privatleasing vw polo
januar 23, 2018

Trods ekstremt dyk: Derfor er privatleasing stadig interessant

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 16. januar 2018

Privatleasing blev en af taberne i efterårets slagsmål om bilafgifterne. Men trods et stort fald i antallet indregistreringer kan det stadig være en rigtig god løsning at vælge en leasingbil. Her kan du se hvorfor.

Med nye regler for leasing og registreringsafgifter på plads er det med få undtagelser blevet mere attraktivt at købe end at privatlease den nye bil.

Det betyder dog ikke, at det er slut med privatleasing, der ellers var ved at vinde indpas hos de danske bilister. Sådan lyder meldingen fra Thomas Møller Sørensen, der er direktør i bilforhandlernes brancheorganisation, DI Bilbranchen.

– Hvis vi kigger på landene omkring os, så er leasingandelen meget højere, end den er i Danmark. Det hænger sammen med, at leasing som ejerskabsform tiltaler flere og flere, siger han.

LÆS OGSÅ: Forstå de fire fælder ved flexleasing

Så stor er tilbagegangen på privatleasing

Herhjemme har privatleasing ellers taget et ordentligt dyk. Det skete efter at regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret blev enige om at ændre reglerne for registreringsafgift og leasing af biler.

Fra de nye afgiftsregler trådte i kraft den 3. oktober 2017 til og med udgangen af november faldt antallet af indregistrerede biler til privatleasing  med 67 pct. i forhold til samme periode i 2016, viser tal fra DI Bilbranchen. Det svarer til 3.401 biler.

LÆS OGSÅ: Leasing: Nu kan du køre 200-hestes GTI for en slik

Faldet skal holdes op imod det samlede antal af nye indregistreringer, som faldt med 10 pct. i samme periode.

Det store fald hænger sammen med, at der i en lang periode var usikkerhed om, hvordan reglerne for leasing ville falde på plads.

Argumenter for privatleasing er de samme

I hvert fald, hvis det udelukkende handler om kroner og øre. En analyse foretaget af Bilbasen viser, at for 14 ud af 17 biler vil udgiften til at holde bil være mindre, hvis man køber bilen med en traditionel finansiering end ved privatleasing.

– Det trækker selvfølgelig ned, at det er blevet så meget billigere at købe bilen, siger Thomas Møller Sørensen.

Han vurderer, at niveauet for privatleasing kommer til at ligge på cirka samme niveau i 2018, som det gjorde i 2017, hvor tumulten i efteråret bragte niveauet ned i forhold til niveauet i 2016.

INSPIRATION: Søg efter leasing-biler på Bilbasen

For det kan trods alt stadig give rigtig god mening at privatlease en bil, hvis det er afgørende at have styr på økonomien og undgå uforudsete udgifter.

– Argumenterne for privatleasing er jo, at du ikke hæfter for restværdien, og at du har fuldt overblik over de totale omkostninger ved at eje bilen, siger Thomas Møller Sørensen og fortsætter:

– Den overordnede tendens er der jo stadigvæk. Den har bare lige fået en lille rystetur her med afgiftsomlægningen.

LÆS MERE: Se Bilbasens analyse af køb kontra privatleasing her

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Selvkørende biler og nye teknologier er nogle af Johannes’ store interesser inden for bilernes verden. Derfor driver han – sideløbende med en række freelance-jobs for blandt andre Bilbasen – sit eget nichemedie med fokus på selvkørende biler: UdenHaender.dk.

Johannes er uddannet journalist og har blandt andet beskæftiget sig med bilstof på dagbladet Børsen. For Bilbasen har Johannes blandt andet testet en potent Range Rover på Monza-banen i Italien, ligesom han skriver om brugte biler, han har forelsket sig i på Bilbasen.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS