november 13, 2023

Kinesiske biler fylder meget lidt i Danmark

Til trods for stor opmærksomhed om kinesiske bilmærkers store indtog i Danmark fylder de indtil videre meget lidt i salgstatistikken.

TEKST OG FOTO Morten B. Bek

Kinesiske bilmærker underbyder de europæiske, japanske og koreanske, fordi de får stor støtte fra den kinesiske stat. Kinesiske biler er rullende spionage. Kinesiske biler har dårlige køreegenskaber. Man kan støde på mange historier omkring kinesiske biler, og bilerne fra Kina får meget stor opmærksomhed.

Som almindelig dansker har man lige så stor chance for at finde ud af, hvad der er op og ned, som da Dieselskandalen rullede hos Volkswagen-koncernen. Det afgørende er, hvad man selv føler og hvad man går op i, når det kommer til biler.

Til trods for at kinesiske biler og de kinesiske bilproducenter fylder så meget – her på Bilbasen følger vi også så meget med og skriver meget om emnet – fylder Kina meget lidt i salget af biler i Danmark.

Der er en årsag til, at billige kinesiske biler er billige

Jeg bruger tit tal fra bilstatistik.dk til at krydre artikler eller nogle gange som inspiration til artikler. Siden er et redskab til at finde rundt i, hvilke biler vi køber i Danmark og hvad det er for biler, der kører på vejene. Hvis man skal finde ud af, hvor mange BMW 3-serie der lige nu kører i Danmark, kan bilstatistik.dk vise bestanden.

For at finde ud af præcis hvor meget (eller hvor lidt) kinesiske bilmærker og biler fylder i Danmark, vælger jeg perioden fra 1. januar 2021 til 31. oktober 2023 på statistik-siden. Jeg gennemgår manuelt listen over bilmærker for at finde alle de kinesiske; der er uoverskueligt mange mærker, for kataloget tæller også rustvogne, quad-bikes og meget andet, der kan få nummerplader på.

Min liste over kinesiske mærker er i første omgang uden et mærke som Polestar, der er svensk, men producerer i Kina. Jeg har heller ikke andre mærker med, som har hovedkontor udenfor Kina. De kinesiske mærker i Danmark er lige nu (flere er hele tiden på vej) Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co (kun leasing), Maxus, MG, Nio, Voyah og Xpeng.

De billige kinesiske biler, som andre producenter og EU frygter og råber højt om findes kun i ringe udvalg i Danmark. BYD med Dolphin, JAC med E-JS4 og MG med ZS EV og MG4. De andre mærker sælger biler, som prismæssigt er på niveau med europæiske og japanske mærker. I E-JS4, og nogen grad MG, altså hvor bilerne er billige, får man, hvad man betaler for.

Kinesiske biler er en dråbe i havet

De fleste kinesiske bilmærker har maksimalt et år eller to bag sig i Danmark, og når det kombineres med biler som ikke er ualmindeligt billige, giver det et salg, som slet ikke er prangende. Aiways har i perioden 1. januar 2021 til 31. oktober 2023 solgt og indregistreret 600 biler i Danmark, og Maxus har størst succes med sine elektriske kassevogne – personbilerne Euniq 5 og 6 kommer sammenlagt ikke op på 300 biler i perioden. Det skal ses i forhold til, at Skoda hver måned sælger 250-300 styk Enyaq.

Mest succes i Danmark har det første kinesiske mærke, der kom til landet: MG. MG startede op i 2020 med ZS EV og lidt senere plug-in hybriden EHS PHEV, og priserne er noget lavere end hos konkurrenterne. Siden 1. januar 2021 har MG i Danmark solgt og indregistreret 4.907 biler – 2.665 af dem plug-in hybriden EHS. Den største del af salget af den lå i 2021-2022, mens det her i 2023 ikke går udpræget godt med den model. De øvrige modeller, som MG4, er her i 2023 i stigning, men ikke nok til at gøre et kæmpe indtryk.

Nio har siden efteråret 2022 lanceret både sedaner, SUV’er og en stationcar. Men danskerne køber – endnu – ikke ind i konceptet med ikke at eje batterierne, og med hver 17 eksemplarer er ET5 og ET7 “topscorere” her i 2023.

Fra 1. januar 2022 til 31. oktober 2023 viser bilstatistik.dk, at der er solgt 5.985 biler fra de valgte kinesiske mærker (6.694 styk når varebiler tælles med). Totalmarkedet i Danmark (eksklusive varebiler) var i perioden på 470.808 personbiler. Det kan godt være, der er grund til at råbe kineserne kommer! Men de har altså endnu til gode at vise deres magt.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS