Kategorier
Elektrisk Forbrugerstof

Stor undersøgelse: Her er de mest økonomiske elbiler

Der er stor forskel på elbilernes batteristørrelser og dermed rækkevidde. Men hvordan ser det ud, når man undersøger elbilernes forbrug og effektivitet? Det har tyske ADAC gjort, og vi ser nærmere på resultaterne.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. maj 2021

Mange bilister ved med et slag på tasken hvad deres benzin- eller dieselbil kører på literen. Det samme kan ikke siges om elbiler, hvor forbrug og effektivitet er en forholdsvist stor ubekendt for både elbilejere og potentielle elbilkøbere. Man mangler en fornemmelse af, hvor meget strøm elbilerne bruger i praksis.

Det er relevant at stille spørgsmålstegn ved. For hvad nytter et stort batteri, hvis det tømmes hurtigt? Og hvad nytter et stort batteri, hvis det tager betydeligt længere at oplade end konkurrenterne?

Tyske ADAC, der er Europas største motorassociation, har undersøgt strømforbruget og effektiviteten i udvalgte elbiler, der er på markedet nu. Elbilerne er testet på lige vilkår med benzin- og dieselbiler samt under de samme, kontrollerede omgivelsesforhold i et indendørs testfacilitet. Vi ser nærmere på, hvilke biler der udnytter strømmen bedst.

Hyundai Ioniq er mest effektiv

Det kommer nok bag på de færreste, at det er de tungeste elbiler, der bruger mest strøm. Alligevel er det overraskende, hvor store forskellene er på tværs af de tilgængelige elbilmodeller.

Den mest økonomiske og dermed energieffektive elbil i undersøgelsen er Hyundai Ioniq EV, der i undersøgelsen bruger 16,3 kWh pr. 100 km. Til sammenligning bruger Audi e-tron 25,8 kWh pr. 100 km, mens Jaguar i-Pace og Mercedes EQC begge bruger 27,6 kWh pr. 100 km.

Polestar skuffer fælt

I den rigtigt kedelige ende af testen, finder vi overraskende svensk/kinesiske Polestar. Til testen har ADAC en Polestar 2 Long Range Dual Motor med, som får bundplaceringen, og dermed ligger bag elektriske konkurrenter med flere år på bagen, trods modellen er spritny.

LÆS OGSÅ | 2021 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Polestar 2 bruger i testen 29,2 kWh pr. 100 km, hvilket er betragteligt mere end de 19,3 kWh pr. 100 km den er opgivet til efter WLTP-standard. 29,2 kWh pr. 100 km er desuden 1 kWh pr. 100 km mere end Nissan e-NV200, der kører med teknik fra 2014.

Det høje forbrug påvirker naturligt rækkevidden, hvorfor ADAC, som illustreret i senere tabel, kun klemmer 290 km ud af Polestar 2, trods den er opgivet til 470 km efter WLTP-standard.

Få det fulde overblik over elbilernes forbrug herunder:

Forbrug: Målt forbrug vs. Fabriksspecifikation

ModelADAC Test: kWh/100 kmOpgivet forbrug: kWh/100 km
Hyundai Ioniq16,313,8
VW e-up!16,714,5
Seat Mii Electric17,314,9
Mini Cooper SE17,616,8
BMW i3 (120 Ah)17,915,3
Kia e-Niro (64 kWh)18,115,9
Smart Forfour EQ 18,415,9
Peugeot e-208 18,717,6
Kia e-Soul (64 kWh) 18,815,7
Renault Zoe R135 (52 kWh)19,017,7
VW ID.3 (62 kWh)19,316,1
Hyundai Kona (64 kWh)19,515,0
Tesla Model 3 SR+19,514,3
Peugeot e-200820,217,8
Renault Zoe (41 kWh)20,313,3
DS 3 Crossback E-Tense20,518,3
Tesla Model 3 LR20,916,0
Mazda MX-3021,919,0
Nissan Leaf  (40 kWh)22,120,6
Nissan Leaf (62 kWh)22,718,5
VW ID.4  (77 kWh)22,817,7
Porsche Taycan 4S23,626,2
Tesla Model X 100D24,020,8
Audi e-tron Sportback 5524,423,7
Audi e-tron 55 25,823,0
Jaguar i-Pace EV400 S27,622,0
Mercedes EQC 40027,622,6
Nissan e-NV200 (40 kWh)28,125,9
Polestar 2 LR29,219,3

Strømtab

Når det kommer til strømforbrug, er elmotorens brug af energi ikke den eneste faktor. ADAC har nemlig også undersøgt, hvor meget energi der bruges til at fylde et elbilbatteri op. Denne test afslører, at nogle modeller har et større opladningstab end andre.

