Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig

Køb eller leasing? Se hvad der bedst kan betale sig
28/12/2017 Esben Skrumsager
Køb eller leasing

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen  / d. 28. december 2017

De nye bilafgifter har med enkelte undtagelser gjort det billigere at købe en ny bil. Men hvad koster finansieringen i forhold til privatleasing? Det kan du se lige her.

Er leasingperioden ved at udløbe på din privatleasede bil? Så vent lige et øjeblik, før du fornyer kontrakten nede hos forhandleren, for nu er det med stor sandsynlighed en bedre forretning at købe den næste bil i stedet.

Det viser en analyse, som Bilbasen har foretaget.

– Generelt er det blevet mere attraktivt at købe den nye bil med en traditionel finansiering, hvor det tidligere var billigere at lease for flere mærker, siger Jan Lang, der er analytiker hos Bilbasen.

LÆS OGSÅ: Forstå de fire fælder ved flexleasing

Det gælder blandt andet en af de mest solgte biler i Danmark, Peugeot 208 1,6 Hdi. I kampagneudgaven Envy ender den totale pris for at privatlease bilen i 36 måneder på 90.115 kroner. Prisen for at eje bilen selv i den samme periode ender i 84.600 kroner.

Salg gik i sort

Bilsalget tog sig en ordentlig dukkert, da regeringen og Dansk Folkeparti i efteråret gik i gang med at diskutere, hvordan en lempelse af den høje, danske registreringsafgift skulle strikkes sammen.

Efter en måneds tid i tænkeboks, hvor salget af nye biler gik i sort, blev politikerne enige om et sæt nye regler. Detbetød prisfald på op til 58.000 kroner for nye biler; jo dyrere og mere brændstoføkonomisk en bil, desto større prisfald.

Knap så enkelt var det med leasingpriserne, fortæller Gunni Mikkelsen, der er direktør for Danske Bilimportører.

– Indtil midten af november har det ikke været kendt, hvordan man skulle foretage de nye genberegninger, og derfor har leasing ligget på den lade side i en lang periode, siger han.

Leasingpriser som før

Genberegningen skyldes politikernes forsøg på at lukke det hul, som visse leasingselskaber og importører har udnyttet til at sælge biler med en meget lav registreringsafgift.

Derfor skal leasingselskaberne nu beregne registreringsafgiften en gang til, når bilen er fire måneder gammel. Fordi leasingselskaber køber nye biler med store flåderabatter, er der en risiko for, at markedsprisen for en fire måneder gammel bil er højere end den pris, leasingselskabet betaler for en ny bil. Spørgsmålet er, hvem der så skal tage risikoen hvis bilen bliver dyrere for leasingselskabet.

LÆS OGSÅ: Stor guide: Sådan køber du en ekstremt billig bil

Svaret på netop det spørgsmål er endnu uafklaret, når der er tale om firmabiler. For privatleasing ligger det dog helt fast, at leasingtageren ikke risikerer nogen prisstigning.

Så selvom leasingselskaberne i teorien nyder lige så godt af den lavere registreringsafgift på nye biler, som forbrugerne gør, skal de kalkulere med en vis usikkerhed for, hvad bilen er værd, når den er fire måneder gammel.

Det forklarer Thomas Møller Sørensen, der er direktør for bilforhandlernes brancheorganisation, DI Bilbranchen.

– Samlet set minder priserne på privatleasing om de priser, vi så inden afgiftsændringerne, siger han.

Køb er billigere end leasing

Det korte af det lange er altså, at nye biler koster stort set det samme at privatlease, som inden reglerne for registreringsafgift blev lavet om, men de samme biler er i mange tilfælde blevet billigere at købe. Derfor kan det i de fleste tilfælde bedst kan betale sig at købe den nye bil med en finansiering fra forhandleren.

Hos Bilbasen gør Jan Lang opmærksom på, at listepriserne i hans analyse i flere tilfælde er kampagnepriser, som kun løber indtil nytår.

– Men lur mig, om ikke de lave priser fortsætter ind i 2018, siger han.

Se forskellen på at købe og privatlease for udvalgte modeller herunder.

I skemaet herunder kan du se forskellen på at eje og privatlease for udvalgte modeller.

Udgangspunktet for den samlede udgift ved at købe bilen selv er omkostninger til serviceeftersyn og en almindelig finansiering. Finansieringen løber over syv år med 20 pct. i udbetaling og en rente på fire procent.

Købet foretages i ren handel og med en rabat på to procent. Bilen sælges igen efter tre år i ren handel i god stand og fuldt serviceret efter forskrifterne.

 

Model

TCO leasing

TCO køb/finansiering

Hyundai i10 Touch  1,87 1,71
Hyundai i30 1.0 T-GDI life+  2,51 2,33
Audi A3 Sportback 1.0 TFSI 116 hk  2,84 2,78
Audi A4 Avant Edition Plus 2.0 TFSI 190 hk  3,97 4,03
Peugeot 208 Envy 1.6 BlueHDI 100 hk  2,00 1,88
Peugeot 308 SW Allure Plus 1.2 e-THP 130 hk  3,34 3,18
Toyota Aygo X-cite  1,71 1,56
Toyota C-HR Hybrid C-LUB  3,29 3,05
Renault Clio TCe 90 Zen  3,09 2,85
Renault Megane TCe 130 Zen  3,97 2,71
BMW 118d Aut. 5-dørs  3,06 2,88
BMW 320d Executive Touring Aut.  3,40 3,52
Nissan Qashqai Visia benzin  2,62 2,73
Opel Crossland X 1,2T 81 hk  2,14 2,03
Opel Grandland X 1,2T 130 hk  3,37 3,09
VW Polo 1,0 TSI Comfortline  2,29 2,17
VW Golf 1,5 TSI BlueMotion  3,01 2,87

 

Model

Total leasing

Total køb

Hyundai i10 Touch 84.015 76.950
Hyundai i30 1.0 T-GDI life+ 112.815 10.850
Audi A3 Sportback 1.0 TFSI 116 hk 127.600 125.100
Audi A4 Avant Edition Plus 2.0 TFSI 190 hk 178.820 181.350
Peugeot 208 Envy 1.6 BlueHDI 100 hk 90.115 84.600
Peugeot 308 SW Allure Plus 1.2 e-THP 130 hk 150.215 143.100
Toyota Aygo X-cite 76.815 70.200
Toyota C-HR Hybrid C-LUB 148.015 137.250
Renault Clio TCe 90 Zen 92.615 85.500
Renault Megane TCe 130 Zen 119.215 81.300
BMW 118d Aut. 5-dørs 137.820 129.600
BMW 320d Executive Touring Aut. 204.020 211.200
Nissan Qashqai Visia 117.815 122.850
Opel Crossland X 1,2T 81 hk 96.215 91.350
Opel Grandland X 1,2T 130hk 151.615 139.050
VW Polo 1,0 TSI Comfortline 103.164 97.650
VW Golf 1,5 TSI BlueMotion 135.564 129.150