Nio lancerer billigmærket Firefly
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
TEKST & FOTO Simon Hallenslev
Der er meget, meget langt til det lune laboratorium, hvor Renault Scenic E-Tech (og alle andre elbiler i øvrigt) har fået udmålt sin WLTP-rækkevidde. Sådan tænker jeg en kold og vindblæst fredag morgen, mens mine tre kollegaer fylder langtidstesteren op med habengut.
Julefrokostsæsonen er over os alle – inklusiv Bilbasen. Vi er kaldt til festivitas på Århus-kontoret, og jeg har skrevet mit navn på samkørselslisten, så tre skønherlige kollegaer kan slippe for toget. Jeg benytter samtidigt muligheden for at stressteste vores langtidstester, Renault Scenic E-Tech, i kolde vinterforhold med fire voksne, fuld oppakning og mestendels motorvejskørsel. Læs hvordan det går lige her.
De fleste havde nok taget færgen med færre kilometer og mulighed for at strække ben på overfarten. Desværre for mine tre kollegaer er jeg en bundseriøs skribent, der vil teste bilens kunnen i vinterkulde (og samtidigt er hunderæd for at sejle). Når vi laster op i hovedstaden, er det med andre ord for at tage den lange vej nedenom.
Fra kontoret på Christianshavn bliver der smidt balkjoler og spidse sko i bagagerummet, mens jeg indtaster destinationen på det indbyggede Google Maps. Til hotellets hoveddør er der 307 kilometer, og bilen anslår, at der er 15% tilbage på batteriet ved ankomst. Et tal, som jeg frygter ændrer sig, når bilen bemærker, at det kun er to plusgrader og ikke otte, som den har registreret i den “lune” parkeringskælder.
Afsted det går. Jeg er ikke den type elbilist, der bruger indersporet for at maksimere forbruget. Jeg kører, hvad jeg må, om det er 110 eller 130 km/t, og efter blot et par minutter, regner Scenic E-Tech lidt på rækkevidden. Den mærker nu temperaturen og min tunge speederfod og anslår, at der er 11% ved ankomst.
Denne beregning holder vores langtidstester fast i hele vejen, og ved ankomst på hotellet står der ganske rigtigt 11% i displayet. Det er, set med mine øjne, en elbils vigtigste opgave. At udregne rækkevidden intelligent og hurtigt, så man ved, hvad man har til rådighed i batteriet. Det eliminerer rækkeviddeangst.
Renault Scenic E-Tech smides i ladestanderen, og jeg dribler til julefrokost. Et af de fine i esser i ærmet er, at den kan lade med 22 kW. Selvom der skal hældes meget strøm på, går den fra 11% til 100% på bare 4,5 time. Jeg spiller fandango og spiser fiskefilet, da bilen bliver færdig, men jeg får en notifikation om opladningen, og der er smidt i alt 82,43 kWh på.
Bilen har således kørt 307 kilometer og brugt 82,43 kWh. Dette tal inkluderer energi, som uundgåeligt er gået tabt i opladningsprocessen. Det giver et forbrug på 26,85 kWh per 100 kilometer, hvilket isoleret er et højt forbrug. Medtager man de eksterne faktorer med fire voksne, fuld oppakning, blæst, våde veje og temperaturer omkring nulpunktet, er det dog ikke forfærdeligt.
Ingen snaps, ingen hovedpine. Efter en (nærmest) sober julefrokost kan turen gå hjemover igen forholdsvist tidligt. Proceduren er imidlertid den samme, som da vi skulle afsted, og mens mine kollegaer får fyldt bilen, grubler jeg lidt over hjemturen. Denne gang er det nemlig en sneklædt Renault Scenic E-Tech i minusgrader, der møder os på parkeringspladsen.
Adressen til Københavnerkontoret skrives ind, og nu står der 3% ved ankomst i displayet. Jeg sætter denne gang min lid til, at temperaturen stiger og vejene tørrer undervejs på turen. Det er nemlig en klar og solrig dag, hvilket forhåbentlig kan betyde, at vi lander i hovedstaden med skindet på næsen.
Og ganske rigtigt! Trods lange stykker med jysk motorvej og 130 km/t, finder Scenic E-Tech lidt overskud i lunere temperaturer. Vi ankommer således på kontoret efter 307 kilometer med 12% på batteriet svarende til 55 kilometer. Ingen svedige håndflader!
Med et nærmest tilsvarende resultat ved ankomst, er der ingen overraskelse, da bilen sluger tæt på tilsvarende 81,9 kWh ved næste opladning. Det giver et forbrug på 26,68 kWh per 100 kilometer inklusiv ladetab. Med dette forbrug bør Renault Scenic E-Tech kunne køre 326 kilometer på en fuld opladning.
326 kilometer stemmer selvfølgelig ikke helt overens med de 55 kilometer, som bilen mener, der er tilbage ved ankomst på slutdestinationen efter 307 kilometer. Det skyldes, at den sidste del af ruten i begge ender er rolig bykørsel med lave hastigheder, hvorfor Scenic E-Tech igen tilretter og giver den realistiske rækkevidde videre. Præcist som man gerne vil have.
Om end 26 kWh per 100 kilometer er et højt forbrug, er det ikke værd at hidse sig op over. Det her er en vinterprøvelse af den helt hårde kaliber, der også afspejler et helt almindeligt dansk brugsmønster. For når der skal spises julemad og danses om træet hos familien i den anden ende af landet, så kan Renault Scenic E-Tech klare det.
Vigtigere endnu, så kan Renault Scenic E-Tech klare det på ærlig vis. Den intelligente udregning af den realistiske rækkevidde virker, og på de to motorvejstunge ture, som jeg har udsat den for, har det givet ro i kabinen. Der er ingen grund til gætværk eller hovedregning, hvis man sætter hastigheden op eller render ind i en snebyge.
Dertil kommer, at Renault Scenic E-Tech er en virkelig behagelig bil på stræk som disse. End ikke langlemmede passagerer på bagsædet har manglet plads, og som chauffør står den roligt og retningsstabilt ved 130 km/t. Med et lavt støjniveau og velspillende Harman Kardon-lydanlæg oven i hatten kommer alle veltilfredse frem – selv efter en julefrokost.
Renault Scenic 87 kWh Iconic
Motor: Elmotor
Ydelse: 220 hk / 300 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 170 km/t
Forbrug: 16,8 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 87 kWh
Rækkevidde (WLTP): 609 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 447/209/157 cm
Køreklar vægt: 1.860 kilo
Trækvægt: 1.100 kg
Bagagerumsvolumen: 545 – 1.670 liter
Pris: 334.990 kr. (Scenic fås fra 269.990 kr.)
Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 14.995 kr. / 4.895 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Firefly skal gøre det, Nio ikke selv er i stand til: konkurrere på de europæiske markeder med lave priser. Den første Firefly-model er en hatchback med friskt design og 92 liter frunk.
Med MG Cyberster får man en knaldrød sportsvogn på strøm med saksedøre og over 500 hestekræfter for menneskepenge. Desværre mangler skarpheden, og det forpurrer potentialet.
Den første nye minibil med forbrændingsmotor i mands minde er kinesisk og en stærk hybrid. Med 194 hestekræfter er MG3 Hybrid+ kraftig, men ikke alt er, som det burde være.
Prisen for at lade elbilen op på farten svinger rigtig meget og du kan ende med at betale alt for meget for strømmen. Se med og find ud af, hvordan du billigst får strøm på elbilen på farten.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.