Kia Rio
januar 10, 2023

Adios, Rio! Endnu en minibil er dødsdømt

Om kort tid bliver Kia en bilmodel fattigere. Koreanerne stopper produktionen af minibilen Rio – den lider samme skæbne som Ford Fiesta.

TEKST Morten B. Bek FOTO Morten B. Bek/PR

Minibilen Rio har været med Kia gennem store forandringer. Den første fra 1999 var billig og gammeldags. To ord der dengang passede rigtig godt ikke bare på Rio, men på hele det koreanske mærke.

Kia udviklede sig hurtigt op gennem 00’erne, og Rio udviklede sig med. Fra skrammel til solid, fra en vittighed til velkørende.

LÆS OGSÅ | 2022 gav laveste salg af nye biler siden 2009

Kia udvikler sig videre, og koreanerne står med elbilen EV6 for en af de mest overraskende biler i mange år. Rio udvikler sig ikke videre, og for minibilen slutter rejsen om få måneder.

I maj udgår Rio. Ikke bare i Danmark, men i hele Europa. Efter 24 år fjernes Rio fra produktionslinjen, og dermed kører den koreanske minibil samme vej ind i glemslen som Ford Fiesta, Nissan Micra og – måske – Volkswagen Polo.

Den første Rio. 1999-modellen er faktisk den største, Kia har lavet. Efterfølgende Rio-modeller har passet bedre end i det europæiske minibilssegment

Der skal gøres plads til EV9 og andre elbiler

Rio er en vigtig grundpille i Kia-konstruktionen, men bare på ingen måde så vigtig, som den har været. I Danmark har importøren i flere år haft svært ved at skaffe Rio til landet til priser, der er bare nogenlunde spiselige.

Rio er blevet en nichemodel, og hos den danske Kia-importør har man for længst afskrevet Rio for at koncentrere sig om større bilmodeller – og den lille Picanto. Direktør Rasmus Aagaard fortæller, at man for længst er kommet videre.

LÆS OGSÅ | Concept EV9 viser potentiel stor elektrisk SUV fra Kia

Produktionskapaciteten, som Rio efterlades, skal bruges til nye elbiler, som Kia i de kommende år lancerer flere af. Første nyhed er den største – rent fysisk, i hvert fald. EV9 er en 5 meter lang SUV med 6 eller 7 sæder, et batteri på 100 kWh og en ydelse på op til 435 hestekræfter. Premiere på den er der allerede i første halvdel af 2023.

Kia Picanto
Picanto lever videre – og mikrobilen er fortsat et hit i Danmark. Importøren kæmper med at få biler til at tilfredsstille danskernes efterspørgsel. I løbet af 2023 får den et facelift

Danskerne elsker Picanto

Rio er allerede så tæt på vejs ende, at Kia på den danske hjemmeside reklamerer for en nu-er-det-slut-udgave i et stærkt begrænset antal. Det er lagerbiler, og når de er væk, slutter salget.

Rio Final Edition har en velkendt 1,25-liters benzinmotor med 84 hestekræfter, og den har det udstyr, den har. Ekstraudstyr er der, af naturlige årsager, intet af. 8″ touchscreen, 16″ alufælge, LED-forlygter, bakkamera, varme i rattet og automatisk klimaanlæg giver en luksus-mini, men prisen er også luksuriøs: 219.900 kr.

LÆS OGSÅ | Meget få nye biler til under 150.000 kr.

Hvad sker der så med Picanto, den mindre mikrobil? Hvis nogen skulle være i tvivl om, at danskerne stadig elsker mikrobiler, så se på top 10 over de mest indregistrerede biler i 2022. Toyota Aygo X og Hyundai i10 er begge med i top 10. Og Picanto kunne også være det, hvis Kia i Danmark kunne få alle de biler, der efterspørges.

Kia hænger i med Picanto, opretholder sin plads i den lille og eksklusive klasse for mikrobiler. I løbet af 2023 får Picanto et facelift. Mikrobilen fra Kia forsvinder, heldigvis, ikke lige med det samme.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

3x japanske kultbiler

De japanske bilproducenter har altid haft en særlig evne til at skabe ikoniske modeller, som ikke bare præsterer, men også får en helt speciel plads i bilentusiastens hjerte. 

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS