Årets måske mindste og mest særprægede elbil må være Hyundai Inster. Den er på inden længe, og til sommer kommer Cross-udgaven, som er prissat til 219.995 kr. Og tagbagagebærer koster 7.995 kr.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hyundai Inster er en lille elbil. Med 382,5 centimeter fra start til slut er den blandt de mindste overhovedet, og der er selvfølgelig ikke uanede mængder plads i kabinen. I udstyrsvarianten Advanced har den lille Inster, som er kort tid rammer forhandlerne, et længdejusterbart bagsæde, men det ændrer ikke på de grundlæggende forhold.
Der er meget usædvanlig løsning. Det er at vælge Inster som Cross. Inster Cross kommer først på markedet omkring sommerferien, og mens den har præcis de samme pladsforhold som Advanced (og basisudgaven Essential), så fås den med original bagagebærer på taget.
Man kan kalde det en enorm mælkekasse med lave sidder. Eller en kurv. Uanset hvad man kalder bagagebæreren, kan den købes for 7.995 kr. til Inster Cross. Så kan man binde en cykel, en sofa eller en masse kasser fast på taget.



Inster Cross har det store batteri – og koster 219.995 kroner
Hyundai oplyser ikke, hvor mange kilo man må smide på taget af Inster Cross, men for små biler er det typisk omkring 50 kilo (når bilen kører, mere når den står stille), men det kan være mere. Den eneste oplysning om det transportrelaterede udstyr til taget er, at man skal huske at pille det af, før man kører ind i vaskehallen. Det kan blive meget dyrt at lade være.
Inster Cross har en masse pynt i forhold til en almindelig Cross. Den har andre forlygter, andet indtræk, andre kofangere – og den har særlige 17″ alufælge. Den fås også, som eneste Inster, med lakeringen Amazonas Green, der er en mat lakering til 7.995 kr. Men som kurven på taget må den ikke tages med i vaskehallen, så med mindre man altid vil vaske i hånden, så vælg en anden lakering. Måske Tomboy Khaki til 6.495 kr.?
Inster Cross ser måske ud til at kunne lidt af hvert. Men bilens højde ændrer sig ikke, til trods for Cross-udstyret, så det eventyrlige design skal ikke oversættes til, at man kan køre i mudder og terræn. Der er umiddelbart heller ikke køreindstillinger, der indbyder til off-road-kørsel.
Inster Cross fås kun med det store batteri på 49 kWh og elmotoren med 115 hestekræfter. De store hjul er med til at sænke rækkevidden i forhold til Advanced med samme drivlinje: den er på 335 kilometer mod 370 kilometer i Advanced.
Man skal af med 219.995 kr. for Inster Cross uden bagagebærer og metallak. Det er 13.000 kr. ekstra for 17″ alufælge, tagrælinger, sortlakerede sideskørter og såkaldt XRT-eksteriørpakke (opkaldt efter de XRT-udstyrsvarianter af eksempelvis Tucson og Santa Fe, som Hyundai sælger i USA) i forhold til Advanced-udgaven.