elbil oslo
marts 3, 2023

Klumme: 5 ting der STADIG er dødirriterende ved elbiler

Det er så let at skifte til elbil! – Sådan lyder det fra hellige elbilejere med egen carport. Alligevel er der nogen, for hvem livet med en elbil stadig er møgbesværligt. Her får du 5 ting, der stadig er dødirriterende.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Colourbox

En stor gruppe af befolkningen bliver ofte glemt, når der prædikes om, hvor langt elbilerne er kommet i dag, og hvor nemt det er at skifte til en elbil.

Selvfølgelig er det nemt at eje en elbil, når man har en ladestander på sin egen matrikel, hvor man kan lade sin bil op i carportens læ til morgendagens køretur.

Hvis man ikke har mulighed for at oplade derhjemme og er tvunget til at bruge én af de godt 7.000 offentlige ladestandere, ja, så er man anderledes stillet. Her er der stadig fem ting, der er for irriterende ved livet med en elbil.

1: Ingen betænkningstid

Om det er en Eon eller Clever-stander, man har fundet, er der for disse selskaber en fælles konsensus om, at man ikke må nøle.

Når den lille ladebrik sættes op til standeren og godkendes, har man rundt regnet 10 sekunder til at få sit ladekabel først i standeren og dernæst i bilen. Overskrides tiden, skal processen startes forfra: Ladebrikken sættes til standeren og godkendes. Igen.

Fik du ikke åbnet ladeporten? Er der knuder på kablet? Dit problem! Men… Hvorfor? Hvad er risikoen ved at give et minut eller mere? På en tankstation har man al tid i verden til at åbne klap, skrue ventil og isætte benzinhanen.

2: Spaghettiproblem

Newsflash: Der er ofte behov for mere end 10 sekunder for at få kablet i bilen, fordi et ladekabel med tiden bliver mere og mere som en kogt spaghetti.

Et nyt ladekabel er let at rulle sammen og holder formen. Men i takt med at det bliver brugt og spændt ud, forsvinder formen, hvorfor det er sværere at rulle sammen og har større tilbøjelighed til at kludre sammen.

SE OGSÅ | Video: Derfor er elbiler så hurtige

Derfor tager det hurtigt mere end 10 sekunder, fordi man tvinges til at deltage i et ufrivilligt spil kluddermor. Og når kablet skal på plads igen, får man det næppe under gulvet i bagagerummet eller i sit frunk, hvis ikke det er rullet så stramt sammen, som da det var nyt. 

Man ender med at rulle kablet sammen på ny to, tre eller fire gange, for at få plads til det – og det skal gøres hver gang ved en offentlig stander. Her er livet sødt, når man blot har et kabel liggende fast i carporten.

3: Beskidte bukser

Spaghettiproblemet får en ekstra dimension, når man husker, at der herhjemme er 121 dage med nedbør i gennemsnit om året.

Vejrguderne, det kludrede kabel og den utålmodige ladestander griner en op i ansigtet, når man har taget sine pæne lyse bukser på. Om det er tøsne eller støvregn er lige meget. Nedbør er nedbør, og når kablet ligger på jorden over natten, bliver det beskidt.

Når kablet så skal rulles sammen i to, tre eller fire forsøg, skal man være uhyre ferm i sin rulleteknik for at undgå smuds på jakken eller bukserne. Hænderne bliver beskidte uanset hvad, men de kan jo bare tørres af i… Bukserne?

4: Egoisme

Folk er sig selv nærmest – også når de kører elbil. Det er et faktum. Det gør det dog ikke mindre irriterende, når folk er egoister, og man selv har brug for strøm.

Med egen stander i carporten møder man dem sjældent, egoisterne, mens de synes at flokkes om de offentlige ladestandere som fluer om en hundelort.

SE OGSÅ | Video: 4 billige brugte elbiler

Selv oplever jeg det hver gang, jeg tester elbil. Med seks parkeringsbåse reserveret til elbiler, vil et par af dem altid være optaget af elbiler, der ikke er sat i lader. Hvis elbilen, man kører i, er halvflad, og man skal afsted morgenen efter, er det let at få lyst til at sætte sin autograf på en af dem. Med en nøgle.

5: Spændingskurver

De fire ovenstående irritationsmomenter omhandler de ladere, der er flest af. Altså, dem hvor man kan lade med 11 kW.

Ved lynladerne, som man også frekventerer hyppigt, hvis man ikke har egen stander, slipper man for det krøllede og beskidte spaghettikabel. Til gengæld bliver man mødt med skuffelsen af spændingskurver, der aldrig topper, hvor man forventer det.

LÆS OGSÅ | Klumme: Stop tysker-snobberiet

Hvis det er for koldt, for varmt eller hvis der, Gud forbyde det, holder andre elbiler, der også skal lynlade, kan man glemme alt om de 170 kW, bilen kan tage.

Regn med 100 kW mindre og brug tiden med den overflod af fede aktiviteter, der er placeret tæt ved lynladeren… Man kommer til at holde der i dobbelt så lang tid, end man havde regnet med.

Således opløftet. Den grønne omstilling kræver sine ofrer – men den kræver flest af dem, der kan spille hellige fra deres hjemlige læ. Kip derfor en ekstra gang med hatten, når du ser en elbil i byen. De er småsure og har beskidte bukser på.


Ikke afskrækket? Find brugte elbiler på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS