Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-07
Test og anmeldelser
24. december 2024

Langtidstest: På langtur i vinterkulde med Renault Scenic E-Tech

Simon Hallenslev

Simon Hallenslev

Mere end 600 kilometer i slud og blæst med fuld oppakning er en prøvelse for enhver elbil. Hvordan klarer vores langtidstester det? Vi sender Renault Scenic E-Tech på en hård vinterprøvelse.

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Der er meget, meget langt til det lune laboratorium, hvor Renault Scenic E-Tech (og alle andre elbiler i øvrigt) har fået udmålt sin WLTP-rækkevidde. Sådan tænker jeg en kold og vindblæst fredag morgen, mens mine tre kollegaer fylder langtidstesteren op med habengut.

Julefrokostsæsonen er over os alle – inklusiv Bilbasen. Vi er kaldt til festivitas på Århus-kontoret, og jeg har skrevet mit navn på samkørselslisten, så tre skønherlige kollegaer kan slippe for toget. Jeg benytter samtidigt muligheden for at stressteste vores langtidstester, Renault Scenic E-Tech, i kolde vinterforhold med fire voksne, fuld oppakning og mestendels motorvejskørsel. Læs hvordan det går lige her.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-15

København – Århus

De fleste havde nok taget færgen med færre kilometer og mulighed for at strække ben på overfarten. Desværre for mine tre kollegaer er jeg en bundseriøs skribent, der vil teste bilens kunnen i vinterkulde (og samtidigt er hunderæd for at sejle). Når vi laster op i hovedstaden, er det med andre ord for at tage den lange vej nedenom.

Fra kontoret på Christianshavn bliver der smidt balkjoler og spidse sko i bagagerummet, mens jeg indtaster destinationen på det indbyggede Google Maps. Til hotellets hoveddør er der 307 kilometer, og bilen anslår, at der er 15% tilbage på batteriet ved ankomst. Et tal, som jeg frygter ændrer sig, når bilen bemærker, at det kun er to plusgrader og ikke otte, som den har registreret i den “lune” parkeringskælder.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-13
Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-14

Afsted det går. Jeg er ikke den type elbilist, der bruger indersporet for at maksimere forbruget. Jeg kører, hvad jeg må, om det er 110 eller 130 km/t, og efter blot et par minutter, regner Scenic E-Tech lidt på rækkevidden. Den mærker nu temperaturen og min tunge speederfod og anslår, at der er 11% ved ankomst.

Denne beregning holder vores langtidstester fast i hele vejen, og ved ankomst på hotellet står der ganske rigtigt 11% i displayet. Det er, set med mine øjne, en elbils vigtigste opgave. At udregne rækkevidden intelligent og hurtigt, så man ved, hvad man har til rådighed i batteriet. Det eliminerer rækkeviddeangst.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-11
Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-12

Forbrug inkl. ladetab

Renault Scenic E-Tech smides i ladestanderen, og jeg dribler til julefrokost. Et af de fine i esser i ærmet er, at den kan lade med 22 kW. Selvom der skal hældes meget strøm på, går den fra 11% til 100% på bare 4,5 time. Jeg spiller fandango og spiser fiskefilet, da bilen bliver færdig, men jeg får en notifikation om opladningen, og der er smidt i alt 82,43 kWh på.

Bilen har således kørt 307 kilometer og brugt 82,43 kWh. Dette tal inkluderer energi, som uundgåeligt er gået tabt i opladningsprocessen. Det giver et forbrug på 26,85 kWh per 100 kilometer, hvilket isoleret er et højt forbrug. Medtager man de eksterne faktorer med fire voksne, fuld oppakning, blæst, våde veje og temperaturer omkring nulpunktet, er det dog ikke forfærdeligt.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-09
Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-10

Århus – København

Ingen snaps, ingen hovedpine. Efter en (nærmest) sober julefrokost kan turen gå hjemover igen forholdsvist tidligt. Proceduren er imidlertid den samme, som da vi skulle afsted, og mens mine kollegaer får fyldt bilen, grubler jeg lidt over hjemturen. Denne gang er det nemlig en sneklædt Renault Scenic E-Tech i minusgrader, der møder os på parkeringspladsen.

Adressen til Københavnerkontoret skrives ind, og nu står der 3% ved ankomst i displayet. Jeg sætter denne gang min lid til, at temperaturen stiger og vejene tørrer undervejs på turen. Det er nemlig en klar og solrig dag, hvilket forhåbentlig kan betyde, at vi lander i hovedstaden med skindet på næsen.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-06
Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-05
Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-08

Og ganske rigtigt! Trods lange stykker med jysk motorvej og 130 km/t, finder Scenic E-Tech lidt overskud i lunere temperaturer. Vi ankommer således på kontoret efter 307 kilometer med 12% på batteriet svarende til 55 kilometer. Ingen svedige håndflader!

Med et nærmest tilsvarende resultat ved ankomst, er der ingen overraskelse, da bilen sluger tæt på tilsvarende 81,9 kWh ved næste opladning. Det giver et forbrug på 26,68 kWh per 100 kilometer inklusiv ladetab. Med dette forbrug bør Renault Scenic E-Tech kunne køre 326 kilometer på en fuld opladning.

326 kilometer stemmer selvfølgelig ikke helt overens med de 55 kilometer, som bilen mener, der er tilbage ved ankomst på slutdestinationen efter 307 kilometer. Det skyldes, at den sidste del af ruten i begge ender er rolig bykørsel med lave hastigheder, hvorfor Scenic E-Tech igen tilretter og giver den realistiske rækkevidde videre. Præcist som man gerne vil have.

Renault Scenic E-Tech – Langtidstester-02

Status efter hård vinterprøvelse

Om end 26 kWh per 100 kilometer er et højt forbrug, er det ikke værd at hidse sig op over. Det her er en vinterprøvelse af den helt hårde kaliber, der også afspejler et helt almindeligt dansk brugsmønster. For når der skal spises julemad og danses om træet hos familien i den anden ende af landet, så kan Renault Scenic E-Tech klare det.

Vigtigere endnu, så kan Renault Scenic E-Tech klare det på ærlig vis. Den intelligente udregning af den realistiske rækkevidde virker, og på de to motorvejstunge ture, som jeg har udsat den for, har det givet ro i kabinen. Der er ingen grund til gætværk eller hovedregning, hvis man sætter hastigheden op eller render ind i en snebyge.

Dertil kommer, at Renault Scenic E-Tech er en virkelig behagelig bil på stræk som disse. End ikke langlemmede passagerer på bagsædet har manglet plads, og som chauffør står den roligt og retningsstabilt ved 130 km/t. Med et lavt støjniveau og velspillende Harman Kardon-lydanlæg oven i hatten kommer alle veltilfredse frem – selv efter en julefrokost.


SPECIFIKATIONER

Renault Scenic 87 kWh Iconic

Motor: Elmotor Ydelse: 220 hk / 300 Nm 0-100 km/t: 7,9 sekunder Tophastighed: 170 km/t Forbrug: 16,8 kWh/100 kilometer Batterikapacitet: 87 kWh Rækkevidde (WLTP): 609 kilometer Ladekapacitet: Op til 150 kWMål (L/B/H): 447/209/157 cm Køreklar vægt: 1.860 kiloTrækvægt: 1.100 kg Bagagerumsvolumen: 545 – 1.670 liter Pris: 334.990 kr. (Scenic fås fra 269.990 kr.) Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr. / 4.895 kr. Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen