Kategorier
Elektrisk Nyheder

Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia

Concept EV9 er større end Sorento og er bygget på samme platform som den nye EV6.

Af: Morten Bek / d. 18. november 2021

Mens den nye EV6 først er ved at blive rullet ud på verdensplan, så er Kia allerede i gang med sit næste elektriske projekt: en stor elektrisk SUV. Concept EV9 er ingen produktionsklar bil, men i stedet en konceptbil som viser retning og design for en produktionsmodel.

Kia ventes at bygge en hel modelfamilie op omkring EV-navnet, og især i USA vil en stor elektrisk SUV være en velkommen tilføjelse. Det er da også på biludstillingen i Los Angeles, at koreanerne viser den nye konceptbil for første gang.

LÆS OGSÅ | VIDEO: Er Kia EV6 bedre end Hyundai Ioniq 5?

Ender Concept EV9 med at blive en model, der går i produktion, er der tale om en SUV på størrelse med en BMW X5. Med 493 cm i længden, 206 cm i bredden og 179 cm i højden er Concept EV9 også noget større end Kias egen Sorento. Akselafstanden på 310 cm taler for en meget rummelig bil, som uden problemer ville kunne rumme syv siddepladser.

E-GMP-platformen fra EV6

Kia og søstermærket Hyundai er med sine elbiler ude efter stordriftsfordele. E-GMP-platformen, som blev introduceret med EV6 og Ioniq 5, er variabel og kan således bruges til biler i forskellige segmenter.

Batteristørrelsen er, som akselafstanden, justerbar, og Kia lover for Concept EV9 en rækkevidde på op til 480 kilometer. Den elektriske arkitektur, som kører med 800 Volt-teknologi, tillader opladning med op til 350 kW. Det giver mulighed for at lade fra 10-80 procent kapacitet på 20-30 minutter.

Med Concept EV9 viser Kia, at det nye designsprog med “Digital Tiger Face”-frontdesignet i centrum giver store variationsmuligheder. Hvor EV6 har en spids og strømlinet front, har den nye konceptbil et meget kantet, robust design.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.