Det stod ikke klart, om den nye EV9-topmodel ville blive lanceret i Europa, men nu står det fast: EV9 GT med 508 hestekræfter og kunstige gearskift skal sælges i Europa.
TEKST Morten Bek FOTO PR
For tre uger siden præsenterede Kia sin nye elektriske topmodel, EV9 GT. Den blev præsenteret for amerikanerne, men ikke umiddelbart for europæerne, som måtte forholde sig afventende. Ville Kia bringe det hurtige flagskib til Europa?
Vi skulle ikke vente længe på at finde ud af, om Kia ville give europæerne lov til at køre EV9 GT. Koreanerne har afsløret, at den nye topmodel også skal sælges i Europa – og Danmark er naturligvis inkluderet i programmet.
Der er også ny information om EV9 GT. Vi regnede sammen til, at de elektriske motorer ville yde 509 hestekræfter, men en af hestene er løbet hjemmefra: den endelige ydelse er 508 hestekræfter. Vi havde ingen information om rækkevidde, men den er kommet på plads: over 450 kilometer på en opladning.







Næppe nogen prisbasker
EV9 GT, regner Kia med, kommer til Danmark i løbet af den kommende sommer. Den bliver på alle måder en stor opgradering fra den hidtidige topmodel, EV9 LR AWD GT-Line, som også har to elmotorer. Den har 384 hestekræfter (og 505 kilometer på en opladning) mod de 508 hestekræfter i GT-versionen.
Andre store forskelle er de kunstigt indlagte gearskift – de såkaldt virtuelle gearskift, VGS – som først var at finde i Hyundai Ioniq 5 N og nu også i den faceliftede EV6 GT. EV6 GT er øvrigt koreanernes topmodel, når det kommer til ydelse, da den med op til 650 hestekræfter klart overgår EV9 GT.
Den førnævnte EV9 LR AWD GT-Line koster 699.999 kr., og derfor kan den nye topmodel ikke blive en stor prisbasker. Man kan finde mange elektriske SUV-modeller og crossovers, godt nok lidt mindre og med fem sæder, med 500-550 hestekræfter til under 500.000 kr., og den danske Kia-importør skal være heldig, hvis bilen kommer meget under 900.000 kr. Men vi holder selvfølgelig øje og kommer med prisen, når den er klar.