Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST Simon Hallenslev FOTO Jaguar PR
Er det et nyt kosmetikmærke? Eller måske et undertøjsmærke lanceret af en popstjerne? Niks! Det er det stolte gamle bilmærke Jaguar, der kickstarter en ny æra med en reklamevideo, der er yderst moderne, farverig og abstrakt.
Foruden videoen vises også de nye logoer og skrifttyper, der passer til Jaguars nye identitet, samt et smugkig på mærkets kommende model. En model, der præsenteres på kunstugen i Miami i december, og som bærer mærkets nye designsprog. Problemet er bare, at internettet allerede har talt. Og internettet hader det.
Der er knyttet mange mere eller mindre hårdtslående buzzwords til Jaguars nye satsning. Modig, dramatisk, frygtløs, sprudlende og overbevisende – alt sammen i en og samme kampagne. Den korte kampagnevideo indeholder også udtryk som “Delete Ordinary”, “Break Moulds”, “Live Vivid” og “Copy Nothing”. Et virvar af smarte ord, der alle skal bevise, at Jaguar træder ind i en moderne æra.
Sammen med kampagnen lanceres også en ny og enkel font, som Jaguar skal skrives i, der blander store og små bogstaver for at “opnå symmetri og enkelthed”, står der i pressematerialet. Et nyt og meget enkelt logo skal også erstatte den brølende jaguar, der før har prydet bilernes snude.
Den springende jaguar, der har prydet bilerne siden mærkets begyndelse i 1935, får heldigvis lov at forblive. Præcist hvor på bilerne, der gøres plads til det mere klassiske symbol, vides ikke endnu. Det bliver vi klogere på, når det nye designsprog præsenteres den 2. december med en ny model.
Det gamle, anglofile og traditionsbundne mærke vil være modig og moderne som ingen andre – men betyder det også, at de vil henvende sig til et yngre publikum? Ikke som udgangspunkt. Som led i den nye branding ønsker Jaguar nemlig at rykke op i markedet. Jaguar skal ikke længere konkurrere med BMW og Audi, men rykker en prisklasse op for at lege med mærker som Bentley og Maserati.
Hvis du undrer dig over, hvordan en ung og woke kampagne skal henvende sig til et publikum, der normalt køber Bentley, er du ikke den eneste. På alle medier, hvor Jaguar har offentliggjort den smarte video, bliver mærket (og reklamebureauet) lagt for had. På Jaguars Instagram er der eksempelvis flere vrede kommentarer, end der er likes.
Jaguar beskyldes over en bred kam for at hælde 90 års historie ud i lokummet til fordel for noget, der er påtaget ungt og moderne. Det britiske bilmærke beskyldes for at være ude af trit med, hvad Jaguar står for som institution, og hundredvis af brugere benytter kommentarsporet til at begræde, at Jaguar snart er en saga blot. Lad os ikke håbe, at det kommer så vidt.
Om produktlanceringen den 2. december kan vende folkestemningen, må tiden vise. Lige nu ligner marketing-øvelsen et selvmål af dimensioner, som skader Jaguar mere, end den gavner.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.