Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Colourbox
En stor gruppe af befolkningen bliver ofte glemt, når der prædikes om, hvor langt elbilerne er kommet i dag, og hvor nemt det er at skifte til en elbil.
Selvfølgelig er det nemt at eje en elbil, når man har en ladestander på sin egen matrikel, hvor man kan lade sin bil op i carportens læ til morgendagens køretur.
Hvis man ikke har mulighed for at oplade derhjemme og er tvunget til at bruge én af de godt 7.000 offentlige ladestandere, ja, så er man anderledes stillet. Her er der stadig fem ting, der er for irriterende ved livet med en elbil.
Om det er en Eon eller Clever-stander, man har fundet, er der for disse selskaber en fælles konsensus om, at man ikke må nøle.
Når den lille ladebrik sættes op til standeren og godkendes, har man rundt regnet 10 sekunder til at få sit ladekabel først i standeren og dernæst i bilen. Overskrides tiden, skal processen startes forfra: Ladebrikken sættes til standeren og godkendes. Igen.
Fik du ikke åbnet ladeporten? Er der knuder på kablet? Dit problem! Men… Hvorfor? Hvad er risikoen ved at give et minut eller mere? På en tankstation har man al tid i verden til at åbne klap, skrue ventil og isætte benzinhanen.
Newsflash: Der er ofte behov for mere end 10 sekunder for at få kablet i bilen, fordi et ladekabel med tiden bliver mere og mere som en kogt spaghetti.
Et nyt ladekabel er let at rulle sammen og holder formen. Men i takt med at det bliver brugt og spændt ud, forsvinder formen, hvorfor det er sværere at rulle sammen og har større tilbøjelighed til at kludre sammen.
SE OGSÅ | Video: Derfor er elbiler så hurtige
Derfor tager det hurtigt mere end 10 sekunder, fordi man tvinges til at deltage i et ufrivilligt spil kluddermor. Og når kablet skal på plads igen, får man det næppe under gulvet i bagagerummet eller i sit frunk, hvis ikke det er rullet så stramt sammen, som da det var nyt.
Man ender med at rulle kablet sammen på ny to, tre eller fire gange, for at få plads til det – og det skal gøres hver gang ved en offentlig stander. Her er livet sødt, når man blot har et kabel liggende fast i carporten.
Spaghettiproblemet får en ekstra dimension, når man husker, at der herhjemme er 121 dage med nedbør i gennemsnit om året.
Vejrguderne, det kludrede kabel og den utålmodige ladestander griner en op i ansigtet, når man har taget sine pæne lyse bukser på. Om det er tøsne eller støvregn er lige meget. Nedbør er nedbør, og når kablet ligger på jorden over natten, bliver det beskidt.
Når kablet så skal rulles sammen i to, tre eller fire forsøg, skal man være uhyre ferm i sin rulleteknik for at undgå smuds på jakken eller bukserne. Hænderne bliver beskidte uanset hvad, men de kan jo bare tørres af i… Bukserne?
Folk er sig selv nærmest – også når de kører elbil. Det er et faktum. Det gør det dog ikke mindre irriterende, når folk er egoister, og man selv har brug for strøm.
Med egen stander i carporten møder man dem sjældent, egoisterne, mens de synes at flokkes om de offentlige ladestandere som fluer om en hundelort.
SE OGSÅ | Video: 4 billige brugte elbiler
Selv oplever jeg det hver gang, jeg tester elbil. Med seks parkeringsbåse reserveret til elbiler, vil et par af dem altid være optaget af elbiler, der ikke er sat i lader. Hvis elbilen, man kører i, er halvflad, og man skal afsted morgenen efter, er det let at få lyst til at sætte sin autograf på en af dem. Med en nøgle.
De fire ovenstående irritationsmomenter omhandler de ladere, der er flest af. Altså, dem hvor man kan lade med 11 kW.
Ved lynladerne, som man også frekventerer hyppigt, hvis man ikke har egen stander, slipper man for det krøllede og beskidte spaghettikabel. Til gengæld bliver man mødt med skuffelsen af spændingskurver, der aldrig topper, hvor man forventer det.
LÆS OGSÅ | Klumme: Stop tysker-snobberiet
Hvis det er for koldt, for varmt eller hvis der, Gud forbyde det, holder andre elbiler, der også skal lynlade, kan man glemme alt om de 170 kW, bilen kan tage.
Regn med 100 kW mindre og brug tiden med den overflod af fede aktiviteter, der er placeret tæt ved lynladeren… Man kommer til at holde der i dobbelt så lang tid, end man havde regnet med.
Således opløftet. Den grønne omstilling kræver sine ofrer – men den kræver flest af dem, der kan spille hellige fra deres hjemlige læ. Kip derfor en ekstra gang med hatten, når du ser en elbil i byen. De er småsure og har beskidte bukser på.
Ikke afskrækket? Find brugte elbiler på Bilbasen:
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.