Kører du rundt med lappevæske der er for gammel? Alderen er endda ikke det eneste problem, der kan være med lappevæske.

Reservehjulet har længe været en døende sild i vores bilpark. Det har for længst opgivet pladsen til en kompressor og en væske, der kan lukke et hul, så du kan køre til videre til et værksted. Men lappevæsken kan blive for gammel og gøre mere skade end gavn, skriver Jyllands-Posten (Kræver premium-abonnement).
Op til 500 kr. at få ny væske
Nogle værksteder spørger selv, om de skal skifte væsken, hvis den er for gammel Men kører du ikke jævnligt til service hos et mærkeværksted, så skal du måske selv tjekke udløbsdatoen.
Godt nok virker væsken formentlig langt længere end datoen på flasken, men det er alligevel surt, at stå i vejsiden uden mulighed for at komme videre, fordi væsken ikke virker eller slet ikke kan komme ud af flasken/dåsen.
Væsken har typisk en levetid på fire til seks år og koster op til 500 kr. at skifte, skriver Jyllands-Posten.
Ikke uproblematisk at benytte lappevæsken
Det er dog ikke helt uproblematisk at bruge lappekittet. Dels er påfyldningsmetoden ikke altid ligetil, og dels oplever nogle at det ikke lappe ordentlig. I følge Jyllands-Posten må Falck slet ikke bruge det, da det ikke altid virker Desuden gør væsken en lapning besværlig eller umulig, fordi det klistrer hele indersiden af dækket til. Dermed skal dækcentret bruge længere tid på rengøring og går det helt galt, går også dæktryksensoren til. Og så er operationen lige pludselig blevet meget dyrere end et nyt dæk. Der er dog andre løsninger, så du undgår lappekittet.

Alternativerne
Hvis du har en bil med reservehjulsbrønd, så kan du købe et hjul og en donkraft hos en auto-ophugger og smide i. Det er den nemmeste løsning – husk at der også skal lægges hjulnøgle og en med – den er nemlig heller ikke standardudstyr længere. Der findes dog en endnu nemmere løsning:
Der findes biler, der ikke behøver lappevæske, fordi de kører med dæk, der kan køre videre, når de er punkteret. Fænomenet har flere navne. Run Flat er det mest brugte, men de forskellige mærker har deres egne navne: Continental kalder det SSR (Self Supporting Runflat), Michelin kalder det Run Flat, Bridgestone Run Flat Technology og Goodyear siger ROF (Run on Flat).

Disse dæk er standard-monterede på en række biler, og hemmeligheden er at siderne i karkassen er forstærkede, så dækket kan køre uden luft i en kortere periode – typisk siger producenterne 80 km/t i 80 km, men de kan køre længere. Da man ikke kan se på et Run Flat at det er punkteret er der altid dæktryksensor. Tidligere skulle bilen være født med Run Flat, hvis man skulle montere Run Flat.
Men da alle nye biler skal leveres med dæktryk sensor er det pludselig muligt at montere Run Flat dæk på mange biler Det gælder fx Continental SSR og Bridgestone Driveguard.
Hvad der er næsten endnu mere smart er Continetal Contiseal, der har en tyktflydende masse i dækket. Massen lukker eventuelle huller med det samme, så dækket er så godt som punkterfrit.

Disse teknologier er værd at overveje næste gang, du skal skifte dæk