Men det nye batteri, som allerede findes i søstermodellen Kia EV6, introduceres med modelår 2023 – som gælder alle nye bestillinger
Rygterne har fulgt Hyundai Ioniq 5, siden Kia introducerede deres crossover på samme platform: Kia EV6 har et større batteri i Long Range-modellen, end den tilsvarende Ioniq 5, og det batteri skulle Hyundai efter sigende skifte til.
Rygtet er ikke helt ved siden af. Den amerikanske gren af Hyundai tilbyder allerede ved introduktionen af Ioniq 5 her i starten af 2022 elbilen med det større batteri fra EV6 og den tredje i kuldet, Genesis EV60. – Batteriet har en kapacitet på 77,4 kWh mod det nuværende på 72,6 kWh.
En officiel udmelding fra Hyundai bekræfter, at også kunder i Europa med skiftet til modelår 2023 kan se frem til batteriet på 77,4 kWh. Samtidig får elbilen længere rækkevidde og ekstra hestekræfter.

Køber man en Ioniq 5 nu, får man det nye batteri
De nye Long Range-versioner af Ioniq 5 får længere rækkevidde, men kun udgaven med baghjulstræk får flere kræfter. I den stiger ydelsen fra 217 til 229 hk. Performance-versionen med hidtil 306 hk får et boost til 325 hk, men på grund af det større batteri, som øger vægten, går den stadig fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.
For Ioniq 5 Long Range med baghjulstræk og 229 hk stiger den optimale rækkevidde til 507 kilometer (med 19″ hjul), som er 26 kilometer mere end før. I Long Range Performance med 325 hk får 25 kilometer mere at gøre godt med, så det officielle tal for rækkevidden er 485 kilometer.
De danske priser findes allerede, og der er prisstigninger for de nye 2023-modeller. Long Range Ultimate med 229 hk stiger eksempelvis med 15.000 kr. Selv om de nye versioner først lander i anden halvdel af 2022, har de allerede erstattet de gamle versioner.
Grunden er ganske simpel. Bestiller man en Ioniq 5 nu, vil levering først ske efter skifte til modelår 2023. Leveringstiden er 6-9 måneder.


https%3A%2F%2Fwww.bilbasen.dk%2Fbrugt%2Fbil%3FIncludeEngrosCVR%3Dtrue%26PriceFrom%3D0%26includeLeasing%3Dtrue%26free%3DHyundai