Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

DUEL: Hyundai Ioniq 5 vs. Kia EV6 – Hvilken er bedst?

Det kan godt være, at Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 deler platform, men det betyder ikke, at de er ens. Vi sætter de to elektriske søskende mod hinanden og forsøger at finde ud af, om der er en, der er bedst.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er begejstret for Hyundai Ioniq 5. I min anmeldelse fra september 2021 beskrev jeg den som den bedste elbil til folket. Det var inden Kia EV6 var blevet lanceret herhjemme.

Nu er Kia EV6 her – endda med større batteri og længere rækkevidde end Ioniq 5, som den deler platform med. Alligevel var det Hyundai Ioniq 5, der tog titlen som Årets Bil i Danmark 2022. Er det virkelig bare det iøjnefaldende og kantede design, der er betagende ved Hyundai Ioniq 5, eller er der noget om snakken, når de to sættes mod hinanden? 

Det forsøger jeg at finde ud af, når jeg i denne dueltest sætter de to nært beslægtede søskende mod hinanden.

Hyundai Ioniq 5 Ultimate
Long Range 2WD

Motor: To elmotorer

Batterikapacitet: 72,6 kWh

Ydelse: 217 hk / 350 Nm

0-100 km/t: 7,4 sek.

Tophastighed: 185 km/t

Rækkevidde: 481 km

Pris: 399.995 kr.

(Ioniq 5 fås fra 319.995 kr.)

Kia EV6 Upgrade
Long Range 2WD

Motor: Elektrisk

Batterikapacitet: 77,4 kWh

Ydelse: 229 hk / 350 Nm

0-100 km/t: 7,5 sek.

Tophastighed: 185 km/t

Rækkevidde: 528 km

Pris: 389.900 kr.

(EV6 fås fra 329.900 kr.)

Duellanterne i tal

Kia hvilede på lauerbærene og brugte ventetiden fornuftigt, da Hyundai Ioniq 5 blev lanceret i midten af sidste år. Alt imens Ioniq 5 badede sig i omtale, udviklede Kia på batteripakken såvel elmotoren, der skulle i den deleplatform, som EV6 også bygges på. 

Til test stiller Kia EV6 Long Range RWD derfor med det største batteri på 77,4 kWh. Elmotoren på bagakslen er også 11 hk kraftigere end Ioniq 5 med 229 hk og 350 Nm, og den tømmer batteriet efter 528 km på papiret.

Prisen for at komme først til foderbrættet er for Hyundai Ioniq 5 Long Range RWD, at den stiller til test med et mindre batteri. Det er 72,6 kWg i alt og dermed 4,8 kWh mindre end EV6. Det lyder måske ikke af meget, men i rækkevidde betyder det, at Ioniq 5 kan nå 481 km på en opladning: 47 km mindre end EV6.

Begge duellanter stiller til test i højeste udstyrsniveau. På Hyundaisk’ hedder dette niveau Ultimate, mens Kia kalder det en Upgrade-pakke. Som de står sammensat med højt udstyrsniveau starter Ioniq 5 Ultimate fra 399.995 kr. Mens EV6 Upgrade starter fra 389.900 kr.

LÆS OGSÅ : Duel: Kampen er tæt mellem Audi Q4 e-tron og Volvo XC40 Recharge

Her skal det dog nævnes, at Ioniq 5 Ultimate kommer med 360-graders kamera og fjernbetjent parkering, mens det til EV6 Upgrade skal tilkøbes til 14.999 kr.

Pris- og udstyrsmæssigt er der med andre ord ingen overlegen sejrherre. Tillad mig derfor at dykke videre ned i de to veludstyrede duellanter.

Design-demokratiet sejrer

Design er en smagssag. Derfor bestræber jeg mig ofte på at række ud til følgerne på Bilbasens Instagram og bede om deres besyv gennem en afstemning – og med denne duel, var det særligt godt, jeg gjorde det. For en gangs skyld er jeg nemlig uenig med afstemningens udfald, selvom jeg helt og holdent underkaster mig design-demokratiets holdning.

65 procent af de adspurgte følgere foretrækker designet på Kia EV6. Og mens jeg ikke absolut ikke synes, at EV6 er grim som arvesynden, finder jeg designet på Ioniq 5 mere modigt, hvilket måske egentlig er dét, der afskrækker nogle.

Begge biler stikker ud i gadebilledet, om end Ioniq 5 gør det på mere markant vis. EV6 ligner noget, der er formet i en vindtunnel af kittelklædte professorer med dyre briller, mens Ioniq 5 ligner noget fra arkitektskolens brainstorm-session.

