oktober 29, 2023

Forbrugstest: Betragteligt bedre takter fra opdateret Toyota BZ4X

Efter en hård medfart i medierne har Toyota opdateret deres elektriske BZ4X for at åbne op for mere rækkevidde og bedre forbrug. Har det virket?

TEKST & FOTO Simon Hallenslev

Der var drøje hug på menuen, da bilmedier fra ind- og udland fik Toyota BZ4X til test i løbet af sidste år. På virkelighedens veje viste forbruget sig skyhøjt, og de høje forventninger til den første elbil fra verdens næststørste bilproducent blev ingenlunde indfriet.

Nok ved de fleste, at de opgivne angivelser om rækkevidde og forbrug baseres på tests i lukkede laboratorier under optimale forhold, hvad der angår vind og temperatur. Alligevel skød BZ4X bemærkelsesværdigt meget ved siden af, og præsterede i Bilbasens test et forbrug, der var dobbelt så højt som det angivne fra producenten.

En del af forklaringen på dette var, ifølge Toyota, en indbygget sikkerhedsbuffer, der sikrede mange brugbare kilometer, efter displayet viste 0 km i rækkevidde. Klimaanlægget tog desuden en for stor portion af den teoretiske rækkevidde, ligesom bilen også selv tog højde for det tab der sker, når bilen lades op – det gør andre bilproducenter ikke. Alt det er nu ændret i en opdatering, og så er spørgsmålet, hvor stor en forskel det gør.

Vejret driller

Egentlig var det planen, at forbrugstesten skulle være et samlet billede af forbruget på tværs af mere end 600 kilometer. De mange kilometer skulle fordeles på en tur fra hovedstaden til Vadehavet og tilbage igen med cirka 35 procent landevejskørsel og 65 procent motorvej.

Ved afgang fra København møder jeg dog efterårets første regulære blæsevejr. Jeg har stiv modvind på det meste af ruten med en middelvind over 10 m/s og vindstød af stormstyrke. Det giver ikke et retvisende billede, og derfor splitter jeg ruten op, så den vindblæste del af ruten står for sig.

I disse suboptimale vindforhold kæmper Toyota BZ4X sig 210 km ad motorvejen til en ladestation i Fredericia, hvor jeg med 27% på batteriet bliver kylling og smider strøm på. 

Bilen indikerer et forbrug på 19,2 kWh/100 km. Det er selvfølgelig noget højere end de 14,7 kWh/100 km, som testbilen er angivet til. Alligevel er det respektabelt, fordi det er ved ren motorvejskørsel med 110 km/t i strenge vindforhold. Resultatet er også bedre end de 26,6 kWh/100 km, som min kollega Morten oplevede i sin forbrugstest sidste år.

Endelig mere mildt

Efter en weekend ved Vadehavet er det tid til at drage hjem på en dag, hvor vejret er meget mere mildt og lettere at regne med. På vejen hjem bider jeg igen turen over med et ladestop i Fredericia, hvorfor testruten denne gang starter med 110 km på en blanding af landevej og motortrafikvej.

Ved ladestoppet konkluderer jeg, at Toyota BZ4X med 80-90 km/t over 110 km har et forbrug på 17 kWh/100 km. Det er ved 11 grader med en middelvind under 2 m/s og et klimaanlæg i Eco-indstilling, som det anbefales af Toyota Danmark.

I Fredericia er jeg en af de irriterende typer på lynladerstationen, der spærrer en stander for længe. Jeg undskylder det i videnskabens navn, fordi jeg skal have 100 procent på batteriet, før turen går videre. Herfra kører jeg 210 km hjem på motorvej alene med 110 km/t på fartpilot.

Ved ankomst i København indikerer bilen selv et forbrug på 16,4 kWh. På ladeboksen efter hjemkomsten optager BZ4X i alt 39,75 kWh på batteriet, der har en nettokapacitet på 64 kWh. Det giver et forbrug på 18,9 kWh over 210 km på motorvej inklusiv det såkaldte ladetab, som alle elbiler har ved opladning.

Forbruget på 18,9 kWh giver en teoretisk rækkevidde på cirka 340 km ved 110 km/t. Det er 164 km mindre end det, som Toyota BZ4X er målt til at kunne i et 22 grader varmt WLTP-laboratorium uden vind eller tændt klimaanlæg. Det er med andre ord godkendt.

Ikke værst!

Med et batteri på 64 kWh er Toyota BZ4X ikke den rette elbil til dem, der kører meget langt meget ofte, og det ændrer opdateringen ikke på. Opdateringen betyder heller ikke, at Toyota BZ4X på magisk vis bliver elbilen med det bedste forbrug i sin klasse.

Opdateringen betyder dog, at forbruget ikke er himmelråbende, men i stedet er noget mere sammenligneligt med de tyske og japanske konkurrenter.

Da min kollega udsatte BZ4X for en forbrugstest før opdateringen, skete det med væsentligt færre motorvejskilometer. Alligevel lå den teoretiske rækkevidde og rodede rundt omkring 260 km.

I denne forbrugstest er den teoretiske rækkevidde 340 km på motorvej alene, hvilket er en forbedring på 30 procent. Selvom det ikke betyder, at Toyota BZ4X er bedst, er det slet ikke værst! Det er en ganske markant forbedring, der bevidner, at opdateringen virker og trækker BZ4X ud af skærsilden.


Toyota BZ4X FWD Active 

Motor: Elmotor (for)
Ydelse: 204 hk / 266 Nm
0-100 km/t: 7,5 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 14,7 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 64 kWh
Rækkevidde: 504 kilometer
Ladekapacitet: Op til 150 kW
Mål (L/B/H): 469/186/165 cm
Køreklar vægt: 1.895 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 452 liter

Pris: 399.990 kr. (BZ4X fås fra 377.990 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 4.995/0 kr. (BZ4X fås fra 4.745/0 kr.)*Kampagne
Beskatningsgrundlag, firmabil: 373.990 kr.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Find brugte Toyota BZ4X til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

BMW iX1 sniger sig ned på 395.000 kr.

Den elektriske iX1 – og søstermodellen iX2 – er faldet 25.000 kr. Med priser fra 395.000 kr. står elbilerne bedre i et marked med hård konkurrence, men der er stadig plads til forbedringer.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS