Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
AF: Bilbasen Blog
I denne artikel kan du læse om:
Bremserne på en elbil ligner bremserne på en benzinbil og en dieselbil, og det er faktisk også de samme bremser, men der er alligevel en stor forskel, som ikke er uvæsentlig, når det kommer til at passe på bremserne på en elbil. Måden du bruger bremserne på i en elbil er nemlig anderledes end, når du køre benzin- eller dieselbil.
LÆS OGSÅ | Video: Er en elbil miljøvenlig?
I benzin- eller dieselbiler bliver bremseklodserne aktiveret mod skiverne hver gang, at du foretager en opbremsning, men i elbiler forholder det sig anderledes. Her er det ofte elmotoren, der bremser bilen.
Og det er faktisk en helt vildt smart idé. Energien fra nedbremsningen bliver nemlig lagret i batteriet og brugt til at drive bilen frem.
LÆS OGSÅ | Video: Vigtigt – pas på elbilens bremser
Det er til gengæld ikke så smart, at klodserne og skiverne derfor ikke bliver aktivereret så tit. Det kan nemlig skabe rust og i værste fald ødelægge skiverne. Og at udskifte bremser koster penge. Nogle gange mange penge.
I denne artikel ser vi derfor nærmre på, hvordan du passer på bremserne i elbilen.
Der findes mange gode forslag til, hvordan du kan beskytte dine bremser i elbilen, men de er ikke alle lige gode.
Nogen foreslår for eksempel at holde bremse og speeder nede samtidig. Men lad være. Det er elbilen ikke bygget til, og i langt de fleste tilfælde vil bilen melde fejl eller nægte at accelerere.
LÆS OGSÅ | Video: Elbils-overblik til begynderen
Nogen forsøger sig også med rustbeskyttelse direkte på bremseskiverne, men det er også en rigtig dårlig ide. Det vil blot resultere i, at bremseevnen bliver mindre, og ret hurtigt vil skiverne blive så varme, at rustbeskyttelsen fordamper, og så er det jo helt ligegyldigt.
Du kan imødegå rustne bremser ved at huske at bruge dem. Gør det f.eks. til en vane, at du altid bruger bremsepedalen ved motorvejsfrakørsler, hvor du alligevel skal hurtigt ned i fart. For at være sikker på, at klodserne griber om skiverne, skal du trykke solidt på bremsepedalen.
Du bør selvfølgelig altid bremse efter vejens forhold og trafik, men bremserne bliver ikke sat på arbejde af et blødt tryk på bremsepedalen, da cirka den første centimeters vandring alene aktiverer regenerering af strøm til batteriet, hvis det har ledig kapacitet.
Det er særligt vigtigt at motionere klodserne og skiverne i fugtigt og vådt vejr, hvor der er større risiko for rust. Det vil altså sige, at det er særligt vigtigt i efteråret og om vinteren.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.