BrugtbilElbilerGuideKøb & salg

Brugt elbil: Her er de mest populære og billige elbiler

Af i Brugtbil, Elbiler, Guide, Køb & salg
Nye elbiler kan være en pebret fornøjelse. Men hvis du kan leve med en begrænset rækkevidde, kommer du langt for 100.000 kroner. Vi ser nærmere på udvalget af brugte elbiler – og hvad du skal være opmærksom på, når du køber brugt elbil.

Af: Esben Skrumsager / d. 29. august 2019

Selvom elektriske biler fortsat nyder godt af lave afgifter, er biltypen ikke ligefrem et billigt alternativ til de konventionelle biler med brændstofmotor. Har du ikke et budget, der rækker til en ny elbil, findes der efterhånden et pænt udvalgt at bruge eksemplarer.

Du vil dog ikke ligefrem være ene om at jagte en brugt elbil. Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker på Bilbasen, er der godt nok kommet flere brugte elbiler til salg, men samtidig er antallet af folk, der søger direkte på elbilerne, også kraftigt stigende.

– Der er meget stor interesse for elbiler. Her er ti gange så mange søgninger end på benzin- og dieselbiler generelt, og de bliver solgt ret hurtigt, siger Jan Lang.

I skrivende stund finder du knap 400 elbiler på Bilbasen. Det er ifølge Jan Lang tydeligt, at de fleste går efter de nyere elbiler på under et år, og særligt bilens rækkevidde på en opladning er afgørende, konstaterer han.

Her er de mest populære elbiler

Der er flest søgninger på BMW i3, hvor også udbuddet også størst. Herefter følger Tesla Model S, Nissan Leaf og Renault Zoe.

Jan Lang har blandt de brugte elbiler størst fidus til Leaf og i3.

– Jeg synes, at BMW i3 er en spændende bil. Den er noget billigere, end jeg havde regnet med. Men hvis jeg skal anbefale en bil, kan jeg ikke lade være med at pege på Nissan Leaf, siger han.

– Den første generation af en Nissan Leaf er en fin bil og fejler ikke ret meget. Men har du pengene, så tag anden generation, siger Jan Lang

Han vil ikke anbefale den den store Tesla Model S, som kan være dyr at reparere. Til gengæld har Tesla foreløbig det største netværk af hurtigladere, som gør bilerne egnet til pendlere.

Så billigt kan du købe en brugt elbil

Renault Zoe og Nissan Leaf koster fra 80.000 til 150.000 kr. En BMW i3 koster typisk fra omkring 140.000-150.000 kr. for de tidlige modeller, mens Tesla Model S har et bredere spænd fra 350.000 og op til 550.000 kr.

– Hvis man bare vil have en elbil og ikke ser så meget på rækkevidden, så kommer man langt for omkring 100.000 kr., siger Jan Lang.

Peugeot iOn

En af de billigste elbiler på Bilbasen netop nu er en Peugeot iOn til knap 40.000 kroner. Bilen har godt nok også både alderen og kilometertallet imod sig med 103.000 kørte kilometer i en årgang 2012. Den teoretiske rækkevidde lød oprindeligt på 150 kilometer, men med en elbil af dén alder må du forvente, at batteriets kapacitet er væsentlig lavere i dag.

Renault Fluence

Har du brug for en mere reel bil end den spinkle Peugeot, kan du eksempelvis snuppe en Renault Fluence. Modellen blev populær, da BetterPlace rullede stationer ud over hele landet, hvor man kunne få skiftet batteriet, for dét kan man nemlig i Fluence. Eventyret sluttede dog brat i 2013, og siden da har den relativt store elbil fra Renault ikke været i høj kurs.

Derfor kan du også få fingrene i et eksemplar som denne, der kun har kørt 28.000 kilometer siden 2012 for under 55.000 kroner.

TIL SALG | Søg efter Renault Fluence på Bilbasen

Under ideelle betingelser kan rækkevidden med et nyt batteri nå op i nærheden af 200 kilometer. Men når det modsatte er tilfældet, kan rækkevidden falde til omkring 80 kilometer.

VW e-Up

Den velkendte Up er en ægte darling hos danskerne, men selvom modellen primært triller rundt på vejene trukket af benzinmotorer, kan den også fås i en elektrisk udgave.

Der findes adskillige eksemplarer på Bilbasen, men vil du have fingrene i en af de nyere under 100.000 kroner er denne model et godt bud. Årgang 2015 med 40.000 kilometer for tælleren og en pris på 99.900 kroner.

LÆS OGSÅ | Hvad sker der med bilerne, hvis Tesla går konkurs?

Mikrobilen er dog kun beregnet til bykørsel. Men en rækkevidde pr. opladning, der i praksis kræver både godt vejr og høj koncentration at få over 100 kilometer, skal du ikke have det store kørselsbehov, hvis du smider spareskillingerne efter e-Up.

Det skal du tjekke, før du køber brugt elbil

Du kan med fordel gå efter en elbil med varmepumpe, som sikrer et lavere forbrug og dermed længere rækkevidde.

Det er også en god idé at tjekke bremserne. Da elbiler har motorbremser, bliver skiver og klodser ikke brugt så meget som på konventionelle biler, og de har derfor ofte tendens til at ruste.

Du bør vigtigst at alt forsøge at finde ud af, hvad den reelle rækkevidde er. Rækkevidden daler i takt med alderen, så søg på den specifikke model, du er interesseret i. Diverse hjemmesider, fora og Facebook-grupper kan være en god kilde til andre ejeres oplevelser.

Ladetider på brugte elbiler

Men en ladeboks derhjemme i garagen vil en Renault Zoe kunne lade med 11 kW, hvilket svarer til at oplade 50 kilometers kørsel i timen.

De første modeller af BMW i3 kan lades med 3,7 kW, mens en Leaf, der klarer 3,7 kW i første generation, kan opgraderes til 7,4 kW eller 30 km på en time med en speciel ladeboks. Tesla Model S mellem 11 og 22 kW alt efter årgang og model.

På farten kan de første Zoe-modeller lade op til 43 kW, men de nye kan kun lade med 22 kW. Leaf i første generation kan klare op til 50 kW, men den fås nu i en model, der kan klare op til 100 kW. BMW i3 kan snuppe op til 50 kW mens Tesla S klarer op til 120 – og snart 150 kW.

Esben Skrumsager
Om forfatteren

Esben Skrumsager

Bilnyheder fra ind- og udland samt tests af nye biler med fokus på praktiske egenskaber for familien er Esben Skrumsagers fokusområder. Med erfaring fra blandt andet Ekstra Bladet, Søndagsavisen og Bil Magasinet er Esben på trods af sine blot 30 år en erfaren herre inden for motorjournalistik.