Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Video: Anders Berner | Dato: 24. januar 2020
Hvad har du mest lyst til på en grå og regnfuld mandag morgen: At klemme dig ind mellem en busfuld af morgensure mennesker, eller at sætte dig ind i din egen bil i ro og mag? Ja. Du kan vel næsten fornemme, hvor vi gerne vil hen.
At have egen bil giver dig fordele og friheder, som du ikke får med offentlige transportmidler. Især i yderområderne i Danmark, hvor en rapport som Transportministeriet har netop frigivet, der viser, at den offentlige transport i praksis ikke fungerer særlig godt i de tyndt befolkede dele af Danmark.
Men egen bil giver også flere omkostninger, hvorfor flittige studerende typisk tyr til jernhest eller bus frem for personbil.
Men det kan faktisk lade sig gøre at eje sin egen, nye bil uden at blive ruineret. I praksis vil du ifølge Bilbasens undersøgelse kunne holde bil for godt 2.000 kr. om måneden plus brændstof. Kører du blot 1.000 km pr. måned, kan du holde udgifterne på cirka 2.600 kr. kr. om måneden, inklusiv brændstof, som ung bilist. Er du medlem af en fagforening med adgang til billige forsikringer, kan det blive endnu billigere – cirka 2.400 kr. om måneden.
De kritiske udgifter er afdraget på lånene, kaskoforsikringen og serviceomkostningerne. Men selv dem kan man holde nede i et rimeligt niveau, hvis man ser sig godt for.
Vi har i vores undersøgelse taget udgangspunkt i at bilen skal være ny, og afbetales over 8 år. 5-7 år er måske bedre af forskellige årsager, men en løbetid på 8 år gør at du kan holde udgifterne nede imens du studerer. Herefter kan du jo vælge at indfri lånet, så du slipper ud af gælden.
En ny bil er billig i 2020. Du får utrolig meget plads, sikkerhed og moderne teknik i en spritny mikrobil. En bil som VW Up! er og har været utrolig populær – og det samme har dens trillingesøstre Seat Mii og Skoda Citigo. Men i dag er det desværre kun VW Up!, der fremstilles med benzinmotor. Både Seat’en og Skodaen fås udelukkende som elbiler her i januar 2020.
De tre andre populære trillinger, Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 lever dog i bedste velgående som benzinbiler, og det samme gør næsten-tvillingerne Kia Picanto og Hyundai i10.
Efter vores mening er især de to sidste biler interessante, fordi de er større end de andre og har garantier på hhv. 7 og 5 år. Det gør din økonomi mindre sårbar. En bil med lang garanti er billig i drift, fordi det ikke er dig, der skal betale, når den går i stykker og sikrer samtidig en høj gensalgspris, hvis du skiller dig af med den mens, der stadig er garanti på bilen.
I vores lille undersøgelse har vi sendt en secret shopper ind i butikken for at tjekke service og priser. Alle steder fik vores 21-årige shopper rigtig fin service. Det var dog ikke alle steder, at han fik den fulde sandhed om konkurrenter. Nogle bilsælgere kan være ret slemme til at svine konkurrenterne – det er lidt uheldigt.
Vi er ikke helt færdige med udregningerne – især fordi at VW ikke har priserne klar endnu, fordi der er nye priser og udstyrspakker på vej til den populære danskerbil.
Men den foreløbige vinder ser ud til at blive Hyundai i10. Bilen er rummelig, har 5 års garanti og nogle virkelig attraktive finansierings- og forsikringsmuligheder. Toyota Aygo har den billigste finansiering, men du kan faktisk få billigere finansiering ved at gå til et selskab som eksempelvis “Diba billån”. Diba lyder måske en smule dubiøst, men de er skrappe til at konkurrere på gode lån. Men helt generelt er finansiering via forhandlerne både billigt og nemt. Du skal bare huske at være opmærksom på den såkaldte ÅOP (årlige omkostninger i procent), der fortæller hvor dyrt lånet er samlet set. Det er ikke nok at se på renten i sig selv. Der følger er en masse låneomkostninger, som holder ÅOP’en oppe. Og lige dér kan du typisk forhandle med bilforhandleren. Der kan være meget at komme efter.
Selvom Toyota Aygo samlet set er den billigste bil at finansiere, er den ikke nødvendigvis det bedste køb. Garantien er relativt kort – 3 år – og både Kia og Hyundai er bedre her.
Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 108 er meget attraktive når du sammenholder pris og udstyr – men kan du leve uden bakkamera, er der mere ræson i at købe enten Kia eller Hyundai.
SE OGSÅ: Alle priser på bilerne
Mange køber biler uden at tænke ret meget over hvor lang fabriksgarantien er. Men netop garantien fortæller hvor billig bilen bliver at holde i længden. Garantien er nemlig et udtryk for for hvor meget fabrikken stoler på sit eget produkt. Jo lavere garanti, des mindre egen tro på bilen. I øvrigt skal du vide, at to års reklamationsret, som er normen derude er EU-lovbestemt. Du kan altså ikke købe bil med kortere garanti end to år. Garanti er iøvrigt bedre end reklamationsretten, hvor du efter 6 måneder faktisk selv skal dokumentere, at den fejl, du sender bilen på værksted for, er fabrikkens fejl og ikke din egen.
Her brillerer især Kia og Hyundai, mens Toyota kommer på tredjepladsen. Alle de europæiske biler nøjes med to års reklamationsret.
Den foreløbige samlede vinder ser lige nu ud til at blive Hyundai i10. Bilen er rummelig, har 5 års garanti og nogle virkelig attraktive finansierings- og forsikringsmuligheder. Toyota Aygo har den billigste finansiering, men du kan faktisk få billigere finansiering ved at gå til et selskab som eksempelvis “Diba billån”. Men helt generelt er finansiering via forhandlerne både billigt og nemt. Du skal bare huske at være opmærksom på den såkaldte ÅOP (årlige omkostninger i procent), der fortæller hvor dyrt lånet er samlet set. Det er ikke nok at se på renten i sig selv. Der følger er en masse låneomkostninger, som holder ÅOP’en oppe. Og lige dér kan du typisk forhandle med bilforhandleren. Der kan være meget at komme efter.
Toyota Aygo, Citroen C1 og Peugeot 108 er meget attraktive når du sammenholder pris og udstyr – men har du brug for lidt mere plads og kan kan du leve uden udstyr som bakkamera og alufælge er der mere ræson i at købe enten Kia eller Hyundai – især pga garantierne.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.