Nu kan du købe Ayrton Sennas Honda NSX
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Af: Bilbasen Blog / d. 24. maj 2021
Hvor meget CO2 udleder en elbil? Det er et spørgsmål, som de seneste år er diskuteret hyppigt blandt forbrugere, interesseorganisationer og ikke mindst politikere.
Lad os slå fast med det samme: Elbiler forurener markant mindre end benzin og dieseldrevne køretøjer. Faktisk viser en undersøgelse fra Klimarådet, at elbiler i Danmark udleder mindre end den halve mængde CO2 per kørte kilometer, end den gennemsnitlige nye fossilt brændselsdrevne bil gør.
Klimarådet har foretaget et omfattende regnestykke over, hvor meget elbiler og andre køretøjer forurener. Udregningen er særligt relevant, fordi den medregner bilernes samlede levetid. Det vil sige, at eksempelvis produktion af elbil og elbilens batteri er medtaget, og det samme er produktionen af den el, som bilen kører på.
Her er konklusionen fra Klimarådets regnestykke, som viser præcist hvor meget elbiler forurener sammenlignet med andre køretøjer.
Type bil / Gram udledt CO2 per kørte kilometer i løbet af bilens samlede levetid inklusiv produktion af bilen og produktion af el:
Elbil (på dansk elmiks): 90 gram CO2 per kørte kilometer
Plugin-hybrid (på dansk elmiks): 170 gram CO2 per kørte kilometer
Effektiv dieselbil: 165 gram CO2 per kørte kilometer
Gennemsnitlig ny fossilbil: 165 gram CO2 per kørte kilometer
Tallene taler deres eget tydelige sprog: Elbiler udleder markant mindre CO2 per kørte kilometer end andre typer biler. Eksempelvis udleder en gennemsnitlig ny fossilbil dobbelt så meget CO2 per kørte kilometer, end elbiler gør.
Elbiler udleder rigtigt nok intet CO2, når de kører rundt på vejene, men det er ikke ensbetydende med, at elbiler er 100 procent ‘grønne’.
Hvis eksempelvis den el, som driver elbilerne fremad, produceres af fossile brændsler, udledes store mængder CO2 i forbindelse med brugen af elbilen. Det bør regnes med i bilens CO2-regnskab, hvilket det også bliver i Klimarådets opgørelse.
Det samme skal produktionen af elbilen. Elbiler bliver godt nok ikke produceret i Danmark. CO2-udledning skal, ifølge FN under Parisaftalen, rapporteres som territoriale udledninger, der i tilfældet med produktionen af elbiler ikke finder sted i Danmark.
LÆS OGSÅ | Undersøgelse: Elbiler udleder mindre end først antaget
Klimarådet har dog medtaget udledninger fra produktionen i deres regnestykke. Herunder produktionen af elbilens batteri som er en særligt forurenende del af produktionen.
Selvom både produktion af el, bil og batteri medregnes, forurener elbiler i Danmark under halvt så meget som en gennemsnitlig ny benzin- eller dieselbil. Det skyldes i høj grad den lave CO2-udledning fra dansk elproduktion.
Faktisk er identiske elbiler mindre grønne i udlandet, end de er på danske veje, hvis det pågældende land producerer en stor del af sin el gennem fossile brændsler. Denne afhængighed af grøn strøm er et interessant aspekt af diskussionen om elbiler, som ikke altid kommer med i den offentlige debat.
Nu har du muligheden for at sidde bag rattet af samme bil som den tredobbelte verdensmester Ayrton Senna! Du skal dog have det store checkhæfte klar.
Mini Aceman er en lille elektrisk crossover, der er klar til kamp mod Volvo EX30. Den lille nyhed har op til 218 hk og op til 406 km på en opladning.
Det er ikke bare navnet, den er gal med. Den nye Renault Espace er gennemsnitlig og har problemer med at skille sig ud eller gøre noget rigtig godt.
Den første elektriske G-Klasse har stor vægt, store kræfter og avanceret teknologi, der gør terrænkørsel legende let.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.