november 28, 2024

Måske du skulle vente med at købe en ny VW ID.3 eller ID.4?

Udviklingschefen hos Volkswagen afslører, at ID.3 og ID.4 allerede er på vej med så store opgraderinger af design, interiør og udstyr, at det er en god idé at tøjle lysten til at købe en lige nu.

TEKST Morten Bek FOTO Bilbasen

Man ligger, som man har redt. Og så er det bare op på hesten igen, for intet er så skidt, at det ikke er godt for noget. Det danske sprog er fyldt med bedrevidende ordsprog, og flere af dem passer rigtig godt på den situation, Volkswagen lige nu står i.

Den tyske producent står for første gang nogensinde til at lukke en fabrik i hjemlandet Tyskland, fordi blandt andet salget af elbiler er svækket. De tyske fabriksmedarbejdere er samtidig nogle omkostningstunge mennesker, som ikke vil indse, at Volkswagen lige nu slet ikke er konkurrencedygtig. I Kina er Volkswagen allerede ved at sælge en fabrik og mindst et testanlæg, så der er allerede sat gang i at sænke omkostningerne.

Rom blev ikke bygget på en dag, og der er meget at rette op på. I et interview med det engelske bilmagasin Auto Express fortæller udviklingschef Kai Grünitz om nogle meget store forandringer, som er på vej til elbiler som ID.3 og ID.4. Det er usædvanlig ærlighed fra chefens side, og det får os til at sige, at det er en god idé at klappe hesten og vente med at købe en fabriksny udgave af en af de to biler, fordi forandringerne bliver meget omfattende.

Ind med nyt design og et mere logisk, lækkert interiør

Til Auto Express siger Kai Grünitz: “Vi kommer til at trække et nyt design ned over ID.4 og ID.3, der viser et helt nyt designsprog, som viser tilbage til det sted, vi oprindeligt kom fra, set fra et designperspektiv. En tilbagevenden til det, Volkswagen er kendt for.

Det er svært at se udtalelsen som andet end en direkte indrømmelse af, at det anonyme og noget uinspirerede design, som ID.3 var først med i 2020, er en fejltagelse. Designet mangler den genkendelighed, som Golf og Polo i årtier har tilført det tyske mærke.

Ved introduktionen af både ID.3 og senere ID.4 stod det også meget klart, at interiørkvalitet og funktionalitet led et stort knæk i forhold til modeller fra bare nogle år tidligere. Det er der siden delvist rettet op på, men manglen på fysiske knapper og det overordnede indtryk giver ikke ligefrem fornemmelsen af en betjeningsvenlig, lækker bil.

Med gentænkningen af ID.3 og ID.4 vil Volkswagen derfor også gå tilbage til fortidens styrke med interiørdesign og -layout, der udstråler klassiske dyder.

De to elektriske modeller vil fortsætte på MEB-platformen, fortæller Kai Grünitz til Auto Express. Der vil være forbedringer – og det er forbedringer, som både producenten og kunderne vil få gavn af:

“Vi vil også komme med en lang række forbedringer i forhold til omkostninger til batterier og batteriernes ydelse, og der vil komme nye funktioner og førerassistentsystemer. Så der vil være store forbedringer både i forhold til vores omkostninger, men også i forhold til kunderne.”

I Tyskland og USA er salget af ID.4 faldet dramatisk i år i forhold til sidste år, og det er en udvikling, der står i kontrast til det danske marked. I Danmark er ID.4 en af de bedst sælgende elbiler, men i det samlede billede fylder det danske marked forsvindende lidt for Volkswagen. Den store opdatering af de vigtige elbiler er nødvendig, og det er sandsynligt, at de stærkt fornyede versioner af ID.3 og ID.4 introduceres i 2026, oplyser Auto Express.

I slutningen af 2025 ventes de små elbiler ID.2 og ID.2 som crossover, men den generelle navngivning af Volkswagens elbiler vil skifte i retning af kendte modelnavne som Golf og Passat. Volkswagen er også i gang med at udvikle en ny platform til elbiler, som nu fortsætter udviklingen i samarbejde med amerikanske Rivian, som Volkswagen har skudt et stort milliardbeløb i.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interessant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen logo
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS