Første kig på elbilerne Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lexus åbner nu helt op for at fortælle om sin nye elbil, RZ 450e. Mens vi tidligere på året kunne fortælle om batteristørrelsen (71,4 kWh), det stærke slægtskab med Subaru Solterra og Toyota BZ4X og samtidig vise designet, kommer der nu endnu mere kød på.
LÆS OGSÅ | Lexus viser mere af den elektriske RZ
Lexus sørger for at give RZ 450e nogle målbare fordele med i forhold til sine søskende. Hvor Solterra og BZ4X kommer med op til 218 hk (Solterra kun med denne ydelse), har RZ langt flere kræfter. Forreste elmotor yder 204 hk, mens den bagtil stemmer i med 109 hk. Det bliver til 313 hk.
Med omkring 300 hk rammer Lexus direkte ned, hvor den stærkeste udgave af den vigtige konkurrent Audi Q4 E-Tron ligger. Som 50 Quattro har Q4 E-Tron 299 hk.
Men hvor Audi’en med 299 hk har en WLTP-rækkevidde på en opladning på 481 kilometer, står det ikke nær så godt til i Lexus’en: Her hedder den officielle rækkevidde indtil videre “over 400 kilometer”. Det bliver næppe meget mere, som i søstermodellen fra Toyota koster det ekstra at have to elmotorer og højt udstyrsniveau.
I bedste fald kan Toyota BZ4X med forhjulstræk køre 513 kilometer på en opladning. Med firehjulstræk og højt udstyrsniveau er tallet 416 kilometer – så det er med stor sandsynlighed niveauet for RZ 450e.
Lexus har ekstra midler at gøre godt med, når det kommer til indretning af kabinen. Så i forhold til de tilsvarende modeller fra Toyota og Subaru går det mere “lækkert” for sig.
Blandt andet en ny type stemningsbelysning, som kaster skygger og lys på forskellige måder på paneler og overflader. Men også elektronisk dæmpbart glastag og varmekanaler under rattet og lavt i passagersiden skulle være noget specielt: Det skulle føles som at have et varmt tæppe på. Men husk kun at tage en morfar, når bilen holder stille…
LÆS OGSÅ | Toyota BZ4X fås fra 387.990 kr.
Som standard har RZ 450e et helt almindeligt rat. Det virker måske underligt at nævne, men vi gør det kun, fordi elbilen også fås med et rat uden klassisk top. Den øverste del af kransen mangler simpelthen, så rattet ligner noget fra et fly eller en Formel 1-racer. Rattet er ikke mekanisk forbundet med hjulene, og styretøjet er lavet, så der kræves meget lidt udslag for at dreje skarpt.
Hvad det særlige rat, og den nye Lexus RZ 450e i det hele taget, skal koste, står hen i det uvisse. Der åbnes for bestilling i dag, den 21. april.
Det er to store og fuldelektriske nyheder, som Toyota løfter sløret for i København. Vi ser nærmere på Toyota Urban Cruiser og Toyota C-HR+.
Nissan skruer op for charmen og tilbyder 36 måneders privatleasing med elbilen Ariya til kun 2.765 kr. om måneden. Det giver sammenlagt under 115.000 kr., hvis man kan nøjes med 10.000 km årligt.
Første kvartal af 2025 er gået, og i de tre måneder har VW ID.4 været den mest indregistrerede nye bil i Danmark. Tesla Model Y er stadig med i toppen, men det er VW ID. Buzz overraskende nok også.
Trump, told og tariffer. Tre ord, der efterhånden går hånd i hånd. Nu kan ordet ‘statsstøtte’ knyttes til trekløveret, da Trump vil booste salget af Tesla-modeller i Europa.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.