Kategorier
Elektrisk Nyheder

Lexus går efter Audi med den elektriske RZ 450e

Lexus får nu sin anden elbil efter UX. RZ 450e har firehjulstræk, 313 hk og masser af luksus. Den nye Lexus lander i Danmark i starten af 2023.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Lexus åbner nu helt op for at fortælle om sin nye elbil, RZ 450e. Mens vi tidligere på året kunne fortælle om batteristørrelsen (71,4 kWh), det stærke slægtskab med Subaru Solterra og Toyota BZ4X og samtidig vise designet, kommer der nu endnu mere kød på.

LÆS OGSÅ | Lexus viser mere af den elektriske RZ

Lexus sørger for at give RZ 450e nogle målbare fordele med i forhold til sine søskende. Hvor Solterra og BZ4X kommer med op til 218 hk (Solterra kun med denne ydelse), har RZ langt flere kræfter. Forreste elmotor yder 204 hk, mens den bagtil stemmer i med 109 hk. Det bliver til 313 hk.

Med omkring 300 hk rammer Lexus direkte ned, hvor den stærkeste udgave af den vigtige konkurrent Audi Q4 E-Tron ligger. Som 50 Quattro har Q4 E-Tron 299 hk.

Kræfterne koster rækkevidde

Men hvor Audi’en med 299 hk har en WLTP-rækkevidde på en opladning på 481 kilometer, står det ikke nær så godt til i Lexus’en: Her hedder den officielle rækkevidde indtil videre “over 400 kilometer”. Det bliver næppe meget mere, som i søstermodellen fra Toyota koster det ekstra at have to elmotorer og højt udstyrsniveau.

I bedste fald kan Toyota BZ4X med forhjulstræk køre 513 kilometer på en opladning. Med firehjulstræk og højt udstyrsniveau er tallet 416 kilometer – så det er med stor sandsynlighed niveauet for RZ 450e.

Rattet fra en anden verden

Lexus har ekstra midler at gøre godt med, når det kommer til indretning af kabinen. Så i forhold til de tilsvarende modeller fra Toyota og Subaru går det mere “lækkert” for sig.

Blandt andet en ny type stemningsbelysning, som kaster skygger og lys på forskellige måder på paneler og overflader. Men også elektronisk dæmpbart glastag og varmekanaler under rattet og lavt i passagersiden skulle være noget specielt: Det skulle føles som at have et varmt tæppe på. Men husk kun at tage en morfar, når bilen holder stille…

LÆS OGSÅ | Toyota BZ4X fås fra 387.990 kr.

Som standard har RZ 450e et helt almindeligt rat. Det virker måske underligt at nævne, men vi gør det kun, fordi elbilen også fås med et rat uden klassisk top. Den øverste del af kransen mangler simpelthen, så rattet ligner noget fra et fly eller en Formel 1-racer. Rattet er ikke mekanisk forbundet med hjulene, og styretøjet er lavet, så der kræves meget lidt udslag for at dreje skarpt.

Hvad det særlige rat, og den nye Lexus RZ 450e i det hele taget, skal koste, står hen i det uvisse. Der åbnes for bestilling i dag, den 21. april.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.