Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 16. januar 2018
Med nye regler for leasing og registreringsafgifter på plads er det med få undtagelser blevet mere attraktivt at købe end at privatlease den nye bil.
Det betyder dog ikke, at det er slut med privatleasing, der ellers var ved at vinde indpas hos de danske bilister. Sådan lyder meldingen fra Thomas Møller Sørensen, der er direktør i bilforhandlernes brancheorganisation, DI Bilbranchen.
– Hvis vi kigger på landene omkring os, så er leasingandelen meget højere, end den er i Danmark. Det hænger sammen med, at leasing som ejerskabsform tiltaler flere og flere, siger han.
LÆS OGSÅ: Forstå de fire fælder ved flexleasing
Herhjemme har privatleasing ellers taget et ordentligt dyk. Det skete efter at regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret blev enige om at ændre reglerne for registreringsafgift og leasing af biler.
Fra de nye afgiftsregler trådte i kraft den 3. oktober 2017 til og med udgangen af november faldt antallet af indregistrerede biler til privatleasing med 67 pct. i forhold til samme periode i 2016, viser tal fra DI Bilbranchen. Det svarer til 3.401 biler.
LÆS OGSÅ: Leasing: Nu kan du køre 200-hestes GTI for en slik
Faldet skal holdes op imod det samlede antal af nye indregistreringer, som faldt med 10 pct. i samme periode.
Det store fald hænger sammen med, at der i en lang periode var usikkerhed om, hvordan reglerne for leasing ville falde på plads.
I hvert fald, hvis det udelukkende handler om kroner og øre. En analyse foretaget af Bilbasen viser, at for 14 ud af 17 biler vil udgiften til at holde bil være mindre, hvis man køber bilen med en traditionel finansiering end ved privatleasing.
– Det trækker selvfølgelig ned, at det er blevet så meget billigere at købe bilen, siger Thomas Møller Sørensen.
Han vurderer, at niveauet for privatleasing kommer til at ligge på cirka samme niveau i 2018, som det gjorde i 2017, hvor tumulten i efteråret bragte niveauet ned i forhold til niveauet i 2016.
INSPIRATION: Søg efter leasing-biler på Bilbasen
For det kan trods alt stadig give rigtig god mening at privatlease en bil, hvis det er afgørende at have styr på økonomien og undgå uforudsete udgifter.
– Argumenterne for privatleasing er jo, at du ikke hæfter for restværdien, og at du har fuldt overblik over de totale omkostninger ved at eje bilen, siger Thomas Møller Sørensen og fortsætter:
– Den overordnede tendens er der jo stadigvæk. Den har bare lige fået en lille rystetur her med afgiftsomlægningen.
LÆS MERE: Se Bilbasens analyse af køb kontra privatleasing her
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.