Noget egentligt facelift er der ikke tale om, men hybridversionen af Lexus UX kører nu med større infotainmentskærm og stivere karrosseri.
TEKST Morten B. Bek FOTO PR
Lexus’ har lang vej igen i Danmark. Efter genetableringen af salget af nye biler fra Lexus i 2021 går det langsomt med at afsætte biler. Selv den mest populære af modellerne, NX, er i de første fire måneder af 2022 kun rullet ud fra forhandlerne i 34 eksemplarer.
Nummer to er den kompakte UX, som er Lexus’ svar på Q3 fra Audi. Med 21 eksemplarer lægger det op til, at ejerne vinker til hinanden, når de mødes på vejen.
Hvis det er designet, der fejler, så er der ikke den store hjælp at hente med opdateringen af UX. Det er kun hvis man sidder bag rattet, man for alvor kan se en forskel på en UX før opdateringen og en UX efter opdateringen.





I kabinen er der sagt farvel til den lille pegeplade (trackpad), der sad mellem forsæderne. Den skulle bruges til at styre infotainmentsystemet, men det var en på alle måder dårlig løsning. Nu styres infotainmentsystemet på skærmen – der er nemlig to nye skærme. En standardskærm størrelse 8″ og en størrelse 12″ til højere udstyrsniveauer.
Hvor den lille pegeplade før sad, sidder nu knapper til sædevarme, men ellers er det småt med ændringer i kabinen. Den bestod allerede i forvejen af ganske lækre materialer. Der er tilføjet en ny udstyrsvariant: F Sport Design. Den har udseendet fra topversionen F Sport, men ikke de tekniske detaljer som fx adaptiv undervogn.
Lexus lover, at UX har forbedrede køreegenskaber. Der er tilføjet flere svejsepunkter, som giver et stivere karrosseri – som skulle give køreegenskaberne et pift.
Indtil videre gælder “faceliftet” kun hybridversionen, UX 250h med 178 hk, og ikke den fuldelektriske UX 300e.
