Kategorier
Brugtbil Elektrisk Forbrugerstof

Analyse: Massiv interesse for brugte elbiler

Lige nu er der over 500 brugte elbiler til salg på bilbasen.dk. Tallet stiger med omkring 50 – 70 stk. om måneden og interessen er enorm. Se den billigste og den dyreste lige nu.

Af: Jacob Dalby / d. 11. marts 2020

Elbilerne kommer, det er der ingen tvivl om, og nu stormer de også ind på brugtbilmarkedet. Der kommer mellem 50 – 70 elbilannoncer om måneden på Bilbasen. Men interessen fra køberne er mindst lige så stor. Det viser sig blandt andet ved antal visninger på elbilannoncerne. De er 800-1.000% flere end gennemsnitbilen på Bilbasen. Det vil sige, at hvis gennemsnitbilen vises 1 gang, så vises elbilen 8 til 10 gange mere. Nogle gange endda endnu mere – det er ret vildt.

LÆS OGSÅ: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Flest BMW-elbiler til salg

Samlet set er det elbiler fra BMW, der er flest til salg af på Bilbasen. Det er den lille elektriske i3, der står for de 91 BMW-elbiler, der er til salg på Bilbasen. Men også elbiler fra Audi, Mercedes, VW, Renault, Tesla, Nissan, Kia og Hyundai vokser med en pæn hastighed. Det er væsentligt flere mærker end for bare et år siden – og der kommer mange flere til. Lige nu er der blandt andet 60 Audi e-tron til salg! Den monstrøse Tesla X, med de lidt akavede døre, er der 14 af til salg.

LÆS OGSÅ: Hvad koster det at lade en elbil op?

Den dyreste

Prisen for den dyreste elbil er Porsches første af slagsen; Taycan Turbo til 1.787.695 kr. Lidt andre specifikationer gælder her med 625 hk fra batteriet på 83,7 kWh. Det vil altså kræve 70 batterier som dem fra Reva, for at opnå samme kapacitet som Porschen. Der er kun billeder af bilen fra Porsches konfigurator og sælger skriver samtidig, at bilen er til levering i maj måned i år.

Den billigste

I skrivende stund er det den relativt ukendte Reva DC-drive, også kendt som G-Wiz, der tager prisen som den billigste elbil på Bilbasen med 17.900 kr. Reva blev bygget i Indien mellem 2001 og 2012. Modellen på Bilbasen er fra 2006 og dermed af den første generation. Det betyder omkring 7 hk fra de otte 6 volts-batterier, der ligger under forsæderne, og en topfart på omkring 80 km/t. Hold dig bare væk fra motorvejene.

SE OGSÅ: Honda e: Den første fede Honda i 15 år er bedre end BMW

 

Nyere elbiler hitter

Det generelle billede viser, at jo nyere elbilen er, des større er interessen. Det giver mening, da den elektriske rækkevidde ofte er længere jo nyere elbilen er. Og netop lang elektrisk rækkevidde står højt på elbilkøberens liste over de vigtigste funktioner. Elbiler fra 2016 og frem oplever den største interesse, men der er faktisk tæt på 200 elbiler til salg fra 2016 og tilbage.

 

Stadig vækst til hybridbilerne, men…

Den teknologiske udvikling af elbilerne, der pludselig har en rækkevidde, som den almindelige forbuger rent faktisk kan bruge til noget, går en smule udover interessen for hybridbilerne. Især plug-in hybridbilerne bliver nemlig mere overflødige, i takt med at elbilernes rækkevidde stiger. Der er dog fortsat pæn udvikling med omkring 1.650 hybridbiler til salg lige nu – og der kommer stadig flere til.

Elbilerne kommer, det er der ingen tvivl om, og nu stormer de også ind på brugtbilmarkedet. Der kommer mellem 50 – 70 elbilannoncer om måneden på Bilbasen. Men interessen fra køberne er mindst lige så stor. Det viser sig blandt andet ved antal visninger på elbilannoncerne. De er 800-1.000% flere end gennemsnitbilen på Bilbasen. Det vil sige, at hvis gennemsnitbilen vises 1 gang, så vises elbilen 8 til 10 gange mere. Nogle gange endda endnu mere – det er ret vildt.

LÆS OGSÅ: Se alle elbiler i Danmark og deres rækkevidde

Flest BMW-elbiler til salg

Samlet set er det elbiler fra BMW, der er flest til salg af på Bilbasen. Det er den lille elektriske i3, der står for de 91 BMW-elbiler, der er til salg på Bilbasen. Men også elbiler fra Audi, Mercedes, VW, Renault, Tesla, Nissan, Kia og Hyundai vokser med en pæn hastighed. Det er væsentligt flere mærker end for bare et år siden – og der kommer mange flere til. Lige nu er der blandt andet 60 Audi e-tron til salg! Den monstrøse Tesla X, med de lidt akavede døre, er der 14 af til salg.

LÆS OGSÅ: Hvad koster det at lade en elbil op?

Den dyreste

Prisen for den dyreste elbil er Porsches første af slagsen; Taycan Turbo til 1.787.695 kr. Lidt andre specifikationer gælder her med 625 hk fra batteriet på 83,7 kWh. Det vil altså kræve 70 batterier som dem fra Reva, for at opnå samme kapacitet som Porschen. Der er kun billeder af bilen fra Porsches konfigurator og sælger skriver samtidig, at bilen er til levering i maj måned i år.

Den billigste

I skrivende stund er det den relativt ukendte Reva DC-drive, også kendt som G-Wiz, der tager prisen som den billigste elbil på Bilbasen med 17.900 kr. Reva blev bygget i Indien mellem 2001 og 2012. Modellen på Bilbasen er fra 2006 og dermed af den første generation. Det betyder omkring 7 hk fra de otte 6 volts-batterier, der ligger under forsæderne, og en topfart på omkring 80 km/t. Hold dig bare væk fra motorvejene.

SE OGSÅ: Honda e: Den første fede Honda i 15 år er bedre end BMW

Nyere elbiler hitter

Det generelle billede viser, at jo nyere elbilen er, des større er interessen. Det giver mening, da den elektriske rækkevidde ofte er længere jo nyere elbilen er. Og netop lang elektrisk rækkevidde står højt på elbilkøberens liste over de vigtigste funktioner. Elbiler fra 2016 og frem oplever den største interesse, men der er faktisk tæt på 200 elbiler til salg fra 2016 og tilbage.

 

Stadig vækst til hybridbilerne, men…

Den teknologiske udvikling af elbilerne, der pludselig har en rækkevidde, som den almindelige forbuger rent faktisk kan bruge til noget, går en smule udover interessen for hybridbilerne. Især plug-in hybridbilerne bliver nemlig mere overflødige, i takt med at elbilernes rækkevidde stiger. Der er dog fortsat pæn udvikling med omkring 1.650 hybridbiler til salg lige nu – og der kommer stadig flere til.

Af Jacob Dalby

Med baggrund i motorsporten fylder biler med sportslige egenskaber det meste af Jacobs bevidsthed – både nye og brugte giver smil på læben.

Det siges i øvrigt, at Jacob kunne køre før han kunne gå så interessen for biler startede tidligt. Interessen udviklede sig til passion og siden har arbejdet som motorjournalist på blandt andet Bil Magasinet fyldt det meste af de vågne timer.

Forbrugerstof og vejledning er også blandt Jacobs kernekompetencer og han er ikke ked af at fortælle dig, hvilken bil du skal købe næste gang.