Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Meget større, mere moderne – og produceret sammen med Skoda. Den nye VW Passat, der kun kommer som stationcar, afsløres i august, men tyskerne viser allerede nu interiøret.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Er Volkswagen Passat Variant for lille? Det virker helt forkert at spørge om, for den tyske stationcar er et Raumwunder, med plads til alt og alle. Men den er åbenbart ikke stor nok, for den nye generation af den tyske stationcar vokser usædvanligt meget i længden.
Den nye Passat Variant præsenteres i slutningen af august, sandsynligvis næsten samtidig med den nye Tiguan, og det er en stor bil, vi kommer til at se. Med 14 cm mere på langs end den gamle strækker Passat Variant sig cirka 491 cm. 2-3 cm mere, og den ville være så lang som Audi A6 Avant.
LÆS OGSÅ | Vi kører den nye VW ID.7 med kamuflage
Passat Variant er stadig pakket ind i kamuflage, men tyskerne har været så venlige allerede at vise bilens interiør – og fortælle lidt om, hvad kunderne kan forvente af den store stationcar.
Volkswagen har gjort noget, som er meget usædvanligt i bilindustrien: Indrømmet, at de har taget fejl. Taget fejl omkring den minimalistiske indretning med touch-paneler uden baggrundbelysning, forsimplet materialekvalitet og ubrugelige knapper i rattet – for nu bare at nævne nogle af problematikkerne fra ID.3 og resten af ID.-familien.
Derfor er VW hurtigt igang med at udbedre skaderne. Materialerne skulle være endnu bedre end i den udgående Passat, og touchpanelet under infotainmentsystemet har baggrundsbelysning, så man ikke famler i blinde i mørket.
Den store touchscreen er som standard på 12,9″, men den fås i en endnu større version på 15″. Mens det ikke vrimler med rigtige knapper i kabinen, er de på plads et vigtigt sted – nemlig i rattet. Passat Variant vil også, langt om længe, kunne fås med et head-up-display med visning direkte i forruden.
Hvis det ikke allerede stod klart, så kommer den nye Passat kun som Variant. Det er stationcar eller ingenting, for sedanen blev allerede aflivet for længe siden. Men hvorfor skal Passat Variant vokse sig så meget større, når den gamle på ingen måde lider af pladsmangel?
Fordi Skoda har dikteret, at sådan skal det være. Og Skoda har meget at sige, fordi Passat Variant er lagt sammen med den nye Superb Combi i udvikling og produktion. Passat rykker ud af Tyskland og ind på en fabrik i Slovakiet, så der frigøres plads på de tyske fabrikker til produktion af elbiler.
LÆS OGSÅ | Stærk privatleasingpris på VW ID. Buzz
Da Superb Combi allerede var betragteligt længere end den udgående Passat, er resultatet en ny Passat Variant med længere karrosseri og længere akselafstand. Det kommer selvfølgelig pladsforholdene til gode, så der nu er endnu mere overdådig plads til benene på bagsædet (+ 5 cm) og større bagagerum: Det vokser med 40 liter til 690 liter med bagsædet intakt – og med hele 140 liter til 1.920 liter med bagsæderyglænene foldet frem.
Bagagerummet er nu så stort, at det nu er større end i Mercedes E-Klasse stationcar. Der skal en Superb Combi til at slå Passat Variant på rummelighed. Hvor stor den bliver, får vi også snart at se, for den nye Superb er også tæt på sin verdenspremiere.
Der bliver ikke skåret i udvalget af drivlinjer til den nye Passat Variant. Benzin, mild-hybrid, diesel og plug-in hybrid – Volkswagen vil fortsat dække forskellige kunders behov. Det mest interessante, set med udviklingstekniske øjne, er plug-in hybriderne. Denne gang kommer der ikke bare en variant, men flere, hvor det uden tvivl er ydelsen, der adskiller de to.
Umiddelbart vil Passat Variant, som Golf, kunne fås som eHybrid med 204 hk og som GTE, men ydelsen skulle i Passat Variant GTE være helt oppe på cirka 272 hk. Den store nyhed er, at begge plug-in hybrider har nyt og meget større batteri, som giver en elektrisk rækkevidde på op til 100 kilometer. En anden nyhed er, at plug-in hybriderne får hurtigere AC-opladning, og de får også DC-ladestik og mulighed for opladning med op til 50 kW. Begge dele endda som standard.
Et af de primære mål i udviklingen af den nye Passat Variant har været øget komfort. Endnu bedre affjedringskomfort og stabilitet. Som Golf GTI har Passat Variant det såkaldte Vehicle Dynamics Manager, som på holistisk vis inddrager alle elektroniske systemer (bl.a. ESC, servostyring, elektronisk differentialespærre), så de arbejder hurtigt sammen om at skabe de mest neutrale køregenskaber.
Passat Variant vil også kunne fås med en ny adaptiv undervogn, DCC Pro, med støddæmpere med dobbelte ventiler og markant større spredning mellem de forskellige indstillinger.
I forhold til den udgående Passat, som blev præsenteret i 2014, vil den nye Passat Variant blive mødt af et helt andet marked. Når den kommer på markedet i starten af 2024, er der meget få direkte konkurrenter. Peugeot 508 SW og Skoda Superb Combi i mainstream-afdelingen, Audi A4 Avant, BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse og Volvo V60 i den dyrere ende.
Den nye Passat Variant er den sidste nyudviklede af sin art. Den kommer på markedet sideløbende med den elektriske ID.7, som i løbet af 2024 også kommer som stationcar. Det giver sig selv, at der ikke bliver en ny generation Passat efter denne.
Brugt Volkswagen Passat Variant til salg på Bilbasen
Se flere brugte Volkswagen Passat Variant til salg på Bilbasen lige her
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.