Test og anmeldelser

DUEL: Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE er vidt forskellige men ens

Af i Test og anmeldelser
Jeep Renegade 4xe og Mini Countryman SE taler til samme publikum. De er begge højbenede, begge Plug-in hybrider og begge designdrevne livsstilsbiler med et historisk ophav. Alligevel er de vidt forskellige. Vi tester dem begge.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. november 2020

Renegade 4xe og Countryman SE vil begge noget meget specifikt. De vil begge tale ind i den über-populære crossover og SUV-trend med sorte skærmkanter og højere frihøjde. De vil begge være det miljørigtige valg og kan begge sættes i stikkontakten.

Designet på dem er båret af retro-referencer til modellernes historiske ophav; Henholdsvis den originale Willys Jeep og Morris Mini. De har nogle ret fremtrædende designmæssige detaljer, der adskiller dem fra de andre kompakte crossovers og SUV’er, du kan købe i dag. Det gør dem til livsstilsbiler, som utvivlsomt deler vandene, når det kommer til udseendet.

Til gengæld er der også store forskelle. Køreegenskaberne, kabinedetaljerne, kvaliteten og ikke mindst prisen varierer vidt, selvom de to biler på papiret minder om hinanden.

Specifikationer

Mini Countryman SE All4

Experience

Motor: R3 benzin, 1.499 ccm + el

Ydelse: 220 hk

0-100 km/t: 6,8 sek.

Tophastighed: 196 km/t

Forbrug: 47,6 km/l

Rækkevidde på el: 52 km

Startpris: 491.950 kr.

(Countryman fås fra 336.400 kr.)

Specifikationer

Jeep Renegade 4xe

Trailhawk

Motor: R4 benzin, 1.332 ccm + el

Ydelse: 190 hk

0-100 km/t: 7,5 sek.

Tophastighed: 182 km/t

Forbrug: 47,6 km/l

Rækkevidde på el: 43 km

Startpris: 330.000 kr.

(Renegade fås fra 290.000 kr.)

Offroad-egenskaber eller klassisk køreglæde

Vi starter et sted, hvor de to biler adskiller sig meget: I køreoplevelsen. Her byder Renegade på ægte offroad-egenskaber, hvilket smitter af på køreegenskaberne, mens Countryman fortsat kører, som man forventer det af en Mini.

Jeg føler mig højt på strå i Renegade. Styringen er let og affjedringen blød, hvilket betyder, at den krænger ad Pommern til i kvikke sving. Men den lette styring får den også til at føles rimelig agil i byen, og så er det den eneste af de to, som har ægte offroad-egenskaber, hvor man kan indstille undervogn og differentiale til terrænet.

LÆS OGSÅ | Test: Ford Focus Active får dig til at droppe højbenede biler

Oplevelsen bag rattet i Renegade er ret speciel. Nogen vil opleve styretøjet som lidt nervøst, fordi det er så let og uden føling. Egentlig falder den fint til ro på motorvejen, men andre steder fornemmer man tydeligt det høje tyngdepunkt og den smørbløde undervogn.

Countryman giver mere klassisk køreglæde. Selvom den er halv-højbenet, føles den plantet, akkompagneret af et typisk Mini-tungt styretøj, der er præcist og direkte. Undervognen føles betragteligt mere kompleks end den på Renegade: Den føles stivere men stadig mindst lige så komfortabel.

På papiret er bilerne næsten lige hurtige til 100 km/t, men Countryman føles mere vaks, og vil uden tvivl appellere til et bredere publikum bag rattet. Den kan være rolig og plantet eller frisk og livlig alt efter, hvad du vil have den til.

Jeep Renegade x Mini Countryman (3)

Hybridsystemer med blandet succesrate

Mange bilproducenter har fortiden travlt med at spænde hybridsystemer på deres eksisterende produktkatalog med en blandet succesrate som resultat. For Jeep er det gået lidt stærkt, virker det til.

Når elmotoren mister pusten under acceleration, og benzinmotoren skal i spil, er det som om, den bliver vækket af en dyb søvn. Den starter og flyver op i omdrejninger med det samme, når der gives gas. Det er ret tydeligt et eftermonteret hybridsystem, der kunne bruge bedre integration med benzinmotoren.

LÆS OGSÅ | Dueltest: Plug-in hybrider fra Peugeot og Toyota er tidens hotteste

Benzin- og elmotoren er i bedre harmoni i Countryman. Ved acceleration, opfanger den hurtigere, når jeg vil hurtigt op i fart, end Renegade gør. Hvor Renegade lader elmotoren tabe pusten, før benzinmotoren springer ud som en trold af en æske, kommer benzinmotoren i spil med det samme, når der gives gas i Countryman.

Renegade er opgivet til at køre op til 43 km på ren el, mens Countryman er opgivet til 52 km. I begge biler kan man næsten opnå den opgivede elektriske rækkevidde ved pæn bykørsel. Med tomt batteri ligger bilerne på 12-14 km/l.

Det motormæssige

Hvis den 4-cylindrede benzinmotor i Renegade så bare var tyst og velafbalanceret, når den sprang i gang, var det måske knapt så stort et problem. Desværre er den ret larmende og uraffineret, når den vækkes ved 4.000 omdrejninger. Gearkassen spiller også en rolle her, da den sjældent ved hvilken cylinder, den skal stå på. Den holder fast i første gear for længe og sejtrækker i resten.

