maj 16, 2022

Større skærmareal i Lexus UX

Noget egentligt facelift er der ikke tale om, men hybridversionen af Lexus UX kører nu med større infotainmentskærm og stivere karrosseri.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Lexus’ har lang vej igen i Danmark. Efter genetableringen af salget af nye biler fra Lexus i 2021 går det langsomt med at afsætte biler. Selv den mest populære af modellerne, NX, er i de første fire måneder af 2022 kun rullet ud fra forhandlerne i 34 eksemplarer.

Nummer to er den kompakte UX, som er Lexus’ svar på Q3 fra Audi. Med 21 eksemplarer lægger det op til, at ejerne vinker til hinanden, når de mødes på vejen.

Hvis det er designet, der fejler, så er der ikke den store hjælp at hente med opdateringen af UX. Det er kun hvis man sidder bag rattet, man for alvor kan se en forskel på en UX før opdateringen og en UX efter opdateringen.

I kabinen er der sagt farvel til den lille pegeplade (trackpad), der sad mellem forsæderne. Den skulle bruges til at styre infotainmentsystemet, men det var en på alle måder dårlig løsning. Nu styres infotainmentsystemet på skærmen – der er nemlig to nye skærme. En standardskærm størrelse 8″ og en størrelse 12″ til højere udstyrsniveauer.

Hvor den lille pegeplade før sad, sidder nu knapper til sædevarme, men ellers er det småt med ændringer i kabinen. Den bestod allerede i forvejen af ganske lækre materialer. Der er tilføjet en ny udstyrsvariant: F Sport Design. Den har udseendet fra topversionen F Sport, men ikke de tekniske detaljer som fx adaptiv undervogn.

LÆS OGSÅ | Test: Lexus NX er værdig til at tage kunder fra Audi Q5

Lexus lover, at UX har forbedrede køreegenskaber. Der er tilføjet flere svejsepunkter, som giver et stivere karrosseri – som skulle give køreegenskaberne et pift.

Indtil videre gælder “faceliftet” kun hybridversionen, UX 250h med 178 hk, og ikke den fuldelektriske UX 300e.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS