Nissan Ariya til kun 2.765 kr. på privatleasing
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Støtteordninger til elbiler i USA gør det muligt for folk med lav indkomst at købe en ny elbil som Tesla Model 3 med meget store rabatter.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
329.990 kr. går for at være en stærk pris på en ny Tesla Model 3. Efter danske forhold er det en lav pris for en mellemstor elbil med både kraftoverskud, rimelig rækkevidde og godt med standardudstyr, og hvis vi virkelig skal demonstrere hvor god prisen er, så se her, hvad den billigste BMW i4 koster: 469.500 kr.
Men selv med afgiftsfordele og Teslas meget store prisnedsættelser i Danmark er Model 3 meget langt fra at være så billig, som den er i hjemlandet USA (Model 3 på det danske marked stammer fra Kina). Det gælder, for så vidt, rigtig mange elbiler i USA, at de fås til forbløffende lave priser.
LÆS OGSÅ | Test: Det bevingede bæst fra Tesla
Biler er bare billigere i USA. En lille sedan som Nissan Versa kan en amerikaner købe for 116.000 kr., og en BMW X5 40i sælges i USA for under 500.000 kr. Men elbilerne sætter de priser – og de danske – i relief. I USA findes støtteordninger af flere slags, hvis man køber elbiler (hybrid, PHEV og brint indgår også), og det betyder, at en amerikansk kunde kan køre af sted i en ny Model 3, der koster cirka 120.000 kr. – eller mindre endnu.
Rabatten kan hentes på en lang række elbiler, så længe prisen ikke er højere end 55.000 dollars for personbiler og 80.000 dollars for SUV’er, trucks. Men mange elbiler er diskvalificeret fra starten, fordi de ikke lever op til krav for blandt andet materialer og produktion.
En hurtig researchtur forbi den amerikanske Tesla-hjemmeside viser ikke umiddelbart, hvordan en amerikaner kan købe en Model 3 til den forbløffende lave pris på 145.000 kr. Billigste Model 3 har en udsalgspris på cirka 42.000 dollars inklusive levering, svarende til 285.000 kr.
Men et enkelt klik på en fane med potentielle besparelser lukker op for, hvordan man begynder at kradse rigtig meget af prisen. Alene 7.500 dollars, cirka 51.000 kr., kan kunderne få i statslig skatterabat. Rabatten gives ikke til alle elbiler, men afhænger af antallet af solgte af en given model, og at bilen er produceret/færdiggjort i Nordamerika – med en vis mængde ressourcer fra Nordamerika som minimum.
Om en amerikansk kunde kan få alle 51.000 kr., afhænger af indkomst- og skatteforhold. Det gør adgangen til støtte i de forskellige amerikanske stater typisk også, og hvis man har lav indkomst og bor i bestemte områder – eksempelvis med stærk forurening – kan der være rigtig mange støttekroner at få til en ny elbil.
I det tilfælde, at man bor i området i og omkring San Francisco (Bay Area), hvor næsten 8 millioner mennesker bor, kan man via Clean Cars For All-projektet hente op til 65.000 kr. (9.500 dollars), og staten Californiens rabatordning (Clean Vehicle Rebate Project) giver yderligere op til 51.000 kr. (7.500 dollars) i rabat). Der er potentielt en rabat på 167.000 kr. at hente.
En Model 3, som startede med en pris på 285.000 kr., ender således i en pris på cirka 118.000 kr. De største rabatter gives til kunder med den laveste indkomst, så selv hvis en amerikansk kunde med højere indkomst skulle ende med kun at få en tredjedel af 167.000 kr., så bliver det stadig en meget prisbillig Model 3.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Vi holder længere fast i vores biler, og det får gennemsnitsalderen på biler i Danmark til at stige. Det er mere end 30 år siden, bilerne har været så gamle.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.