Klumme

Klumme: Stop tysker-snobberiet

Af i Klumme
Der er ikke langt imellem tysker-snobberne – du kender sikkert en selv. Du ved, dem der fnyser, når du snakker om Kia, Peugeot eller Hyundai. Find dine argumenter mod tysker-snobberne her.

Af: Simon Hallenslev / d. 25. maj 2020

Hvis du er typen, der hårdnakket og blåøjet mener, at tyske biler er de bedste. Punktum. Så har du ingen ret til at ryste på hovedet af din søn, datter, nabo eller svigermor, når de betaler 12.000 kr. for en telefon med et halvspist æble bagpå.

Tyske biler har fået en status à la Apple-produkter. Bag rattet af dem findes en hær af forblændede loyalister, der står klar til at grine og rulle med øjnene af dig, hvis du køber koreansk eller – gud forbyde det – en fransk bil.

LÆS OGSÅ | Klumme: Ny bil? Min 12 år gamle Renault er bedre

Jeg har adskillige gange oplevet på egen krop, hvordan et tilsyneladende normalt og alment bilinteresseret menneske kan vende på en tallerken, når jeg har vovet mig ud i at kalde en bilmodel fra Peugeot for bedre eller mere vellykket end en bilmodel fra VW.

Måske sidder du allerede nu dirrende af raseri og råber ”Das Auto”, ”Freude am Fahren” eller ”Das Beste oder nichts”. Men lad mig lige stå her lidt endnu i stråle-længde fra din sukkermad, og fortælle hvorfor dit tysker-snobberi skal stoppe.

Spørgsmål du bør stille dig selv, hvis du er en tysker-snob

Hvornår har jeg sidst siddet bag rattet i en ny fransk/japansk/koreansk bil?

Hvis dit svar til dét spørgsmål er mere end tre år, har du ingen valid pointe. Jeg er ked af at sige det, men konkurrencen er tilspidset gevaldigt de sidste par år.

Tamme biler som Kia Carneval eller den første generation Peugeot 2008 er for længst vand under broen. Og ja; priserne er fulgt med, men siden hvornår har pris og kvalitet ikke gået hånd i hånd?

Hvad er en god bil for mig?

Spørg dig selv hvilke kvaliteter en god bil skal have i din bog. Er det plads? Design? Økonomi? Køreegenskaber? Kabinekvalitet? Selv hvis du er småkrævende, og vil have alt dét, så kan jeg garantere, at sandsynligheden for, at du finder det i en japansk eller fransk bil er ligeså stor som i en tysk.

For at bruge direkte eksempler har jeg for nyligt kørt den nye Peugeot 2008som du kan læse anmeldelse af her – samt Mazda 3 og Kia XCeed. Alle ikke-tyske biler, der overrasker positivt i kabinekvalitet, kører som de skal og er lidt mindre konservative i designet end den gængse tysker.

Er jeg glad for ekstraudstyr?

Er du glad for ekstraudstyr og tysker-snob, kommer du til at betale gavmildt for glæder, som du ellers vil få med i handlen i en tilsvarende japaner. Lad mig sammenligne den nye VW Golf og Mazda 3: Begge med 150 hk og mild-hybrid.

Vælger du den største Style-pakke i Golf, skal du stadig betale for 18-tommer fælge (8.495 kr.), head-up display (8.996 kr.), matrix LED-forlygter (12.496 kr.) og det største lydsystem (8.898 kr.). I den største Mazda 3 Cosmo, får du alt dette med i handlen, og den starter tilmed et par tusinde billigere.

Er jeg glad for at være mit forsikringsselskabs guldkunde?

Tyskerne ligger tungt til i forsikringsstatistikker. I en nylig artikel skrev vi om, hvilke bilmærker der var billigst at forsikre. På top 10-listen over de bilmærker, der var billigst, var kun ét tysk mærke: Opel. I bunden af listen finder vi til gengæld alle ’Der Deutsche Darlings’ fra Mercedes og BMW til VW.

Ser vi modelspecifikt på listen, findes ikke én japansk, koreansk eller fransk bil i bunden. BMW 3- og 5-serie, Audi A3, A4 og A5 samt Mercedes A-, C- og E-klasse er alle blandt de 10 dyreste at forsikre. Vil du spare på forsikringen, skal du altså bare vælge én af de mange fremragende ikke-tyske biler, der er på markedet.

Test Renault Clio

En håndfuld ikke-tyskere, du vil blive overrasket over

Hvis du har stillet dig selv de ovenstående spørgsmål, og jeg har sået et lille frø tvivl i din mave, er der en række biler, du skylder dig selv at prøve. Kører du en lille tysker på budget, bør du udvide din horisont med den nye Renault Clio. Stille, velkørende og virkeligt velbygget.

Skal du nummeret op i størrelsen, er førnævnte Mazda 3 en bil, der kan få dig til at indse, at spitzenklasse ikke nødvendigvis er tysk. Kabinekvaliteten er fortræffelig, og hvis du er af den gamle skole, der foretrækker manuelt gear, fås det ikke bedre end i Mazda 3.

Rider du Crossover-bølgen skal du prøve Peugeot 2008, før du prøver VW T-Roc. Her har vi at gøre med en franskmand, der sætter sin tyske konkurrent til vægs i kabine- og køreegenskaber.

Misforstå mig ikke

Inden du spidser blyanten og skriver mig et hadebrev, må jeg slutteligt slå noget helt fast: Jeg siger ikke, at tyske biler er dårlige biler – slet ikke! Jeg siger bare, at der findes andre biler, der er gode. Biler som i dag kan konkurrere direkte med de tunge tyskere på såvel kvalitet som køreegenskaber.

Vi lever i et land med hårde vilkår for os, der har lidt benzin i blodet og går op i biler. Så er det ikke fjollet, at gøre det til en ”dem og os”-situation, når vi skal snakke biler?

LÆS OGSÅ | Klumme: Hvad elbilsfortalere ikke forstår

Hermed siger jeg heller ikke, at man ikke skal kunne diskutere bilmærkers forskelligheder. Men lad os da i det mindste holde det på et argumenterende niveau! Hvis din bil kun er bedst, fordi den er tysk, er du ikke bilinteresseret – du er hjernevasket.

Så lad mig i stedet høre: Hvorfor er din tyske bil bedre end en fransk, japansk eller koreansk bil? Og hvis du ejer en ikke-tysk bil, på hvilke områder synes du, at den er en tysker overlegen?

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.