Én kabine er kløgtigst

Følgerne på Bilbasens Instagram gav også deres besyv med på duellanternes kabiner. Her tog Kia endnu en sejr, og denne gang er jeg ikke helt så uenig. I hvert fald ikke når det kommer til kabinernes udtryk, hvor EV6 fremstår en anelse mere premium, hvis jeg må være så fræk at bruge dét udtryk.

LÆS OGSÅ : Duel: Er Polestar 2 elbilen, der kan vippe Tesla Model 3 af pinden?

Materialekvaliteten er udmærket i begge biler, mens EV6 alligevel sniger sig foran med blødere plastpaneler enkelte steder. Hovedårsagen til at kabinen i EV6 føles lidt lækrere, tror jeg skyldes den gængse opsætning. Det mønstrede panel på instrumentbordet i EV6 giver, blandt andet, øjet mere at hvile på.

Der er flere former og mere design i EV6, mens stilen i Ioniq 5 følger den udvendige form og dermed fremstår mere minimalistisk og kantet.

Det betyder dog ikke, at det er kabinen i EV6, jeg foretrækker. Dykker man lidt ned i kabinerne finder man hurtigt ud af, at kabinen i Ioniq 5 er mere kløgtigt indrettet ved hjælp af blot en håndfuld velvalgte innovationer. Tag for eksempel handskerummet, som i Ioniq 5 er en handskeskuffe, der ruller ud. Det giver ikke alene mere plads men også bedre adgang.

SE VIDEO : Er Kia EV6 bedre end Hyundai Ioniq 5?

Et andet smart element er den flytbare midterkonsol. Selvom det for det meste er en gimmick, er det alligevel noget, der kan skabe mere gulvplads til bagsædepassagererne eller gøre det nemt for føreren at hoppe på passagersædet. Sidstnævnte kan blive relevant, da bilen måler næsten 1,90 meter i bredden, og visse parkeringer kan blive snævre.

Kabinen i Ioniq 5 er også kløgtigst, fordi Kia har valgt en ukløgtig løsning til klimapanelet. Eller rettere: Til klima OG medie-panelet. Det digitale og touchfølsomme panel i EV6 betjener nemlig både medie- og klimaanlæg, og for at skifte mellem de to skal man trykke på to meget små knapper. Det er kontraintuitivt, fjollet og bøvlet at bruge under kørsel.

LÆS OGSÅ : Første tur: GT-kræfter i Ford Mustang Mach-E er mest til ballade, ikke til sjov

Ioniq 5 har både et klimapanel og en række knapper, der eksklusivt styrer medieanlægget. Helt forskånet for fjollede løsninger er Ioniq 5 dog ikke, hvor gearvælgeren bag rattet både er svær at vænne sig til og ligner et futuristisk massageapparat.

Stedet hvor ingen imponerer

Tager man et kig på konkurrenter som Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E og Polestar 2, er der ét tydeligt sted, hvor både Kia EV6 og Hyundai Ioniq 5 falder igennem. Det er på infotainmentdelen. I begge duellanter er skærmene grundlæggende ret fine i opløsning, trykfølsomhed og systemets hurtighed. Men der er noget i brugbarheden, der mangler.

LÆS OGSÅ : Duel: Amerikanerkamp mellem Tesla Model Y og Ford Mustang Mach-E

Der mangler noget tech! Noget sjovt, noget tidsfordriv og nogle apps. Infotainmentsystemerne er meget traditionelle i deres funktioner med et fladt layout af ikoner. I Tesla kan du se Netflix og i Polestar DR TV, og selvom det måske bare er gimmicks, er det stadig tidens trend. Duellanterne er splinternye elbiler med futuristisk udseende, men infotainmentsystemet matcher ikke denne futurisme. Og det er en skuffelse.

Hvad med pladsen?

Bygget på den samme platform er pladsforholdene naturligvis meget ens. På bagsædet er der plads som i en Skoda Suberb i begge duellanter, mens Ioniq 5 kryber sig foran på bagagepladsen med 531 liter mod 490 liter i EV6.

Den ekstra opbevaringsplads er i Ioniq 5 snedigt hentet ved at installere justerbare bagsæder. Her kan ryglænet tiltes mens sæderne også kan køres frem og tilbage. Når de er kørt helt frem, skabes selvsagt lidt mere plads i bagagerummet. I langt de fleste tilfælde vil sæderne dog være kørt tilbage, hvilket betyder, at bagagerumspladsen må regnes for ligeværdig i de to.

I selve bagagerummet er det Kia, der har tænkt sig bedst om. For når du har hentet dit Hyllis reolsystem fra IKEA, kan bagsæderne i EV6 foldes let sammen ved blot at hive i en flap i bagagerummet. I Ioniq 5 skal du ind af begge bagdøre for at hive i flapperne, der er monteret på selve sæderne.

Bag rattet

Typisk opdeler jeg mine afsnit om køreegenskaber, når jeg skriver dueltests. Det er ikke nødvendigt i denne omgang, fordi duellanterne kører overvejende ens – eller, lige godt, skulle jeg måske skrive. Begge biler er nemlig overordentligt komfortable og velkørende. 

Lad mig i stedet starte med at beskrive hvor, de to biler opfører sig ens. Først er der styretøjet, der er let afvejet og gør bykørsel til en fryd, men som samtidigt strammer op på motorvejen og sikrer en retningsstabil køreoplevelse. Bremsepedalen er velafstemt og let at dosere, hvilket ikke er givet, fordi regenerering kan få elbilers bremsepedal til at føles som en badesvamp.

Det regenererende element kan styres i fire niveauer fra helt afkoblet til såkaldt i-Drive, hvor bremsepedalen bliver overflødig, og bilen bremser, når speederen slippes. Dette system fungerer godt uden dog at være på niveau med Tesla, som er klasseledende på dét punkt.

Selvfølgelig er der områder, hvor bilerne differentierer sig. Det er ikke med en stor margen, men hvis der åbnes lidt op for sluserne, og man er i humør til at køre friskt, trækkes det længste strå i EV6. Det er som om, den er sat en smule hårdere op i undervognen, og som resultat er den også en smule mere underholdende, når man vil have det.

LÆS OGSÅ : 2022 oversigt: Se alle elbiler i Danmark samt rækkevidde og pris

Det er nemmere at lokke EV6 til at smide lidt med bagenden på en fugtig vej, end det er i Ioniq 5, som altid opleves mest veltilpas ved rolig kørsel. Den lidt blødere undervogn i Ioniq 5 betyder også en mere flydende køreoplevelse. Igen er det ikke fordi, det er meget, men når de to køres back-to-back, er det her, de differentierer sig – i hvert fald i de baghjulstrukne varianter, der stiller til test her.

Hvilken kører længst?

Kia EV6 kører længst. Det burde ikke være en overraskelse for nogen, når nu det også er den med størst batteri. Kigger vi på strømudnyttelsen, burde det også være EV6, der stikker af. Ioniq 5 har nemlig sit kantede fjæs imod sig, hvilket skaber vindmodstand, mens EV6 kører med en mere blød snude. Det er bare ikke noget, der påvirker den oplevede rækkevidde markant i Ioniq 5 – hverken i denne eller tidligere tests.

SE OGSÅ : VIDEO: Så meget kortere kører elbiler om vinteren

Rækkeviddeforskellen på de to må dermed hovedsageligt reduceres til batteristørrelsen, og der er rigeligt med rækkevidde i dem begge. Frostgrader gør, som med alle elbiler, et indhug i rækkevidderne, og med blandet kørsel vil jeg anslå, at man når 300 km med blandet kørsel i Ioniq 5 og 350 km i EV6. Under mere elbiloptimale temperaturer, kan man komme forbløffende tæt på den rækkevidde, de er opgivet til.

Kia EV6 vs. Hyundai Ioniq 5

Såå..?

Ja. Hvad egentlig så? Her er to fremragende elbiler, der ganske naturligt følger hinanden på pris, udstyr, rækkevidde, køreegenskaber, komfort og jeg kunne blive ved. 

Hvis jeg skal give mit bud på, hvorfor Ioniq 5 tog titlen som Årets Bil i Danmark 2022 foran EV6, kan jeg koge det ned til to ting. Den ene ting er timing, fordi Ioniq 5 ganske enkelt kom først. Den har haft længere tid til at imponere. Det andet bud er, som jeg beskrev indledningsvist, det iøjnefaldende kantede design. Det er smag og behag, om man kan lide det, men det skiller sig mere ud end EV6.

SE OGSÅ : VIDEO: Er en elbil miljøvenlig?

Af samme årsag vælger jeg også at afslutte denne dueltest med at pege på Hyundai Ioniq 5. Ganske enkelt fordi den appellerer mere til mig rent visuelt. Med EV6 har Kia dog kørt sig selv op på siden af Hyundai. Ioniq 5 er ikke længere min ubetingede favorit, og du vil sagtens kunne fange mig på en dag, hvor jeg synes kvaliteterne i EV6 virker mere tiltrækkende.

Kia EV6 er nemlig det mere velkørende valg, også selvom det er med et marginalt forspring. Og så er der også det større batteri, der sikrer en længere rækkevidde. Hyundai Ioniq 5 har til gengæld komforten og en mere gennemtænkt kabine med sig. Fælles for dem begge er, at de er veludførte, og hvilken der er bedst, kan afgøres fuldstændigt af smag og behag.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.