Kategorier
Elektrisk Nyheder

I Hyundai Ioniq 6 rækker strømmen endnu længere

Den nye Hyundai Ioniq 6 deler platform og batteri med Ioniq 5 – men den er mere aerodynamisk, og dét gør noget ved rækkevidden.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Hyundai PR

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det. Den nye Hyundai Ioniq 6 spejler de tekniske specifikationer fra Hyundai Ioniq 5 fuldstændigt. Den kører på samme E-GMP platform med de samme to batterier på 58 kWh og 77,4 kWh.

Ingen briller kræves dog for at se, at den Hyundai Ioniq 6 ser anderledes ud. Den ser mere strømlinet ud, og det er præcist, hvad den er. Med en Cd-værdi på 0,21 er Ioniq 6 den mest aerodynamiske bil, Hyundai har lagt navn til, og det betyder naturligt, at der kan klemmes flere kilometer ud af batteripakkerne.

Vi ser nærmere på specifikationerne for den nye Hyundai Ioniq 6.

En tur til

Hyundai beskriver selv deres nye Ioniq 6 som en ‘elektrificeret strømliner’. Det er et navn, man forstår, når man ser på den. Selvom platformen deles med Hyundai Ioniq 5, og der faktisk er cuttet 5 cm af akselafstanden, måler den hele 22 cm mere i totallængde. Det er 485 cm totalt i Ioniq 6 mod 465 cm i Ioniq 5.

Hyundai Ioniq 6 er også 11 cm lavere end den nært beslægtede Ioniq 5, og hvor den lavere taglinje bidrager til det slanke design, gør den også underværker for aerodynamikken. Faktisk så meget at Hyundai Ioniq 6 slår andre strømlinere som Porsche Taycan og Mercedes-Benz EQE på Cd-værdien.

LÆS OGSÅ | 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Hvor Hyundai Ioniq 5 kan nå 507 km med 77,4 kWh batteri og baghjulstræk, kan den nye Hyundai Ioniq 6 nå 610 km i samme opsætning. Dét er en stigning i rækkevidde på 20 procent, og med 103 km mere i banken, får du en hel tur til sommerhuset og tilbage igen med den samme teknik.

Vælges Hyundai Ioniq 6 med det mindste 58 kWh batteri og baghjulstræk, sikrer aerodynamikken også et imponerende forbrug. Hyundai lover nemlig 14 kWh pr. 100 km. Hvis dét holder stik, vil sætte Ioniq 6 til en af de mest økonomiske elbiler på markedet.

I den anden ende af prisspektret kommer Hyundai Ioniq 6 også med to elmotorer og firehjulstræk med det 77,4 kWh store batteri. Her har den 325 hk og stryger fra 0 til 100 km/t på 5,1 sekunder. Det er identisk med det, som Hyundai Ioniq 5 Long Range Performance kan præstere.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

Noget andet, der også er uændret fra Ioniq 5 til Ioniq 6, er det hyppigt omtalte 800V-system. Det betyder, at den nye Hyundai Ioniq 6 kan lade med 350 kW og fylde sit batteri op fra 10 procent til 80 procent på bare 18 minutter. Systemet gør også, at Ioniq 6 får V2L. Det gør, at bilens strøm kan bruges til at drive alt fra blendere til elektriske hækkesakse gennem et almindeligt strømudtag.

Mindre mere

For at citere vores tidligere statsminister byder den nye Hyundai Ioniq 6 på lidt mindre mere. Ioniq 6 har nemlig, som nævnt, 5 cm mindre akselafstand end Ioniq 5 – men den har stadig mere end de fleste. Akselafstanden er 2.950 mm, hvilket stadig er en my mere end en Mercedes-Benz E-Klasse.

LÆS OGSÅ | MG sætter jagten ind på VW ID.3

Indvendigt i kabinen er det mere tydeligt, at Ioniq 6 deler en del med Ioniq 5. Det er den samme lyse, luftige og minimalistiske opbygning. Det, der er nyt, er hovedsageligt pynt og lir som ny ambientebelysning med 64 farver og et opdateret lydbillede indvendigt under kørsel.

Software og sikkerhed

Som den første model i Hyundais program, kommer Ioniq 6 til at tilbyde OTA – ikke solgryn men Over-the-Air softwareopdateringer. På den måde kan Ioniq 6-ejere få de fornødne opdateringer af alt fra infotainmentsystem til sikkerhedssystemer.

Og apropos sikkerhedssystemer, så får Ioniq 6 den seneste aftapning af Hyundai SmartSense. SmartSense er Hyundais samlebetegnelse for avancerede sikkerheds- og assistentsystemer. Hyundai Ioniq 6 bliver således bedre til at styre selv på motorvejen, bedre til at styre hastighed og afstand til forankørende, samt bedre til at registrere og undvige potentielle farer på vejen.

Hvor meget af denne slags udstyr, der er standard eller tilgængeligt som tilkøb, melder Hyundai endnu intet om. Priserne er nemlig ikke klar. Produktionen af Hyundai Ioniq 6 påbegyndes først i dette års tredje kvartal, mens den forventes klar til salg i løbet af efteråret 2023.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.