Kategorier
Nyheder

2. generation Kia Niro kommer som hybrid, PHEV og elbil

Niro introduceres i 2022 med tre elektrificerede drivlinjer og et stærkt moderniseret design.

Af: Morten Bek / d. 25. november 2021

Mere vovet, men ikke vild. Kia har afsløret den anden generation af Niro, og designet viser nye toner uden at være så opsigtsvækkende som på EV6. Niro skal få nye kunder til Kia-forhandlerne, men samtidig skal den ikke skræmme de gamle kunder væk.

Koreanerne har sammen med de første billeder afsløret, at Niro også i den nye version kommer med tre forskellige drivlinjer. Uden ladekabel kommer den som hybrid, med ladekabel kommer Niro som plug-in-hybrid og elbil.

LÆS OGSÅ | DUEL: Kia Ceed SW PHEV og Suzuki Swace er strømførende stationcars på et stramt budget

Mere end netop informationen om at Niro igen kommer med de tre typer drivlinjer, giver Kia ikke. Hvor mange kræfter, hvor store batterier, hvor lang rækkevidde? Kia holder kortene tæt til kroppen, afslører intet.

For Niro som hybrid og PHEV virker det sandsynligt, at de bevarer 1,6-liters benzinmotoren uden turbo og dermed en forholdsvis lav ydelse. Elmotoren kan få flere kræfter, men Niro hybrid og PHEV vil fortsat tale mere til fornuften end fornøjelsen.

Genbrugt tapet og eukalyptusblade

Den nye Niro har et design, som er inspireret både af den nye Sportage og den udgående Niro. Et genkendeligt crossover-design, men også mere smart design især omkring fronten.

I kabinen, som domineres af de to sammenhængende skærme til instrumentering og infotainment, er det svært at overse inspirationen: den kommer fra den nye elbil, EV6. Rattet, panelet til klimaanlæg og flere andre detaljer kommer direkte fra EV6.

Kia sætter ind med en række nye (og brugte) materialer. I kabinen er loftsbeklædningen fremstillet af gammelt tapet, mens sæderne er fremstillet i et materiale lavet på eukalyptusblade. Dørpanelerne er lakeret med en vandbaseret lak uden bl.a. benzen.

Den nye Niro kommer til Danmark i løbet af 2022.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.