Video: Vi tester Citroën Ë-C3 – Danmarks billigste elbil
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
TEKST OG FOTO Morten B. Bek
Kinesiske bilmærker underbyder de europæiske, japanske og koreanske, fordi de får stor støtte fra den kinesiske stat. Kinesiske biler er rullende spionage. Kinesiske biler har dårlige køreegenskaber. Man kan støde på mange historier omkring kinesiske biler, og bilerne fra Kina får meget stor opmærksomhed.
Som almindelig dansker har man lige så stor chance for at finde ud af, hvad der er op og ned, som da Dieselskandalen rullede hos Volkswagen-koncernen. Det afgørende er, hvad man selv føler og hvad man går op i, når det kommer til biler.
LÆS OGSÅ | Første tur: EL6 er det bedste, Nio har skabt
Til trods for at kinesiske biler og de kinesiske bilproducenter fylder så meget – her på Bilbasen følger vi også så meget med og skriver meget om emnet – fylder Kina meget lidt i salget af biler i Danmark.
Jeg bruger tit tal fra bilstatistik.dk til at krydre artikler eller nogle gange som inspiration til artikler. Siden er et redskab til at finde rundt i, hvilke biler vi køber i Danmark og hvad det er for biler, der kører på vejene. Hvis man skal finde ud af, hvor mange BMW 3-serie der lige nu kører i Danmark, kan bilstatistik.dk vise bestanden.
For at finde ud af præcis hvor meget (eller hvor lidt) kinesiske bilmærker og biler fylder i Danmark, vælger jeg perioden fra 1. januar 2021 til 31. oktober 2023 på statistik-siden. Jeg gennemgår manuelt listen over bilmærker for at finde alle de kinesiske; der er uoverskueligt mange mærker, for kataloget tæller også rustvogne, quad-bikes og meget andet, der kan få nummerplader på.
LÆS OGSÅ | Test: JAC skal oppe sig for at være med
Min liste over kinesiske mærker er i første omgang uden et mærke som Polestar, der er svensk, men producerer i Kina. Jeg har heller ikke andre mærker med, som har hovedkontor udenfor Kina. De kinesiske mærker i Danmark er lige nu (flere er hele tiden på vej) Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co (kun leasing), Maxus, MG, Nio, Voyah og Xpeng.
De billige kinesiske biler, som andre producenter og EU frygter og råber højt om findes kun i ringe udvalg i Danmark. BYD med Dolphin, JAC med E-JS4 og MG med ZS EV og MG4. De andre mærker sælger biler, som prismæssigt er på niveau med europæiske og japanske mærker. I E-JS4, og nogen grad MG, altså hvor bilerne er billige, får man, hvad man betaler for.
De fleste kinesiske bilmærker har maksimalt et år eller to bag sig i Danmark, og når det kombineres med biler som ikke er ualmindeligt billige, giver det et salg, som slet ikke er prangende. Aiways har i perioden 1. januar 2021 til 31. oktober 2023 solgt og indregistreret 600 biler i Danmark, og Maxus har størst succes med sine elektriske kassevogne – personbilerne Euniq 5 og 6 kommer sammenlagt ikke op på 300 biler i perioden. Det skal ses i forhold til, at Skoda hver måned sælger 250-300 styk Enyaq.
Mest succes i Danmark har det første kinesiske mærke, der kom til landet: MG. MG startede op i 2020 med ZS EV og lidt senere plug-in hybriden EHS PHEV, og priserne er noget lavere end hos konkurrenterne. Siden 1. januar 2021 har MG i Danmark solgt og indregistreret 4.907 biler – 2.665 af dem plug-in hybriden EHS. Den største del af salget af den lå i 2021-2022, mens det her i 2023 ikke går udpræget godt med den model. De øvrige modeller, som MG4, er her i 2023 i stigning, men ikke nok til at gøre et kæmpe indtryk.
Nio har siden efteråret 2022 lanceret både sedaner, SUV’er og en stationcar. Men danskerne køber – endnu – ikke ind i konceptet med ikke at eje batterierne, og med hver 17 eksemplarer er ET5 og ET7 “topscorere” her i 2023.
Fra 1. januar 2022 til 31. oktober 2023 viser bilstatistik.dk, at der er solgt 5.985 biler fra de valgte kinesiske mærker (6.694 styk når varebiler tælles med). Totalmarkedet i Danmark (eksklusive varebiler) var i perioden på 470.808 personbiler. Det kan godt være, der er grund til at råbe kineserne kommer! Men de har altså endnu til gode at vise deres magt.
179.990 kr. koster den nye elektriske Ë-C3. Det betyder, at der lige nu ikke findes en billigere nye elbil. Men får man også en god elbil til den lave pris?
Alle biler har fede detaljer. Men Renault Scenic E-Tech Electric har flere end de fleste biler, og her viser vi nogle af de bedste.
Priserne på brugte elbiler bliver konstant sat ned, og fordi forhandlerne vil af med lageret inden 2025, er der vilde tilbud på biler, som stort set er som nye. Spar blandt andet 130.000 kr. på BMW i5.
Elektrisk Ford Puma Gen-E kommer med en rækkevidde op til 376 kilometer fra et lille batteri, og den har 168 hestekræfter. En frisk lille elbil, der ikke må koste meget mere end 200.000 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.