Ioniq 5 bliver den første elektriske N-model fra Hyundai. Med to elmotorer rammer ydelsen 585 hk – og 0-100 på omkring 3,5 sekunder.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Hyundai har fået stor anerkendelse for sine N-modeller, som med hjælp fra den tidligere BMW M-boss Albert Biermann er nået et vildt niveau på kort tid. I30 N og i20 N er rå og underholdende – kompakte køremaskiner til kunder som synes, at Volkswagens GTI-koncept er for blødt.
Albert Biermann er gået på pension, men næste kapitel i N-eventyret er ved at blive skrevet. Det sker med elektrificering og masser af hestekræfter.
LÆS OGSÅ | I Hyundai Ioniq 6 rækker strømmen endnu længere
Hyundai bruger to vilde konceptbiler til at åbne op for elektrificeringen af N-afdelingen. Den nye RN22e er en heftigt tunet Ioniq 6 med 585 hk, en topfart over 250 km/t og manuelt justerbar fordeling af kræfterne til hjulene. Den retro-vilde N Vision 74 er en stor coupé med brintteknologi og 680 hk.

RN22e og N Vision 74 er mulige fremtidsscenarier – kørende laboratorier kalder Hyundai de to biler. Muligheder for en fremtid, som ikke er lige om hjørnet. Men i den fremtid som er tæt på, rammer den første 100 procent elektriske N-model os.
I 2023 kommer Ioniq 5 N på gaden. Der er indtil intet andet officielt fra Hyundai omkring den elektriske N, men vi har både den nye konceptbil RN22e og søstermodellen Kia EV6 GT at gå ud fra.
LÆS OGSÅ | Elbilen Kia EV6 GT sprinter til 100 km/t på 3,5 sekunder
Både RN22e og Kia EV6 GT drives af to elektriske motorer, en ved hver aksel, som tilsammen yder hele 585 hk og 740 Nm. Et hurtigt besøg hos Kia viser, at 0-100 km/t i EV6 GT kan klares på 3,5 sekunder, og Ioniq 5 N vil ligge på samme niveau. Det er 0,4 sekunder hurtigere end den tid, der går med sprinten i BMW i4 M50 med 544 hk.
Vi venter tålmodigt på de første billeder af Ioniq 5-topmodellen. Hyundai har ikke udsendt billeder, men prototyper fanget af spionfotografer viser en Ioniq 5 med sænket undervogn, store bremser og lavprofildæk.
