Test: Festfyrværkeriet udebliver i farverig Nissan Juke Hybrid
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
TEKST & FOTO Jacob Dalby
Det er kun lidt over et år siden, at VW ID.3 første gang blev opdateret. Dengang både med synlige ændringer på designet og mere lækre materialer i kabinen. En nødvendig opdatering, der skulle råde bod på den lidt for hurtige lancering af VW’s første ID-model.
Dén test kan du læse herunder.
Nu er ID.3 opdateret igen, men denne gang kan det ikke ses, før du træder ind i kabinen. Samtidig er der tekniske opdateringer under huden, som gør ID.3 mere tidssvarende og ikke mindst konkurrencedygtig.
I kabinen kendes 2025-modellen af ID.3 på den 12,9 tommer store infotainmentskærm, som nu er standard i alle versioner – og som har trådløs Apple CarPlay samt Android Auto standard.
Systemet har samtidig fået software-versionen 5.0, og dét højner brugervenligheden gevaldigt, skulle jeg hilse og sige.
Med muligheden for at tilpasse skærmen, så du har dine mest brugte funktioner lige ved hånden, er systemet blevet nemmere og hurtigere at betjene.
Samtidig er touch-baren under skærmen til justering af volumen og temperaturen i kabinen nu baggrundsbelyst, så du rent faktisk kan betjene den i mørke. Tak, VW.
I det opdaterede infotainmentsystem er det nu samtidig muligt at forvarme batteriet, så du kan udnytte den hurtigere opladning fuldt ud, der er kendetegnet ved den nye opdatering.
Det kan gøres manuelt med tryk på en knap eller automatisk ved at taste ruten i navigationen. Så sørger systemet for at opvarme batteriet til den rette temperatur, når der skal hurtiglades.
Og netop den hurtige opladning af batteriet er forbedret i 2025-modellen. Varianterne Pro og Style er hævet fra 120 til 165 kW hvor Pro S og Max er hævet fra 170 til 175 kW.
Det betyder i praksis, at batteriet i Pro og Style kan lades fra 10-80% på 24 minutter – det er 11 minutter hurtigere end før.
Varianterne Pro, Style, Pro S og Max har som standard 204 hk. Det passer egentlig fint til bilens formåen, men savner du alligevel lidt kræfter – eksempelvis i ferien – kan du på månedsbasis opgradere til 234 hk. Det koster 149 kr. om måneden.
Vil du permanent have effekten hævet kan det også gøres med et engangsbeløb på 5.850 kr. Det hele klares trådløst hjemme i carporten.
Testbilen er med 234 hk, og det går rigtig fint i spænd med bilen baghjulstræk, der langt fra bliver overbelastet af de flere kræfter.
LÆS OGSÅ | Video: Sådan gør du bilen til din powerbank
Netop baghjulstrækket er et af de fede elementer ved ID.3. Særligt i vådt føre er det bare en bedre fornemmelse at blive skubbet frem end at mærke forhjulene spinde uden greb i asfalten.
Generelt er ID.3 langt fremme når det kommer til komfort. De mere lækre materialer i kabinen spiller rigtig godt sammen med den støjsvage fremfærd ved selv højere hastigheder på motorvejen.
Samtidig er undervognen sat rigtig godt op, så ujævnheder i underlaget absorberes på fornem vis. Det uanset om du cruiser de lange stræk på motorvejen eller triller rundt ved lavere hastigheder over bump og brønddæksler i byen.
Til gengæld “synger” drivlinjen lige rigeligt i testbilen. Det er mest hørbart ved landevejshastigheder, når speederen slippes, og drivlinjen regenererer energi til batteriet.
Med de seneste opdateringer af ID.3, er det ved at være en helt komplet bil. Og det er ikke bare til bykørsel – ID.3 kan sagtens fungere som bil nummer 1 for rigtig mange.
Programmet af forskellige motorer og udstyrsvarianter er samtidig med til at gøre ID.3 relevant for rigtig mange.
ID.3 starter nu ved 259.995 kr. for varianten ‘Pure’. Her skal man blot være opmærksom på, at varmepumpe ikke er standard ligesom alufælge heller ikke er det. Den dyreste variant hedder GTX Performance med 326 hk, adaptiv undervogn og en rækkevidde på 591 km til 389.995 kr.
Vi anbefaler, at du som minimum går efter varianten Pro og opefter, der alle har varmepumpe som standard.
SPECIFIKATIONER
VW ID.3 Style
Motor: Elmotor
Ydelse: 204 hk / 265 Nm
0-100 km/t: 7,6 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 15,4 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 59 kWh (netto)
WLTP Rækkevidde: 430 kilometer
Ladekapacitet: Op til 165 kW
Mål (L/B/H): 426/181/156 cm
Køreklar vægt: 1.841 kilo
Trækvægt: 0 kg
Bagagerumsvolumen: 385 – 1.267 liter
Pris: 309.995 kr. (ID.3 fås fra 259.995 kr.)
Privatleasing, 48 mdr., 15.000 km (engangsydelse/mnd. ydelse): 5.000 kr. / 3.745 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 299.995 kr.
Mens mere modernitet og et lavere støjniveau gør godt for den aldrende Nissan Juke, gør det ikke helt nok – og det er hybridsystemets skyld.
Benzinbilerne er kørt ud på et sidespor, men på det sidespor er der masser af gode biler. De faceliftede udgaver af Hyundai Tucson og Nissan Qashqai er to af dem.
Hvem vil ikke gerne spare penge? I dette afsnit af Bilbasen Strøm bliver vi klogere på, hvordan du billigst får strøm på elbilen derhjemme.
VW Tayron er en forlænget Tiguan, der skal sælges i store dele af verden. Den byder på syv sæder og svarer i høj grad til den nye Skoda Kodiaq.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.