Kategorier
Elektrisk Test og anmeldelser

Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5

Lexus er tilbage i Danmark, og med plug-in hybriden NX 450h+ har det japanske mærke en god indgang til at stjæle kunder fra Audi, BMW og Volvo.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Når jeg drømmer mig væk i Bilbasens mange tusinde annoncer for brugte biler, så er det tit jeg ender det samme sted. Efter at have været en tur forbi forskellige BMW 3-serie, en god portion med varierende udgaver af Mercedes-Benz C-Klasse og måske en enkelt eller fem versioner af Audi A4, ender jeg hos Lexus.

Den kompakte sedan IS var nok ikke modellen i klassen, jeg var sprunget på, dengang Lexus havde sin første tur i Danmark, som endte i 2013. Det var i hvert fald meget, meget sjældent, at danskerne valgte IS frem for 3-serie, C-Klasse og A4. Det kan være eksklusiviteten (ved meget få solgte biler), det kan være den usvigeligt gode samlekvalitet, det kan være Mark Levinson-lydanlægget, det kan være en masse ting – en brugt Lexus er noget særligt.

LÆS OGSÅ | Lexus går efter Audi med den elektriske RZ 450e

Men uden salg af nye biler fra Lexus er der intet salg af brugte Lexus’. Så de nye biler, som Lexus stiller med i Danmark denne gang, skal helst være mere konkurrencedygtige og mere attraktive end de bilmodeller, der fik mærket til at lukke ned i Danmark i 2013.

NX er nyest af Lexus-modellerne, og indtil videre den mest oplagte model til at konkurrere mod Audi og co. Den kommer, som eneste Lexus, som plug-in hybrid, og med nogenlunde samme størrelse som en Audi Q5 eller Volvo XC60 er den medlem af en meget populær klasse af biler.

NX er jo bare en Toyota RAV4 i smoking?

På samme måde som en Porsche Macan er en Audi Q5 i træningstøj. Det er spillets regler, at platformsdeling sker mellem “almindelige” bilmærker og “premium-bilmærker”. Og når det kommer til platforme, så er den fra RAV4 et rigtig fint sted at starte.

Det Lexus kan, i langt højere grad end Toyota, det er at lægge et tykt tæppe af luksus ud over bilerne. For en Audi-kunde ser interiøret nok rigeligt kunstfærdigt ud, men jeg kan love, at enhver lille ting man rører ved, føles både lækkert og som noget, der skal holde i 50 år.

Lexus arbejder meget med teksturer og japansk inspirerede mønstre, og i NX er der kælet for det lækre ved materialerne, både når man ser på og rører ved dem.

Der kunne være langt flere af de sjove, smukke mønstre, som findes i sportsvognen LC, men i NX finder man dem kun i panelet, der sidder i toppen af dørene. Lexus burde have mod til at bruge det mange flere steder – på midterkonsollen, på instrumentpanelet.

At sidde i NX føles som at sidde i en bankboks. Fordøren lukkes i, og rummet isoleres. Støjisoleringen mod støj fra vind, vej og dæk er i top, og intet knager eller knistrer i løbet af testugen. Et enkelt panel, mellem den store touchscreen og midterkonsollen, sidder skævt, men selv om mange år vil det sikkert sidde på samme sted.

Hvad skal NX 450h+ helt præcist sammenlignes med?

NX falder i klasse med Audi Q5, BMW X3, Mercedes-Benz GLC og Volvo XC60. Den gamle NX, som aldrig nåede at finde vej til Danmark, var nogle få centimeter kortere, men den nye generation er fuldgyldigt medlem af klassen.

I Danmark sælger Lexus ikke den almindelige hybridudgave, NX 350h, som har 244 hk. Den som nogenlunde svarer til Toyota RAV4 Hybrid. Afgifterne dikterer plug-in hybrid, og det er i tilfældet NX 450h+ et system med 2,5-liters benzinmotor og en elmotor. Systemydelsen er 309 hk, så NX er direkte konkurrent til Audi Q5 50 TFSI E (299 hk) og BMW X3 30e (292 hk).

LÆS OGSÅ | Test: Kan Lexus ES følge de tunge tyskere?

Men batteriet i NX er større og giver både på papiret og i virkeligheden en noget bedre elektrisk rækkevidde. 18,1 kWh giver op til 74 kilometer, hvis det er WLTP-normen, der snakker, og i det danske forårsvejr klarer jeg uden problemer 60 kilometer på strøm, når det er køreture på motortrafikvej, landevej og i byen.

Elmotoren har godt overskud til alene at drive bilen (også med campingvogn, som jeg også har testet), og indtrykket af 309 hk er rigeligt til stede, når NX kører som hybrid.

Hvis NX-drivlinjen presses til hård acceleration, viser den trinløse CVT-gearkasse sin grimme side, for så holdes benzinmotoren ved høje omdrejninger. Det er heldigvis sjældent nødvendigt, fordi drivlinjen hurtigt giver kræfter til at accellerere fra 50 til 80 km/t eller 80 til 120 km/t.

Hvordan kører NX?

De to udstyrsvarianter i bunden af modelprogrammet, Business Plus og Executive, kører på 18” hjul med masser af gummi mellem vej og fælge. De øvrige versioner kører på 20” fælge, som uden tvivl vil klæde bilens flotte design – Executive-testbilens 18” ser lidt fortabt ud på den muskuløse SUV.

Men de giver en rigtig god affjedringskomfort med reserver til at klare det meste af både det gode og det dårlige ved det danske vejnet.

NX 450h+ vejer omkring 2 tons, og det samme gør konkurrenterne, så den føles hverken let eller virkelig dynamisk. I sving er der tydelig krængning, mens styretøjet faktisk har god tyngde og giver god balance i bilen.

Hvad koster den japanske SUV?

Med 2022-afgifterne rullet ud koster NX 450h+ mindst 596.500 kr.* Den er 30.000 kr. dyrere end Audi Q5 50 TFSI e, som i sig selv er en ubetydelig forskel, men den har bedre elektrisk rækkevidde – og mere udstyr som standard.

El-justerbare forsæder, læderindtræk, bakkamera, adaptiv fartpilot, varme i rattet, nøglefri betjening og trådløs opladning af smartphones – ting som hos Audi koster ekstra, er standard hos Lexus.

NX er en af de mest vellykkede Lexus-modeller til dato. Hvor jeg med tidligere modeller har haft flere forbehold, som gav konkurrenterne overhånden, er den nye plug-in hybrid samlet set et stærkt produkt. CVT-gearkassen er et mindre ømt punkt, end den kunne være. NX er på så mange andre punkter både lækker, velkørende og velfungerende, så den trinløse gearkasse kun fylder lidt i det samlede billede.


SPECIFIKATIONER

Lexus NX 450h+ Executive

Motor: R4, 2.487 cm2, benzin + elmotor
Ydelse: 309 hk/227 + 121 Nm
0-100 km/t: 6,9 sekunder
Tophastighed: 200 km/t
Forbrug: 100 km/l
CO2-udledning:
22 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 74 kilometer
Mål (L/B/H): 466/187/166 cm
Køreklar vægt: 1.990 kilo
Bagagerumsvolumen:
545-1.436 liter

Pris: 655.500 kr. (NX fås fra 596.500 kr.)*
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 44.995/7.095 kr. (NX fås fra 44.995/6.345 kr.)
Beskatningsgrundlag, firmabil: 575.500 kr. (NX fås fra 516.500 kr.)

* Alle priser er baseret på 2023-afgift (gælder også priser for Audi Q5), da biler som bestilles fra nu leveres i 2023 – 2022-årgangen af NX er udsolgt.


Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.