Test: VW ID.7 Tourer er en stationcar, der sparker opad
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Det er som et køtilbud i Elgiganten, men du slipper for at møde op midt om natten foran en butik: det nye kinesiske bilmærke Voyah introducerer sin elektriske Free i Danmark med en specialmodel, hvor man sparer 100.000 kr.
Importøren kalder det en fejring af, at Free nu står hos de danske forhandlere. I stedet for at betale 599.990 kr. (for den billigste), kan man nøjes med 499.990 kr.
LÆS OGSÅ | Første tur: Voyah Free lokker med luksus
Det er, som det tit er med specialmodeller, en udgave, der kommer i et begrænset antal. First Edition-modellen sælges i 100 eksemplarer, så fra Free nummer 101 er det tilbage til start. Altså, til at betale 100.000 kr. mere.
Forskellen på et køtilbud hos Elgiganten og en besparelse på 100.000 kr. hos Voyah er produktet. Elgiganten sælger computere, fladskærme, kaffemaskiner og tusind andre elektronikprodukter, som man har brug for. Det er produkter, man køber uden helt samme overvejelser, som når man køber en ny bil.
En ny bil bil, er jeg sikker på, må gerne blive billigere, men så forventer man også, at alle kunder kan få den til samme pris. Det er for tidligt at sige, om Free bliver en bil, danskerne køber ret mange af, men det er klart, at med en besparelse på 100.000 kr., kan Voyah-forhandlerne håbe på langt flere besøgende og flere kunder.
LÆS OGSÅ | Hongqi barberer 400.000 kr. af prisen
Men det er også som at tisse i bukserne for at holde sig varm. Når 100 danskere har købt en Free, så skal Voyah enten finde en ny specialmodel til en lav pris – eller regne med, at kunde nummer 101, 102, 103 og så videre bliver svær at få overbevist. Hvorfor skal vedkommende have lyst til at betale 100.000 kr. mere for samme bil? – Importøren påpeger selv, at Free First Edition til 499.990 kr. “med få undtagelser” har samme udstyr som Free Platinum til 599.990 kr.
Når en bilimportør med et enkelt pennestrøg kan fjerne 1/6 af nyprisen på en bil, så siger det noget om, at nogen fra fabrik over importør til forhandler tjener rigtig godt på bilen, når den bliver solgt til originalprisen. På de 100 biler, som fås til specialpris, fjernes med et en gevinst på 10.000.000 kr., og hvem har lyst til at være nummer 101, der så hjælper Voyah med en ekstra gevinst på 100.000 kr.?
Den nye VW ID.7 Tourer er ikke bare en gennemført stationcar men en Volkswagen i højeste potens. Det er nok til, at Audi og BMW nappes i haserne.
Der er ikke solgt mange eksemplarer af den nye Mercedes-AMG C 63 S – og det forstår vi godt. Læs med og find ud af hvorfor.
Vi hylder tre tyske baghjulstrækkere med V8-motor, der tager dig tilbage i tiden, hvor køreglæde handlede om dækrøg og dramatik frem for assistentsystemer og acceleration.
Den nye Mini Cooper SE på el kan køre meget længere på en opladning end den gamle. Det gør den meget tungere, men ikke alt er tabt.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.