Kategorier
Elektrisk Nyheder

Jeep Avenger – et (lille) elektrisk eventyr til Europa

Med Avenger forstærker Jeep sin position i Europa med en lille SUV med 400 kilometer elektrisk rækkevidde – og Jeep har flere elbiler på vej.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Jeep er så amerikansk som casinoerne på The Strip i Las Vegas, kæmpe texanske steaks og sekssporede freeways på tværs af good ol’ US of A.

Sådan er det klassiske Jeep. Wrangler, den rå firehjulstrækker, er et symbol på retten til frihed (og til at køre i terræn), men Wrangler er så gammeldags og overdrevet som koncept, at de færreste europæere orker den.

LÆS OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare

I Europa kan vi bedre lide Jeeps kompakte modeller som Renegade og Compass. Med en stor, men samtidig lille, elektrisk nyhed, er det netop det kompakte og Europa-venlige, Jeep satser på.

Jeep satser på Europa og regner med stor vækst. Startskuddet er den nye elbil Avenger (navnet er overtaget efter en Dodge, som vi helst bare vil glemme).

En lille SUV med Jeep-suverænitet tegnet ind i designet – og lancering allerede i starten af 2023.

Lille og robust – med strøm til 400 kilometer

For 6 måneder siden præsenterede Jeep konceptbilen Jeepster EV. Klik på linket herunder, og du vil have svært ved at se forskel på konceptbilen og den nye Avenger. Så Jeepster EV var egentlig bare en Avenger uden sit navneskilt smækket på siden.

Men ros til Jeep for at holde fast i sine designtraditioner med robusthed og de syv “slots”, som danner grillen. De høje slots, rektanglerne på højkant, er ikke åbne som på en Wrangler, men blændet af – en elbil kræver mindre køling.

LÆS OGSÅ | Her er den første elbil fra Jeep

Avenger er lille og kompakt. Hvor lille fortæller Jeep endnu ikke, men i størrelse vil den ligge tæt på Renegade, som er 424 cm lang (som så er tæt på VW T-Roc).

Avenger vil blive positioneret under Renegade på markedet, og uden helt at kunne afgøre, hvad det vil sige hos Jeep, kan det betyde noget godt for priserne.

Avenger får næppe Trail Rated-betegnelsen, som indikerer, at en Jeep har klaret strabadserne i terrænområdet Moab i Utah. Men den har masser af frihøjde og for- og bagende er rettet af, så den nemt klarer forhindringer’

Avenger er designet til europæiske kunder, og den produceres da også på en fabrik i Tychy i Polen.

Jeep viser hverken interiøret i den lille ny – eller taler om hestekræfter eller batteristørrelse. 400 kilometer på en opladning er målet, og da Jeep er en del af Stellantis-koncernen, og den produceres i Europa, vil den sandsynligvis få et af batterierne fra Peugeot og Citroëns modeller: Enten 50 eller 75 kWh.

Fire elektriske Jeep-modeller i Europa

Frem mod 2025 får vi fire elbiler fra Jeep her i Europa. Allerede nu ved vi, hvordan tre af dem ser ud. Avenger er først – og mindst – og så følger Recon og Wagoneer, som Jeep har vist sammen med Avenger.

LÆS OGSÅ | Husker du de her skæve biler…?

Recon er en Wrangler til den elektriske tid. En firehjulstrækker man kan fjerne døre og tag på – en firehjulstrækker der kan klare det samme eller endnu mere terræn end en Wrangler. Den ser mindre ud end Wrangler, men der er endnu ingen detaljer.

Recon kommer sandsynligvis på markedet hos os i 2024, og samme år kan vi se den luksuriøse, store firehjulstrukne crossover Wagoneer på markedet.

Wagoneer har det mest personbilslignende, strømlinede design fra Jeep til dato. Den bliver stærk og får lang rækkevidde: Cirka 600 hk og en rækkevidde på cirka 640 kilometer.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.