data bliver løbende omdannet til et såkaldt pålidelighedsindeks, reliability index.
I bedømmelse af bilmodellerne i indekset indgår udgifter til bilen, hvor ofte bilen går i stykker og i hvor høj grad bilen skaber problemer for ejeren.
I indekset er de japanske og koreanske bilmærker overrepræsenteret i toppen – de har altså typisk bedre bedømmelse end de europæiske og amerikanske mærker.
I 2023 ligger følgende biler i top-10 over mest økonomiske med hensyn til reparationer, ifølge reliability index:
Elbiler er ikke længere et særsyn på vejene og derfor heller ikke på brugtvognsmarkedet. Overvejer du at købe en brugt elbil, er der særligt én ting, du skal være opmærksom på, og det er batteriets levetid.
Batteriet og dets evne til at holde spændingen har stor indflydelse på, hvad du får ud af at købe elbil brugt, men det er ikke det eneste. Elmotorens effektivitet har nemlig også indvirkning på, hvad det koster at køre elbil, og ligesom med benzinbilens km/l er der også forskel på, hvor meget strøm elbilen bruger på at køre 100 km.
Det har ADAC testet på og fundet frem til, at Hyundai Ioniq EV kun bruger 16,3 kWh for at køre 100 km. Dette skal ses i forhold til at eksempelvis Mercedes EQC bruger 27,6 kWh på at køre samme afstand.
Du kan få det fulde overblik over elbilernes forbrug her.
Hvis du er nervøs for at købe en brugt elbil, fordi du forventer batteriet hurtigt mister sin effekt, så kan det her måske give dig ro i sindet. Det tyske bilmagasin AutoBild har snakket med tre forskellige eksperter om netop elbilers batterilevetid og svaret fra alle tre er, at batterierne holder meget bedre end forventet.
De ældste elbiler, der har rullet på vejene er nu mellem 10 og 12 år, og vurderingen er, at de samlet set kan holde mellem 15 og 20 år. Samtidig bliver teknologien hele tiden bedre.
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.