LÆS OGSÅ | Test: Mini Clubman er livstilsbil for velhavere

Countryman har en 3-cylindret benzinmotor, der kan træde til, når elmotoren giver op. Den lyder ganske utiltalende i tomgang, men vågner op når den får et par på madkassen. Den lyder ret bøffet, når der kommer omdrejninger på bordet i modsætning til Renegade, der lyder som om, den ikke kan lide det. BMW-gearkassen er, også i modsætning, altid velskiftende og intelligent.

De 1000 referencers land

Som nævnt til at begynde med, er designet i begge de to en tydelig reference til de to bilers historiske ophav. Her er Jeep dog gået hele vejen, når det kommer til små og hyggelige referencer.

Her er en lille Willys Jeep i forruden, ligesom kølergrillen fra den originale Willys Jeep kan findes både bag bakspejlet, i højtalerrammen i sidedøren og i bagklappen. Der er små referencer overalt. Det er skørt og godt tænkt. Udendørs fornemmer man også den historiske reference, hvor Renegade fremstår rå og retro á la Willys Jeep.

Også Countryman har lidt sjove detaljer, som ’Union Jack’-flaget i baglygterne, fartstriber og et opladedæksel, der skal ligne et gammeldags benzindæksel, placeret på bilens forskærm.

Dér stopper de historiske referencer så også. For selvom man har forsøgt at klemme den klassiske Mini for- og bagende på Countryman, så ligner den intet andet, Mini før har lagt navn til. Den syner mildest talt som en kolos, når man betragter den udefra. Navnet Mini bliver næsten ironisk, som den fylder i landskabet.

Langstrakt livsstilsappel

Retro- og livsstilsappellen strækker sig også til kabinerne. I Renegade findes et ’offroad-håndtag’ i passagersiden, hvis man får lyst til at kaste bilen ud i ægte terræn. Mindre charmerende er dog Jeeps miskmask af plastkvalitet.

Enten har Jeep tænkt, at det skal føles lidt råt i sådan en ’offroad-maskine’, eller også har de tænkt på at spare penge. Jeg tror det sidste. Der er for meget hård plastik til, at det kan sælges som et statement. Infotainmentskærm og -system falder i samme kasse. Det virker gammeldags og rodet.

Kørepositionen i Renegade er lidt varevognsagtig, underbygget af rattets placering, sædets højde og de store sidespejle. Det appellerer i høj grad til SUV-trenden, hvor Hr. og Fru Danmark vil sidde højt. Pladsforholdene er fine, uden at være prangende.

BMW er bare bedre

De voluminøse former på Countryman, skinner igennem i kabinen, som føles stor og rummelig. Hvor der er en kende højere til loftet i Renegade, er der lidt mere plads til benene på bagsædet i Countryman. Derudover får man 75 liter mere i bagagerummet.

På kvalitetssiden er Countryman overlegen. Den kæmpe cirkel midt i instrumentbordet, der omkranser infotainmentskærmen og som i øvrigt også er en retro-reference, kan diskuteres designmæssigt. Det samme kan den lillebitte digitale instrumentering bag rattet.

Hvad der ikke kan diskuteres, er til gengæld kvaliteten på materialerne.  Infotainmentskærmen er med al tydelighed tidssvarende, da den både er krystalklar, har trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt BMW’s overskuelige iDrive system.

Jeep Renegade x Mini Countryman

Den største forskel

Hvis du er nået hertil i anmeldelsen og sidder med en fornemmelse af, at jeg skriver i Countrymans favør, så har du helt ret. Men det er altså kun til nu. For der er en ret håndgribelig grund til, at Countryman føles lidt lækrere på flere parametre. Det er prisen, selvfølgelig.

Jeep Renegade 4xe starter fra 290.000 kr. Mini Countryman SE ALL4 starter fra 364.777 kr. Det er ikke uvæsentlige 74.777 kr. til forskel. Prisforskellen bliver kun større, når der begynder at komme ekstraudstyr ind i ligningen. Kun hvis Renegade vælges med den største udstyrspakke, kaldet ’Trailhawk’ og samtlige ekstraudstyrskrydser hakket af, kan prisen på Renegade 4xe komme i nærheden af basisprisen på Countryman SE uden udstyr.

Hvis man omvendt skulle få lyst til at gå amok i ekstraudstyr i en Countryman SE, kan man med stor udstyrspakke og mange krydser få bil for over 700.000 kr. Jep. For en Mini.

Jeep Renegade x Mini Countryman

Mudrede gummistøvler eller marketing?

Her har vi at gøre med to vidt forskellige biler med vidt forskellige prismærker, som på papiret appellerer til samme smalle målgruppe. Jeep Renegade er charmerende på den rå og lidt skæve måde. Her får du rent faktisk en SUV, hvor du kan køre ægte offroad og føler dig højt på strå.

Mini Countryman er bedre bygget og mere velkørende på landevejen. Men det er også en bil, der kun er en crossover, fordi det ser smart ud. Det er en livsstilsbil bygget op omkring blær. Her har Jeep, både historisk og i dag, mere at have det i.

LÆS OGSÅ | Test: Volvo XC40 Recharge er til den skandinaviske økofamilie

Mini Countryman tager kegler for kvalitetsindtryk og køreegenskaber, men den er for dyr. Jeep Renegade tager kegler for charmen og prisen, men falder igennem på kvalitetsindtrykket i kabinen, mens også køreegenskaberne vil dele vandene.

Hvis du har pengene, er Mini Countryman SE en bedre bil, der uden tvivl appellerer til en bredere målgruppe. Alligevel fremstår Renegade som et mere tydeligt budskab. Den emmer af reel livsstil – af gummistøvler og bål. Countryman emmer mere af marketing.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.