Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
TEKST Morten Bek FOTO PR
Den længe ventede Audi Q6 E-Tron blev præsenteret i marts, og tyskerne havde med det samme tilknyttet priser til den vigtige nyhed. Med firehjulstræk, 388 hestekræfter og batteri på 94,9 kWh starter Q6 E-Tron Quattro på 659.990 kr.
Audi har allerede ved premieren lovede billigere varianter. Billigere varianter, som har en enkelt elmotor og dermed kun trækker på baghjulene. Den første af dem er lige landet på prislisten, og den skærer 70.000 kr. af prisen i forhold til den billigste firehjulstrækker.
Q6 E-Tron Performance, som den baghjulstrukne variant hedder, starter på 589.990 kr. Der er samme størrelse batteri med i pakken som i Quattro-modellen, men med en motor mindre kører Performance-udgaven længere: 633 km på en opladning. Quattro’en står til 617 kilometer.
Og kræfterne i den nye Performance-udgave? Det er mere performance i form af længere rækkevidde, end det er høj ydelse, men til trods for reduktionen i elmotorer er der stadig 306 hk i den nye variant. Den må lade med lidt lavere styrke end firehjulstrækkeren: 260 mod 270 kW. En detalje af de helt små, som da heller ikke koster mere end et minut på opladningstiden.
Q6 E-Tron Performance følger Q6 E-Tron Quattro, når det kommer til udstyrsniveauer. Der er tre, og Audi lægger ud med Progress, og så bygger man ellers på med Progress Plus og den dyreste, Ultra.
Progress-udgaven til 589.990 kr. kommer blandt andet med 360 graders kamera, adaptiv fartpilot, udvidet parkeringsassistent, nøglefri betjening, el-betjent ladeklap, el-betjent bagklap og automatisk klimaanlæg.
Progress Plus til 619.990 kr. udvider standardudstyret med matrix-LED-forlygter, el-justerbare forsæder (hukommelse for førersæde og sidespejle), sportssæder, pro-aktiv passagerbeskyttelse, MMI-display til underholdning foran passagersædet og S-sportsundervogn.
Ultra-varianten topper med en pris fra 674.990 kr. Den kommer så til gengæld med luftaffjedring, digitale OLED-baglygter, 20″ alufælge, S Line-interiør og -eksteriør, el-justerbart rat og meget mere. Som de øvrige varianter kan Q6 E-Tron Performance allerede nu bestille.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.