Helt enkelt forklaret betyder det, at der er strøm, der går til spilde, og at du betaler for flere kWh end der på papiret kan være i batteriet. Med en benzinmotor vil det svare til, at man spilder et par liter under hver optankning.

LÆS OGSÅ | TEST: Ny Tesla Model 3 er bygget i Kina og fortsat i front

Til testen oplades bilerne på den samme 22 kW wallboks under de samme kontrollerede temperaturforhold. Tesla Model X 100 D bruger 108,3 kWh til at oplade sit 100 kWh batteri, mens den betydeligt billigere Seat Mii Electric bruger 37,8 kWh til at oplade sit 32,3 Kwh batteri.

Få det fulde overblik over opladningstab herunder:

Batteri i kWh vs. Påkrævet elektricitet pr. fuld opladning

ModelBatteri i kWhElektricitet pr. fuld opladning
Tesla Model X 100D100,0108,3
Tesla Model 3 LR75,089,5
Porsche Taycan 4S93,495,2
Kia e-Niro (64 kWh)64,072,3
Audi e-tron Sportback 5595,096,0
Kia e-Soul (64 kWh)64,073,9
VW ID.4 (77 kWh)82,088,5
Hyundai Kona (64 kWh)64,073,9
Jaguar i-Pace EV400 S90,0100,8
Audi e-tron 5595,094,3
Mercedes EQC 40080,093,0
Renault Zoe R135 (52 kWh)52,064,3
VW ID.3 (62 kWh)62,064,8
Tesla Model 3 SR+53,060,0
Nissan Leaf (62 kWh)62,068,4
Polestar 2 Long Range78,086,0
Peugeot e-20850,053,1
BMW i3 (120 Ah)42,248,8
DS 3 Crossback E-Tense50,055,4
Hyundai Ioniq38,344,1
Peugeot e-200850,053,1
Renault Zoe (41 kWh)41,049,5
VW e-up!32,336,7
Seat Mii Electric32,337,8
Mini Cooper SE32,637,6
Nissan Leaf (40 kWh)40,044,5
Mazda MX-3035,537,5
Nissan e-NV 20040,046,9
Smart Forfour EQ17,618,9

NB: Bilernes batterikapacitet er angivet efter det, bilerne markedsføres med som bruttoværdi. Enkelte modeller har lavere nettokapacitet og altså lavere anvendelig kapacitet, hvorfor forskellene i kWh pr. fuld opladning i testen kan divergere.

De store batteriers fest

Som den følgende tabel vil illustrere, hentes de største rækkevidder primært fra store batterier frem for energieffektive motorer. Derfor er det modeller som Tesla Model X 100 D, Tesla Model 3 Long Range og Porsche Taycan 4S, der har størst rækkevidde af de testede modeller. De når hhv. 451 km, 429 km og 400 km når ADAC kører dem flade på et rullefelt.

LÆS OGSÅ | Nye regler: Ladestander til firma-elbil fritages for beskatning

Alligevel er der undtagelser i undersøgelsen. Kia e-Niro og Hyundai Kona, som deler batteripakke og teknik, kommer overraskende langt med en energieffektiv motor og et begrænset batteri. De kørte nemlig hhv. 398 km og 379 km på trods af deres batteripakke på 64 kWh.

Også Renault Zoe klarer sig godt, og kunne i ADACs test køre 335 km med sin batteripakke på 52 kWh. Se hvor langt ADAC fik de testede modeller til at køre i tabellen herunder:

Antal kørte kilometer på én opladning

ModelTestet rækkevidde
Tesla Model X 100D451 km
Tesla Model 3 LR429 km
Porsche Taycan 4S400 km
Kia e-Niro (64 kWh)398 km
Audi e-tron Sportback 55390 km
Kia e-Soul (64 kWh)390 km
VW ID.4 (77 kWh)385 km
Hyundai Kona (64 kWh)379 km
Jaguar i-Pace EV400 S366 km
Audi e-tron 55365 km
Mercedes EQC 400335 km
Renault Zoe R135 (52 kWh)335 km
VW ID.3 (62 kWh)335 km
Tesla Model 3 SR+305 km
Nissan Leaf (62 kWh)300 km
Polestar 2 Long Range290 km
Peugeot e-208280 km
BMW i3 (120 Ah)272 km
DS 3 Crossback E-Tense270 km
Hyundai Ioniq270 km
Peugeot e-2008260 km
Renault Zoe (41 kWh)243 km
VW e-up!220 km
Seat Mii Electric215 km
Mini Cooper SE210 km
Nissan Leaf (40 kWh)201 km
Mazda MX-30170 km
Nissan e-NV 200167 km
Smart Forfour EQ100 km

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.